فسیجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فسیجان
چشم‌اندازی از روستا و دورنمایی از کوه آلماقلاغ
چشم‌اندازی از روستا و دورنمایی از کوه آلماقلاغ
چشم‌اندازی از روستا و دورنمایی از کوه آلماقلاغ
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانبهار
بخشبخش مرکزی
دهستانسیمینه رود
نام‌های دیگرپسه‌گون
فسیجان بر ایران واقع شده‌است
فسیجان
۳۴°۳۰′۰۴″شمالی ۴۸°۱۰′۵۴″شرقی / ۳۴٫۵۰۱۲°شمالی ۴۸٫۱۸۱۷°شرقی / 34.5012; 48.1817
مردم
جمعیت۵۰۰ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۹۸۰۷
زبان مردم دهکده [تورکی جنوبی]

فَسیجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان ایران است.

روستای فسیجان (پسه‌گون) در ۳۷ کیلومتری غرب همدان و ۱۰ کیلومتری شهر بهار و در مجاورت کوه کرکسین و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل دارای آب و هوایی خنک و مطبوع است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سیمینه رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۰ نفر (۱۴۹خانوار) بوده‌است.[۱]

شغل سکنه اغلب دام‌داری همراه با زراعت گندم و جو بوده‌است. در کنار مشاغل یادشده باغ‌های گردو، بادام، سنجد و برخی درختان میوه‌ای نیز وجود دارد.

پیشینه[ویرایش]

از دوران باستان که شاید هیچ سکنه‌ای در این نواحی حضور نداشت راه ارتباطی معروف به راه شاهی بین هگمتانه و شوش از این مسیر می‌گذشته‌است.

در این روستا خانه‌ای تاریخی با مصالح آجر و کاهگل دیده می‌شود که بازسازی و مرمت شده و در ایام سال میزبان مسافران و گردشگران است. این خانه دارای ۲ طبقه و چهار اتاق ۲۰ متری در طبقه بالا است و در طبقه پایین این خانه تنورخانه و سفره‌خانه‌ای با تخت‌های سنتی قرار دارد

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۳.
  • "سفر مجازی به یک خانه تاریخی در روستای «فسیجان» استان همدان". ۲۰۲۰. خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. Accessed April 5 2020. [۱].

پیوند به بیرون[ویرایش]