پست‌بوم سیبری شرقی

مختصات: ۷۲° شمالی ۱۴۹° شرقی / ۷۲°شمالی ۱۴۹°شرقی / 72; 149
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پست‌بوم سیبری شرقی
Восточно-Сибирская низменность
توندرا در ناحیه اوست-یانا.
پست‌بوم سیبری شرقی در ناحیه فدرالی خاور دور واقع شده
پست‌بوم سیبری شرقی
پست‌بوم سیبری شرقی (ناحیه فدرالی خاور دور)
موقعیتیاقوتستان، روسیه
دستگاه مختصات جغرافیایی۷۲° شمالی ۱۴۹° شرقی / ۷۲°شمالی ۱۴۹°شرقی / 72; 149
Part ofسیبری
ارتفاع۰ متر (۰ فوت) to ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) در دشت‌ها
Area۱٬۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۴۲۰٬۰۰۰ مایل مربع)

پست‌بوم سیبری شرقی (روسی: Восточно-Сибирская низменность) یا پست‌بوم یانا-کولیما دشت پهناوری در شمال‌شرقی سیبری در روسیه است. این پست‌بوم[۱] (Lowland) یکی از مناطق بزرگ روسیه به‌شمار می‌رود که از نظر تقسیمات کشوری، بخشی از جمهوری یاقوتستان است.

پست‌بوم سیبری شرقی به دلیل سختی آب و هوا عمدتاً خالی از سکنه است م نقاط مسکونی در این منطقه، کوچک و پراکنده هستند.

جغرافیا[ویرایش]

پست‌بوم سیبری شرقی منطقه وسیعی است که در انتهای شمال‌شرقی قرار دارد. این منطقه تقریباً مثلثی‌شکل است و حدود ۱٬۳۰۰ کیلومتر در راستای شرقی-غربی و ۱٬۱۰۰ کیلومتر در راستای شمالی-جنوبی کشیده شده‌است که به‌سمت جنوب به‌تدریج باریک‌تر و مرتفع‌تر شده و به داخل قاره کشیده می‌شود. به جز بخش‌های کوچکی در انتهای جنوبی، تقریباً کل این پست‌بوم در شمال مدار قطبی قرار دارد. این پست‌بوم شامل نقاط پست و کم‌ارتفاع، دشت‌های آبرفتی، مناطق مردابی و هزاران دریاچه است.

پست‌بوم سیبری شرقی از سمت شمال به سواحل حاشیه‌ای کم‌عمق اقیانوس شمالگان، دریای لاپتف و دریای سیبری شرقی منتهی می‌شود. جزایر بزرگ سیبری نو و جزایر کوچک‌تر مدوژی نیز بخشی از این منطقه به‌شمار می‌روند. این پست‌بوم از غرب، جنوب و جنوب‌غرب با کوه‌های سیبری شرقی محدود می‌شود که شامل کوهستان ورخویانسک، رشته‌کوه چرسکی و تپه‌ماهورهای پیرامون آنها می‌شود.

پست‌بوم سیبری شرقی توسط پیچان‌رود‌هایی بریده شده که بیشتر آنها به سمت شمال جریان دارند. مهم‌ترین این رودها عبارتند از رود یاناَ، رود اندگریکا و رود کولیما و انشعابات فرعی آنها مانند رودهای کوچک‌تر آلازیا، سوندورن و خروما. به‌جز رودهای بسیار بزرگ، بیشتر رودهای این پست‌بوم در فصل زمستان تا انتها منجمد می‌شوند.

خاک منجمد نوع غالب خاک در پست‌بوم سیبری شرقی است و پدیده‌های مرتبط با خاک‌های منجمد در این منطقه به چشم می‌خورد.

منابع[ویرایش]

  1. فرهنگ جامع علوم زمین، انتشارات فرهنگ معاصر