پارانوید (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«پارانوید»
ترانه بلک سبث
از آلبوم پارانوید
بی-ساید«جادو»
تاریخ پخشاوت ۱۹۷۰
فرمتصفحهٔ گرامافون
تاریخ ضبط۱۹۷۰
ژانرهوی متال
زمان۲:۵۳
ناشرورتیگو
ترانه‌سرا(ها)باتلر، ایومی، وارد و آزبورن
تهیه‌کننده(ها)راجر بین
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های بلک سبث
««جادو»
(۱۹۷۰)»
«پارانوید» ««مرد آهنین»
(۱۹۷۰)»
Paranoid
۲۵ ثانیه (از ۲:۵۳)

«پارانوید» (به انگلیسی: Paranoid) ترانه‌ای از گروه هوی متال انگلیسی بلک سبث و قطعهٔ دوم آلبوم ۱۹۷۰ آن گروه با همین نام است. «پارانوید» اولین تک‌آهنگ از آن آلبوم است که در اوت ۱۹۷۰ منتشر شد و در زمان انتشارش تا ردهٔ ۴اُم پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های بریتانیا و ۶۱اُم بیلبورد هات ۱۰۰ صعود کرد و پرفروش‌ترین تک‌آهنگ روز آلمان شد.

از نظر ساختار، به‌غیر از گیتار بخش آغازین ترانه-که تکرار نمی‌شود-بدنهٔ اصلی آهنگ از یک ریف سادهٔ گیتار شامل ۳ پاورکورد تشکیل شده‌است که در هنگام تغییر بخش یک آکورد چهارم هم به آن‌ها افزوده می‌شود.[۱] ریتم ترانه تکرارشونده و کوبنده‌است و نشانی از حس بلوز-راکی که در برخی آثار پیشین بلک سبث وجود داشت، در «پارانوید» وجود ندارد.[۱] شیوهٔ اجرای بخش آوازی ترانه توسط آزی آزبورن، به‌خوبی حس انزوای روانی و اجتماعی راوی را در سرتاسر آهنگ نشان می‌دهد. او در افسردگی غوطه‌ور شده‌است و در توهمات بی‌هدف و افراطی‌اش بدون رسیدن به یک مسیر مثبت سیر می‌کند.[۱]

«پارانوید» که یکی از ۵۰۰ ترانهٔ برگزیدهٔ تالار مشاهیر راک اند رول است، در رده‌بندی «۵۰۰ ترانهٔ برتر همهٔ زمان‌ها»ی مجلهٔ رولینگ استون جایگاه ۲۵۰اُم را به‌خود اختصاص داده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Steve Huey. "Paranoid" (به انگلیسی). وبگاه آل‌میوزیک. Retrieved 20 September 2010.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Paranoid (song)‎». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۱.