پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:جایزه مقاله خوب سال/۲۰۱۹/نیمه‌نهایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بر اساس نتایج ویکی‌پدیا:جایزه مقاله خوب سال/۲۰۱۹/یک‌چهارم‌نهایی، جدول نیمه‌نهایی به شرح زیر شکل گرفت.

از داوران خواهش می‌کنم که لطفاً در ستونی که مربوط به خودشان است، برای هر گزینه یک نمره بین ۱ و ۵ بدهند. در جدول نامتان را در یک توضیح پنهان، تکرار کرده‌ام تا بدانید که کجا باید رأی بدهید.

نمرهٔ بیشتر یعنی نامزد بهتر! به نامزدی که می‌خواهید حتماً به مرحلهٔ نهایی راه یابد نمرهٔ ۵ بدهید. می‌توانید به چند نامزد نمره‌ای مساوی بدهید (و حتی می‌توانید به همهٔ موارد ۵ بدهید!) اما توجه کنید که نقش شما، کمک به تمییز پنج نامزد برتر برای هر جایزه است پس سعی کنید که نمره‌هاتان واقعاً بین ۱ تا ۵ گسترده باشد (مثلاً فقط ۳ و ۴ ندهید). در نهایت جمع نمرات هر نامزد را حساب می‌کنیم و ۵ نامزدِ برتر به مرحلهٔ نهایی می‌روند. شاید بهتر این بود که این مرحله را غیرعلنی انجام بدهیم تا داوران بر اساس نمرهٔ دیگران، نمرهٔ خودشان را تغییر ندهند؛ اما حالا که بنا شده همه چیز علنی باشد، لطفاً فقط یک بار نمره بدهید و بعد نمره‌تان را تغییر ندهید و سعی کنید که به نمرهٔ بقیهٔ داوران هم اهمیت ندهید. مهلت داوران برای تکمیل این مرحله جمعه ۱ فوریه معادل ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ است.

با توجه به ساختار صفحه، احتمال تعارض ویرایشی هست؛ شاید بد نباشد اولاً نمره‌ها را روی کاغذ بنویسید، بعد وارد ویکی کنید که اگر به تعارض خوردید کلافه نشوید.

جایزهٔ بهترین مقالهٔ خوب در ۲۰۱۸[ویرایش]

نامزد توضیح نمره (از ۱ تا ۵؛ بیشتر = بهتر)
Vathlu Benyamin-ln AnuJuno Wikimostafa مرتضا Artahooei1 حاصلجمع
مهره‌های شطرنج کاربر مقاله‌ای رو که به مدت حدود دو سال هیچ ویرایشی روش نشده بود رو در دست گرفت و در مدت کمتر از ده روز از لحاظ کمی و کیفی به خوبی گسترش داد. متن به خوبی منبع‌دار هست، تصاویر و جدول‌های مرتبط هم اضافه شدن. این صفحه حتی می‌تونه یک مورد نمونه‌ای و کلاسیک خوبیدگی مقالات باشه.
۴
۲
۳
۲
۱
۳
۱۵
عباس میرزا مقاله مهم و سختی که با ممارست مثال زدنی کاربر نامزد کننده به خوبی گسترش پیدا کرد و شامل معیارهای خوبیدگی شد. کیفیت مقاله قبل از آغاز به کار کاربر و بعد از اتمام ویرایش‌هایش تفاوت برجسته‌ای را نشان می‌دهد.
۴
۵
۵
۴
۵
۴
۲۷
گوشه (موسیقی) فعالیت خستگی‌ناپذیر کاربر بر روی مقالات موسیقی ایرانی و تلاش برای خوبیده کردن مقالات با استفاده از همان اندک منابع و امکانات موجود واقعاً قابل تحسینه و این مقاله رو به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از مقالات انتخاب می‌کنم.
۳
۴
۳
۲٫۵
۳
۲٫۵
۱۸
جنگ صلیبی پنجم مشارکت کم‌نظیر چند نویسنده در ویکی‌پروژه جنگ‌های صلیبی، آورده‌های زیبایی برای ویکی‌فا داشته که این مقاله یکی از آنهاست. علاوه بر آن کار گروهی، خوبیده و برگزیده شدن مقالات مرتبط باعث شد که این مقاله را از ردهٔ سوم به ردهٔ اول بیاورم.
۴
۵
۴
۴٫۵
۳
۳٫۵
۲۴
باشگاه فوتبال یوونتوس بیش از یک سال پُشتِ دَرِ گمخ ماند تا پخته شود. نویسنده با تلاشی ستودنی از ۲ ژانویه ۲۰۱۵ تا ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹ در این مقالهٔ نسبتاً پربازدید فعالیت داشته‌است که مرا به تحسین واداشت. با توجه به متغیر بودن آمار و اطلاعات جاری موضوع مقاله، به‌روز نگه داشتن مقاله بسیار حائز اهمیت است که به خوبی برآورده شده‌است.
۱
۳
۱
۲
۲
۳
۱۲
معماری نوسنگی و مس‌سنگی در ایران این مقاله از دل یک گمخ دیگر خارج شده و خوبیده شده‌است. تلاش فراوان در دو گمخ، بکر بودن موضوع و فتح باب در این حوزه علمی، مرا مجاب کرد که این مقاله را نیز در ردیف برگزیدگان بیاورم.
۴
۴
۵
۵
۴
۳٫۵
۲۵٫۵
آزادی از فقر (نقاشی) نوشتار در حال حاضر برگزیده شده است اما تفاوت نسخه خوبیده با نسخه کنونی به خوبی گویای وضع مطلوب نوشتار است.
۳
۳
۵
۵
۵
۳
۲۴
غازان خان از آنجایی که برای بررسی معیارهای برگزیدگی را مبنا گرفتم، با وجود یکسری مشکلات (که برای مقاله خوب طبیعی است) مانع اساسی در مسیر برگزیدگی این نوشتار ندیدم.
۴
۳
۴
۴
۴
۳٫۵
۲۲٫۵
همایون (دستگاه موسیقی) [از آنجایی که برای بررسی معیارهای برگزیدگی را مبنا گرفتم] این نوشتار مشکلاتی در خود دارد، اما تلاشی که برای تحقیق و گسترش آن توسط نامزدکننده صورت گرفته قابل تأمل است.
۳
۴
۳
۳
۳
۳
۱۹
دانتون ابی نمونه‌ای از یک مقالهٔ خوش‌ساخت که از سر ذوق و حوصله پرداخته شده. نامزدکننده برای پروراندن و به‌سرانجام‌رساندنِ مقاله، بیش از ۱۰۰ مقالهٔ جانبی ساخته که ارزش کار او را بیشتر نشان می‌دهد.
۵
۵
۵
۵
۲
۴
۲۶
بازی‌های گرسنگی به عنوان نماینده‌ای از چهار مقالهٔ خوبِ مربوط به سه‌گانه بازی‌های گرسنگی. زحمت نامزدکننده در مقالات تحقیق‌محور و غیرترجمه‌ای همچون شورش طبرستان و دین الهی ای بسا بیشتر بوده اما در مجموع من شانس این چهار مقاله را برای برنده شدن نهایی بالاتر دیدم.
۳
۲
۳
۳٫۵
۳
۳٫۵
۱۸
اولیس (شعر) مقاله‌ای دربارهٔ شعر غامض تنیسون که با ترجمهٔ فارسی کمابیش وفادارانهٔ بخش‌هایی از شعر توسط نگارنده همراه شده و به لحاظ شکلی از مقالهٔ برگزیدهٔ ویکی انگلیسی تروتمیزتر و به لحاظ منبع‌دهی پروپیمان‌تر است.
۴
۴
۵
۴٫۵
۴
۳٫۵
۲۵
جزیره پایداری نگارنده مفهومی کاملا علمی را با زبانی ساده و به خوبی پرورش داده به طوری که طیف وسیعی از افراد با اندک دانشی از فیزیک می توانند از آن استفاده کنند.
۵
۳
۴
۴٫۵
۵
۳٫۵
۲۵
سینما رادیوسیتی مقاله ابتدا توسط کاربر اول نامزد و رد شد. حدودا دو سال بعد، کاربر دیگری به کمک کاربر اول می آید و ایرادها را دو نفری برطرف می کنند. نمونه ای از همکاری فعالانه و مسوولانه.
۲
۳
۳
۳
۲
۲
۱۵
نامه تنسر به گشنسب این مقاله نمونه مثال زدنی از جامعیت محتوا و نگاه دانشنامه ای به موضوع است. به حاشیه های تاریخی به خوبی اشاره شده اما مقاله در این حاشیه ها غرق نشده و قوام دانشنامه ای خود را حفظ کرده. از دیگر نقاط قوت آن، گستردگی و تنوع منابع است.
۴
۵
۳
۳٫۵
۵
۴
۲۴٫۵
رونتگنیم مقاله ای کاربردی با جعبه اطلاعات کامل که توسط کاربر نامزد کننده به خوبی تنظیم گردیده‌است. مقاله حتی از نسخه خوبیده انگلیسی هم کامل تر می‌باشد. همچنین کاربر به خوبی مقاله را برای خوبیده شدن گسترش داده و با توجه به تخصصی بودن موضوع، به خوبی نثر آن را روان کرده‌است.
۴
۲
۴
۳٫۵
۳
۴
۲۰٫۵
ادوار کاربر به خوبی به جنبه‌های مختلف موضوع مقاله پرداخته و با ایجاد جدول‌های کامل و مختلف که به موضوع هم ارتباط کافی دارند مقاله را از هر نظر جامع تر کرده‌است. بخش‌بندی مناسب، ارجاع دهی یکدست، تحقیقی بودن و داشتن منابع معتبر هم بر کامل بودن مقاله اثر گذاشته‌اند.
۴
۵
۴
۵
۵
۵
۲۸
خانواده ایرباس ای۳۲۰ نئو موضوع مقاله جدید می‌باشد و در ضمن مقاله توسط خود کاربر ایجاد و گسترش یافته‌است. مقاله دارای تصاویر متنوع و مرتبط است و به خوبی جنبه‌های مختلف موضوع را پوشش داده‌است.
۵
۲
۴
۴
۳
۴٫۵
۲۲٫۵
جنگ صلیبی دوم مقاله به‌طور جالب‌توجهی کامل است و حاصل کار یک کار گروهی که علاوه بر ترجمه از ویکی‌پدیای انگلیسی، از منابع فارسی نیز به‌خوبی استفاده شده‌است. این مقاله یکی از بهترین مقالات سری جنگ‌های صلیبی است.
۴
۳
۴
۳٫۵
۳
۴
۲۱٫۵
جسم افلاطونی با خواندن آن اطلاعات بسیار زیادی را آموختم و اینکه نویسنده توانسته با جدول‌ها و تصاویر گوناگون، بر جذابیت مقاله بیفزاید جای تقدیر دارد.
۵
۴
۵
۵
۴
۵
۲۸
باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۹۲–۱۳۹۱ همین که منِ پرسپولیسی این مقاله را شایستهٔ تقدیر بدانم، نشان می‌دهد که چقدر این مقاله خوب و جامع است.
۵
۵
۳
۴
۴
۳
۲۴

جایزهٔ بهترین گزینش مقالهٔ خوب در ۲۰۱۸[ویرایش]

نامزد توضیح نمره (از ۱ تا ۵؛ بیشتر = بهتر)
Vathlu Benyamin-ln AnuJuno Wikimostafa مرتضا Artahooei1 حاصلجمع
عباس میرزا گمخ ماراتون‌گونه‌ای که عملاً با مشارکت مثال‌زدنی کاربر بررسی‌کننده و تعدادی از کاربرانی که برای نظردهی دعوت شده‌اند و پاسخ‌گویی کاربر نامزد کننده به خوبی بسته شد. نمونه خوبی از همکاری گروهی سازنده در گمخ.
۵
۵
۵
۵
۵
۵
۳۰
مهرنرسه تلاش کاربران بررسی‌کننده برای بالابردن کیفیت و خوبیدگی نهایی مقاله واقعاً تحسین‌برانگیز هست. حوصله کاربر بررسی‌کننده برای جمع‌بندی مقاله بعد از چند هفته به نظر من درخودر توجه هست.
۳
۳
۲
۳
۳
۳٫۵
۱۴
گوشه (موسیقی) در این مورد هم به نظرم نه فقط برای جمع بندی این یک مقاله بلکه برای مجموع تلاش‌های کاربر بررسی‌کننده در گمخ برای بالابردن کلی کیفیت مقالات این گمخ رو شایسته‌تر از بقیه می‌دانم.
۳
۲
۳
۲
۱
۲
۱۳
حرم امام رضا نه فقط در سال ۲۰۱۸، بلکه به جرأت ادعا می‌کنم یکی از بهترین گمخ‌های ویکی‌فا است. کار گروهیِ مثال‌زدنی در این گمخ، همان «حال خوب»ی است که آرزوی ماست. سعهٔ صدر نویسندگان مقاله نیز نقطه قوت دیگر این گمخ است. سپاس از همهٔ آنان :)
۱
۵
۲
۳٫۵
۴
۳
۱۵
جنگ ایران و روم شرقی (۶۲۸–۶۰۲) دقت کافی در بررسی مقاله و ارتقای کیفیت آن در سایهٔ تعامل خوب نویسنده و بررسی‌کننده، این گمخ را توانست صاحب رتبهٔ دوم در مقالات من بکند.
۵
۴
۳
۴
۴
۴
۲۴
تحلیل ردیف این گمخ، مقاله‌ای را خوبیده کرده که به احتمال زیاد، کوتاه‌ترین خوبیده در ویکی‌فا باشد. در اینجا فتح بابی صورت گرفت بدین صورت که حجم مقاله نادیده گرفته شد و به رئوس اصلی یک موضوع برای خوبیدگی اکتفا شد که شایستهٔ تشویق است. امید که خوبیده کردن مقالهٔ کتاب‌ها نیز تداوم یابد.
۳
۴
۳
۳
۲
۲
۱۷
تیم ملی فوتبال ایران نوشتار در سومین گمخ به درجه خوبیدگی رسید. علاوه بر ممارست نامزدکننده، کار گروهی خوبی نیز صورت گرفت. هم از طرف نامزدکنندگان و هم شرکت‌کنندگان در نظرخواهی‌های دوم و سوم.
۴
۳
۳
۴
۳
۳
۲۰
جنگ صلیبی عوام‌الناس در این نظرخواهی ناظر با ارائه نظرات دقیق و سازنده، بدون اضافه کاری پیش‌نیازهای خوبیدگی را هدف گرفته و نامزدکنندگان هم به خوبی ایرادات وارده را برطرف ساختند.
۲
۲
۴
۳
۱
۲٫۵
۱۲
نخستین جنگ صلیبی این نظرخواهی هم در بین گزینه‌های موجود، نمونه‌ای از همکاری خوب بین مشارکت‌کنندگان فعال در یک شاخه مشترک (در اینجا تاریخ) است که در نهایت به رفع مشکلات و خوبیدگی نوشتار انجامید.
۳
۳
۴
۳٫۵
۲
۳
۱۵
دین الهی ۲ تلاش بررسی‌کننده در معرفی و ارسال منابع و رفع ایرادها برای یک موضوع نسبتاً دشوار در خور توجه است.
۲
۳
۳
۳
۳
۲٫۵
۱۴
شورش طبرستان به منظور ارج‌گذاری به مجموع تلاش‌های سید در پروژه‌های گمخ و گمب از جمله در خوب‌سازی این مقاله.
۴
۳
۴
۴
۴
۳
۲۲
جزیره پایداری ۲ در گزیدن این مقاله، نامزدکننده ضعف جدی در ارجاع به منابع داشت. بررسی کننده با حوصله کافی به نامزدکننده کمک می کند که هم ماهی بگیرد و هم ماهیگیری یاد بگیرد. به نظرم این گمخ می تواند آموزش گام به گام یادکرد منابع نیز باشد.
۳
۴
۴
۳
۴
۳
۲۱
باشگاه فوتبال استقلال تهران مقاله توسط بررسی کننده به خوبی مطالعه شده و از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌است.
۵
۴
۴
۴
۵
۳
۲۵
کمال‌الدین بهزاد بررسی کننده اشکالات مقاله را به خوبی ذکر نموده‌است.
۴
۴
۵
۵
۴
۴٫۵
۲۲
خانواده ایرباس ای ۳۲۰ نئو مقاله به خوبی بررسی شده و اشکالات آن به‌طور دقیق ذکر شده‌است.
۵
۴
۴
۴
۴
۴
۲۵
آربی اوانسیان وضعیت مقاله پیش و پس از گمخ به‌خوبی نشان می‌دهد که ناظر تا چه اندازه توانسته به خوب‌شدن مقاله کمک کند. ناظر پابه‌پای نامزدکننده پیش رفته‌است و خوب‌شدن مقاله تا بخش قابل توجهی متوجهٔ کمک‌ها و راهنمایی‌های ناظر بوده‌است
۴
۳
۴
۳
۴
۳
۲۱
ابن تومرت بررسی‌های سید در گمخ‌های تاریخی بسیار راهگشا هستند و نکاتی را می‌بیند که در نگاه اول به ذهن نویسنده‌ها نمی‌رسد. سید در این گمخ هم نامزدکننده را «اذیت» کرد تا خروجی مقاله نتیجهٔ بسیار مطلوبی داشته‌باشد.
۲
۳
۳
۳
۴
۳٫۵
۱۵
اسپهبدان گیلان ناظر علاوه بر تذکر موارد مورد نیاز، در بخش‌هایی به کمک نویسنده نیز آمده و نظرات کارشناسی موثری را ارائه کرده‌است و همکاری سازندهٔ ناظر و نامزدکننده در این گمخ به‌خوبی دیده می‌شود.
۴
۴
۴
۳٫۵
۴
۳٫۵
۱۶