ویکی‌پدیا:انتخاب نگاره هفته/سال ۲۰۱۱/هفته ۶

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


از ویرایش این صفحه خودداری کنید. این صفحه به بایگانی سپرده شده است.جهت شرکت در انتخاب نگاره هفته، اینجا کلیک کنید.
تعداد نگاره‌ها مجموع آرای قابل پذیرش نگاره برتر نامزدکننده موافق مخالف ممتنع بندانگشتی
۴ ۲۷ ۲۶ رستم محک ۱۲ ۱ ۰

رستم

رستم پسر زال یکی از اسطوره‌های ایرانی ِشاهنامه است. رستم در این مینیاتور، که اثری از عادل عدیلی است، در حال کشتن اژدها است. رستم در یکی از داستان‌های شاهنامه برای نجات دادن کیکاووس با اژدهایی می‌جنگد. اسب رستم، رخش نیز در این پیکار نقش برجسته‌ای داشته‌است.
به نظر من بهتراست به جای تصاویر مختلف خارجی (از شرق و غرب و عرب و عجم) تصاویر ایرانی و مینیاتوری ایرانی را در صفحه‌ی اصلی قراردهیم. تصاویر با معنای ایرانی در ویکی به فراموشی سپرده شده‌اند.--محکپیکار ‏۴ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۰۸ (UTC)
از آن‌جایی که پدیدآورنده اثر دارای سرشناسی آن‌چنانی نیست و احتمال تبلیغ پیش می‌آید، به نظر من بهتر است که در بخش توضیحات نگاره، متن «که اثری از عادل عدیلی است» حذف شود. سندباد (بحث) ‏۲ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۲۱ (UTC)
  • موافق واقعاً زیبا و حماسی است.--پرشیانا ‏۲ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۰۸:۳۱ (UTC)
  • موافق -- (Faramarz IV of Wikipediaگفتمان ‏۲ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۵۷ (UTC))
  • موافق--جویباری بحث ‏۳ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۳۸ (UTC)
  • موافق --Kasir بحث ‏۳ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۴۱ (UTC)
  • مخالف-- از کرامات شیخ ما اینکه روی سر رستم کلاهخود (جمجمه) دیو سپیدی را کشیده‌است که قرار است بعدا در خوان هفتم با او رو به رو شود.Nathanieltalk ‏۴ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۰۷:۵۹ (UTC)
این نبرد در خوان چندم است؟ بهتر است بجای رستم در یکی از داستان‌های شاهنامه برای نجات دادن کیکاووس با اژدهایی می‌جنگد. شماره خوان ذکر شود.Pesare amol (بحث) ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۴۰ (UTC)

من هم قبلأ به همین موضوع توجه کردم ولی از آنجایی که در یکی از داستان‌ها (یادم نیست کجا بود) خواندم که پیش از هفت‌خوان هم رستم سر دیوی را که سام(پدربزرگش) کشته بود به سر می‌گذاشت، اعتراضی نکردم و فکرکردم که شاید همان کلاه باشد؛ ولی مطمئن نیستم و مدرکی قابل توجهی برای اثبات حرفم در دست ندارم. اگر کسی چنین چیزی را خوانده بگوید وگرنه شاید من اشتباه می‌گویم. --محکپیکار ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۲:۵۹ (UTC)

کلاه خودش زیاد مهم نیست. حتماً در خوان پیش مقدماتی برای دست‌گرمی سر یک دیو را از تن جدا کرده‌است :دی ولی این نبرد با اژدها مهم است که اگر خوانش ذکر شود بسیار عالیست.--Pesare amol (بحث) ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۳۲ (UTC)
البته دیو از نوع سفید هندی و شوهر دار بوده (بنده به این نکته توجه نکرده بودم ولی بین ابروان دیو خون جفتش قرار دارد که بنا به اساطیر پاک شدنی هم نیست و اینجا 3 امتیاز به نقاش محترم برای این دقت نظر تعلق می‌گیرد). این اژدها هم البته بنا به تصویر توسط چرخ (یا چتر) تیغ دار گردون (با توجه به تیغی که در گلویش رفته) احتمالا قبلا کشته شده و رستم صرفا در حال اسلایس کردن آن برای طبخ است (از روی صندل‌هایی که پای رستم است مشخص است که محل حادثه از خانه زیاد دور نبوده). فقط احیانا اگر من جای رستم بودم سر دیو را می‌گذاشتم آنجا و سر ببر را می‌گذاشتم روی سرم، البته با توجه به اینکه هدف نهایی مبارزه برای بقاست چه بسا اولویت گذاری رستم به حفظ نسل خود بوده و نقاش محترم می‌خواسته این نکته را هم توی کادر نشانداده باشد.Nathanieltalk ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۳:۵۰ (UTC)
احتمالاً رستم بعداً جابجا کرده است. LOL خوان چندم است را نگفتید!Pesare amol (بحث) ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۳۹ (UTC)
  • موافق--義満 و 彼の会話 ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۶:۵۵ (UTC)
  • موافق Optional (بحث) ‏۵ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۱۷:۴۵ (UTC)

اطلاع: در زمان ثبت نگاره پس از برگزیده شدن زیرنویس آن به صورت زیر تغییر داده شد:

رستم پسر زال یکی از اسطوره‌های ایرانی شاهنامه است. رستم در این مینیاتور، که اثری از عادل عدیلی است، در حال کشتن اژدها است. رستم در خوان سوم از شاهنامه برای نجات دادن کیکاووس با این اژدها جنگیده و سر از تنش جدا می‌کند. اسب رستم، رخش نیز در این پیکار نقش برجسته‌ای داشته‌است.

اورست

نمایی از مسیر شمالی کوه اورست از کمپ اصلی در تبت، چین. اورست بلندترین قلهٔ جهان با ۸۸۴۸ متر ارتفاع در رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد.

این نگاره در چندین ویکی از جمله در ویکی‌پدیای انگلیسی به عنوان نگارۀ برگزیده انتخاب شده‌است.(Faramarz IV of Wikipediaگفتمان ‏۳۱ ژانویهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۶:۴۱ (UTC))[پاسخ]

تیر و ناهید

مقارنه سیارات تیر و ناهید با ماه زمین در یک صف در پهنهٔ آسمان.
موافق--بنفشه (بحث) ‏۱ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۰۳ (UTC) بدلیل عدم مشارکت کافی کاربر در فضای اصلی ویکی‌پدیا فارسی (زیر ۱۰۰ ویرایش) این رای مورد پذیرش نیست. کاربر در زمان جمع‌بندی آرای دارای ۶۵ ویرایش در فضای اصلی بوده که اکثر ویرایش‌ها جزئی هستندPesare amol (بحث) ‏۶ فوریه ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۰۰ (UTC)[پاسخ]

رعد و برق

آذرخش، برق یا صاعقه نوعی تخلیه الکتریکی است، که در اثر الکتریسته ساکن بین دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود. تصویر فوق از دو آذرخش در کشور سوئیس می‌باشد.
تصویر فوق جز تصویر‌های برگزیدهٔ کامونز هستش!--پویان (بحث) ‏۱ فوریهٔ ۲۰۱۱، ساعت ۱۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]