ویم هاف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویم هاف
ویم هاف در سال ۲۰۱۹
زادهٔ۲۰ آوریل ۱۹۵۹ ‏(۶۵ سال)
سیتارد، هلند
پیشهورزشکار مخاطره‌آمیز و معلم مدیتیشن
فرزندان۶
وبگاهhttps://www.wimhofmethod.com/ ویرایش این در ویکی‌داده

ویم هاف (به هلندی: Wim Hof) (متولد ۲۰ آوریل ۱۹۵۹)، معروف به مرد یخی، ورزشکار مخاطره‌آمیز و معلم مدیتیشن هلندی است که به دلیل توانایی مقاومت در برابر دمای یخ‌زدگی مشهور است.[۱] وی ۲۴ رکورد گینس را برای شنا در زیر یخ و تماس کامل بدن با یخ به مدت طولانی و رکورد نیمه ماراتن پابرهنه روی یخ و برف را ثبت کرده‌است.[۲] او این دستاوردها را پس از چند دهه آزمایش به عنوان روش ویم هاف (به انگلیسی: The Wim Hof Method) ترکیبی از قرار گرفتن مکرر در معرض سرما، تکنیک‌های تنفس، یوگا و مدیتیشن به عموم معرفی کرد. این روش موضوع ارزیابی‌های پزشکی متعددی بوده‌است و همچنین کتابی توسط روزنامه‌نگار اسکات کارنی در این مورد منتشر شده‌است.

اوایل زندگی[ویرایش]

هاف در سیتارد، لیمبورگ، هلند به دنیا آمد. والدین او ۹ فرزند دارند: راب (۱۹۵۴)، جان (۱۹۵۵)، ماریان (۱۹۵۷)، ویم و آندره (دوقلوهای همسان ۱۹۵۹)، رود (۱۹۶۱)، اد (۱۹۶۲)، مارسل (۱۹۶۴) و ژاکلین (۱۹۶۷).[۳][۴] هاف دارای شش فرزند است، چهار فرزندش با همسر اولش ماریول-ماریا، که در سال ۱۹۹۵ خودکشی کرد یک پسر، متولد ۲۰۰۳ یک پسر متولد سال ۲۰۱۷. در ۱۷ سالگی احساس تمایل کرد که وارد آب سرد یخ زده در کانال پارک بئاتریکس آمستردام شود.[۵][۶] هاف گفته‌است که غم و اندوه او نسبت به از دست دادن همسر اولش باعث تمایل او در ایجاد تکنیک‌هایی برای مواجهه با محیط‌های دمای پایین شد.[۷]

رکوردها[ویرایش]

هاف در یک رویداد ۲۰۱۵ در تئاتر آمستردام

در ۱۶ مارس ۲۰۰۰ رکورد جهانی گینس را برای دورترین شنا در زیر یخ به طول حدود ۶۰ متر را ثبت کرد. او در یک دریاچه در نزدیکی پلو، فنلاند که برای یک برنامه تلویزیونی هلند فیلمبرداری شده‌بود، شنا کرد. اما یک آزمایش روز قبل تقریباً با فاجعه خاتمه یافت، زیر آب سرد قرنیههایش شروع به یخ‌زدگی کرد و او به‌طور موقتی زیر آب بینایی‌اش را از دست داد و پیش از اینکه به بیهوشی برود یک غواص او را نجات داد.[۸] رکورد جدید ۷۶٫۲ متر (۲۵۰ فوت) توسط استیگ سوورینسن در سال ۲۰۱۳ تنظیم شده‌است.[۹]

در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۷، با زمان ۲ ساعت، ۶ دقیقه و ۳۴ ثانیه رکورد سریعترین نیمه ماراتن را با پای برهنه روی یخ و برف ثبت کرد.[۱۰] این رکورد در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ توسط جوزف شالک چک، که یک‌نیمه ماراتن را در پلهریموو با زمان ۱:۳۶:۲۱ به پایان رساند، پشت سر گذاشت.[۱۱]

هاف ۱۶ مرتبه، طولانی‌ترین زمان در تماس مستقیم و تمام بدن با یخ، رکورد جهانی را ثبت کرده‌است، برخی از این رکوردها شامل ۱ ساعت، ۴۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه در ۲۳ ژانویه ۲۰۰۹،[۱۲] ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه در ژانویه ۲۰۱۰،[۱۳] و ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه و ۲ ثانیه در سال ۲۰۱۳ می‌باشد البته سونگهاو جین از چین با زمان ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه در سال ۲۰۱۴ پیشی گرفت.[۱۴] و آن رکورد در سال ۲۰۱۹ با زمان ۲ ساعت و ۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه توسط یوزف کوبرل اتریشی شکسته شد.[۱۵]

ویم هاف در سال ۲۰۰۷، در ارتفاع ۷٬۲۰۰ متر (۲۳٬۶۰۰ فوت) از کوه اورست در حالی که فقط شرت و کفش پوشیده بود، بالا رفت اما این تلاش را به دلیل آسیب‌دیدگی مکرر پایش قطع کرد.[۱۶][۱۷] در سال ۲۰۱۶ وی با روزنامه‌نگار اسکات کارنی در مدت ۲۸ ساعت به نقطه گیلمانس در کلیمانجارو رسید، اتفاقی که بعداً در کتاب آنچه ما را نمی‌کشد ثبت شد.[۱۸]

ویم هوف یک روش به نام روش ویم هاف (WHM) را به همراه پسرش انهم هوف ایجاد کرده‌است. این روش شامل سه «ستون» است: سرما درمانی، تنفس و مدیتیشن.[۱۹] این روش شباهت‌هایی با مدیتیشن تبتو تامو و پرانایاما دارد که هر دو از روش‌های تنفس استفاده می‌کنند.[۲۰]

روش ویم هاف[ویرایش]

هاف غوطه‌ور در حمام یخ، ۲۰۰۷

روش ویم هاف سه ستون اصلی دارد که شامل سرما درمانی، تنفس آگاهانه و مدیتیشن یا تعهد است. این روش مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد که برخی از آن‌ها شامل کاهش استرس، تحمل بیشتر سرما، بهبود سریع‌تر، خلاقیت پیشرفته، سیستم ایمنی قوی‌تر، افزایش انرژی، خواب بهتر، تمرکز و عزم راسخ، بهبود توانایی ورزشی و جسمی و افزایش اراده می‌باشد.[۲۰][۲۱]

سرما درمانی[ویرایش]

سرما درمانی به قرار گرفتن تدریجی در معرض سرما گفته می‌شود. در روش ویم هاف پیشنهاد می‌شود که هر روز حمام آب سرد انجام داده شود. قرارگرفتن در آب سرد برای کسانی که تازه شروع می‌کنند می‌تواند دردآورد باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در روزهای اول از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه شروع شود و به مرور زمان آن را به ۲ تا ۳ دقیقه افزایش دهند. ویم هاف به تازه‌کاران پیشنهاد می‌کند که پس از حمام آب گرم وارد آب سرد شوند و به مرور زمان آن را افزایش دهند.

از مزایای کوتاه‌مدت و فوری سرمادرمانی می‌توان به آرامش خارش پوست، بیداری، افزایش گردش خون، کاهش درد عضلات بعد از تمرین، اشاره کرد.[۲۲]ثابت شده‌است که در درازمدت دوش آب سرد باعث افزایش متابولیسم و توانایی سوزاندن چربی از طریق ترموژنز و درخشانی مو و پوست می‌شود.[۲۳]

تنفس[ویرایش]

یک دوره از روش تنفسی ویم هاف به صورت زیر انجام می‌شود:[۲۴]

  1. ابتدا ۳۰ تا ۴۰ بار نفس عمیق بدون وقفه کشیده می‌شود.
  2. پس از بازدم آخرین نفس، تا جایی که امکان دارد نفس حبس می‌شود. (معمولاً بین ۱ تا ۳ دقیقه)
  3. پس از آن یک «نفس بهبودی» طولانی و عمیق کشیده می‌شود که برای حدود ۱۵ ثانیه حبس می‌شود.

این کار چند بار تکرار می‌شود (معمولاً ۳ تا ۴ بار) که به مرور زمان احساس سبکی سر و تغییر خودآگاهی احساس می‌شود.

مدیتیشن[ویرایش]

در روش ویم هاف به‌طور خاصی از مدیتیشن اشاره نمی‌شود. ستون سوم روش ویم هاف پایه و اساس دو ستون دیگر است: تسلط کامل در مقابل قرار گرفتن در معرض سرما و تنفس آگاهانه به صبر و فداکاری نیاز دارد. ویم هاف پیشنهاد می‌کند که مدیتیشن و یوگا انجام داده شود تا قدرت اراده و کنترل خودی افزایش داده شود.[۲۵]

ادعا و انتقاد[ویرایش]

جلد تبدیل شدن به مرد یخی

طیف گسترده‌ای از ادعاها برای تأثیرات مفید این روش مطرح شده‌است. دانشمندان باکتری اشریشیا کلی را در بدن ویم هاف تزریق کردند و مشاهده شد که وی با استفاده از روش‌های مخصوص تنفس به آن غلبه کرد.[۲۶] مطالعات نشان‌دهنده کاهش واکنش‌های التهابی به دلیل تنفس عمیق و سریع است. با این‌حال برخی از ادعاهای او به صورت پزشکی آزمایش و ثابت نشده‌است.[۲۷][۲۸]

ویم هاف از استفاده از روش خود در هنگام غواصی، در زیر آب یا در حالت یا رانندگی هشدار می‌دهد.[۲۹] با این‌حال برخی هنگام استفاده از روش ویم هوف در زیر آب کشته شده‌اند.[۳۰][۳۱] چهار تمرین کننده این روش در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هنگامی که این روش را انجام می‌دادند وارد آب شدند و نفس خود را برای مدتی طولانی‌تر از معمول حبس کردند که در نهایت جان خود را به دلیل شلو واتر بلک اوت از دست دادند.

منتقدان می‌گویند او مزایای روش خود را بزرگ جلوه می‌دهد.[۲۹] وی در وب سایت خود می‌گوید که علائم چندین بیماری از جمله آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون را کاهش داده‌است.[۳۲] با این حال، این ادعاها از نظر علمی اثبات نشده‌است.

در رسانه‌ها[ویرایش]

هاف در موزیک ویدیوی «آخرین نفس من» ساخته جیمز نیومن، عضو انگلستان برای مسابقه آهنگ یوروویژن ۲۰۲۰ ظاهر شد.[۳۳][۳۴]

او در فصل یک سریال نتفلیکس Goop Lab در مورد تکنیکش صحبت می‌کند.[۲۱]

با هاف همچنین در پادکست جو روگان مصاحبه شده‌است.

هاف موضوع کتابی تحقیقاتی «چه چیزی ما را نمی‌کشد» از اسکات کارنی است.

توصیه‌های او در یک فصل از کتاب «ابزار تیتان‌ها» از تیم فریس نشر شده‌است.

انتشارات[ویرایش]

  • Hof, Wim (1998). Klimmen in stilte [Climbing in silence] (به هلندی). Altamira. ISBN 9789069634395.
  • Hof, Wim (2000). De top bereiken is je angst overwinnen [Reaching the top is overcoming your fear] (به هلندی). Andromeda. ISBN 9789055991136.
  • Hof, Wim; Rosales, Justin (2012). Becoming the Iceman: pushing past perceived limits. Mill City Press. ISBN 978-1-937600-46-4.
  • Hof, Wim; Jong, Koen A.M. de (2015). Koud kunstje: wat kun je leren van de iceman?. Uitgeverij Water. ISBN 9789491729256.
  • Hof, Wim (2020). De Wim Hof methode. Kosmos Uitgevers. ISBN 9789021578415.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Shea, Daisy-May Hudson and Matt (2015-07-16). "ICEMAN". Vice (به انگلیسی). Retrieved 2019-03-29.
  2. Joseph Angier: Iceman on Everest: ‚It Was Easy‘ In: ABC News, 14. April 2009 (englisch).
  3. Carney, Scott (2011). "The Iceman Cometh". Scott Carney (به انگلیسی). Archived from the original on 27 June 2018. Retrieved 22 February 2019.
  4. (Hof و Rosales 2012)
  5. Hedegaard, Erik (3 November 2017). "Wim Hof Says He Holds the Key to a Healthy Life – But Will Anyone Listen?". Rolling Stone. Archived from the original on 2 July 2018. Retrieved 22 February 2019.
  6. Innerfire. "Innerfire - Wim Hof, The Iceman - Innerfire". Retrieved 18 July 2015.
  7. Tang, Vivienne. "Wim Hof: The Iceman on Breathwork, Ice Baths, and How to Reset and Control Your Immune System". Destination Deluxe. Retrieved 18 September 2019.
  8. Carney, Scott (2011). "The Iceman Cometh". Scott Carney (به انگلیسی). Archived from the original on 27 June 2018. Retrieved 22 February 2019.
  9. "Longest swim under ice - breath held (no fins, no diving suit)". Guinness World Records. Retrieved 22 February 2019.
  10. "Fastest half marathon barefoot on ice/snow". Guinness World Records. Retrieved 22 February 2019.
  11. [۱]
  12. "Full body ice contact endurance". Guinness World Records. 8 May 2011. Retrieved 22 February 2019.
  13. Sunday, Alex (29 December 2010). "Dutchman Aims to Take Longest Ice Bath". CBS News. Retrieved 22 February 2019.
  14. "Longest duration full body contact with ice". Guinness World Records. Retrieved 22 February 2019.
  15. "Longest duration full body contact with ice". World Open Water Swimming Association. Retrieved 29 September 2019.
  16. "Dutch Iceman to climb Everest in shorts: It's all about the inner fire". ExplorersWeb. 1 March 2007. Archived from the original on 9 September 2018. Retrieved 26 February 2019.
  17. Kathmandu (29 May 2007). "Everest climber falls short". The Age (به انگلیسی). Retrieved 26 February 2019.
  18. "What Doesn't Kill Us by Scott Carney". PenguinRandomhouse.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-05-13.
  19. Hof, Wim. "Wim Hof Method". wimhofmethod.com (به انگلیسی). Retrieved 23 February 2019.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ Hof, Wim. "Wim Hof Method Breathing". Wim Hof Method (به انگلیسی). Retrieved 23 February 2019.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ "The Goop Lab Netflix On The Wim Hof Method & Cold Therapy". Goop (به انگلیسی). Retrieved 2020-05-13.
  22. Sara Lindberg; Alana Biggers, M.D. , MPH. "Cold Showers vs. Hot Showers: Which One Is Better?" (به انگلیسی). Retrieved 1 July 2021.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  23. Jahla Seppanen (اوت ۲۱, ۲۰۲۰). «Why You Should Take a Cold Shower During Quarantine». The Manual. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۲۱.
  24. Cartwright، Doug. «Why Everyone's Talking About the Wim Hof Method». The Daily Shifts. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۲۱.
  25. «HOW TO INCREASE WILLPOWER». wimhofmethod. Wim Hof. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۲۱.
  26. Matthijs Kox, Lucas T. van Eijk, Jelle Zwaag, Joanne van den Wildenberg, Fred C. G. J. Sweep, Johannes G. van der Hoeven, Peter Pickkers (۵ مه ۲۰۱۴). «Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans». پاب‌مد سنترال. PNAS. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۲۱.
  27. Hall, Harriet (12 January 2021). "Wim Hof, the Iceman". Science-Based Medicine.
  28. Kox, M.; van Eijk, L. T.; Zwaag, J.; van den Wildenberg, J.; Sweep, F. C. G. J.; van der Hoeven, J. G.; Pickkers, P. (2014-05-20). "Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans". Proceedings of the National Academy of Sciences (به انگلیسی). 111 (20): 7379–7384. doi:10.1073/pnas.1322174111. ISSN 0027-8424. PMC 4034215. PMID 24799686.
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ Hall, Harriet (12 January 2021). "Wim Hof, the Iceman". Science-Based Medicine.
  30. Tijmstra, Fannie; Bomers, Loes (10 June 2016). "'Iceman' onder vuur" ['Iceman' under fire] (به هلندی). EenVandaag. Retrieved 23 February 2019.
  31. Duin, Roelf Jan (2 July 2016). "'Iceman'-oefening eist opnieuw leven" ['Iceman' exercise claims a new life]. Het Parool (به هلندی). Retrieved 23 February 2019.
  32. Hof, Wim. "Wim Hof Method Breathing". Wim Hof Method (به انگلیسی). Retrieved 23 February 2019.
  33. James Newman - My Last Breath - United Kingdom 🇬🇧 - Eurovision 2020 در یوتیوب
  34. Reilly, Nick (27 February 2020). "James Newman to represent the UK at Eurovision 2020". Retrieved 3 March 2020.
  35. "How to take the perfect breath: why learning to breathe properly could change your life". the Guardian (به انگلیسی). 2020-08-26. Retrieved 2020-09-02.

پیوند به بیرون[ویرایش]