منوچهر شفایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منوچهر شفایی
زادهٔ۱ مهر ۱۳۲۸ (۷۴ سال)
تهران ایران
محل زندگیهانوفر آلمان
ملیتایرانی و آلمانی
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهبنیانگذار کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر
والدینعلی شفایی، فاطمه شاهمرادی اکرم
خویشاوندانمهوش شفاعی
جایزه(ها)۴ مدال برنز و طلای در بازی‌های آسیایی و المپیک آسیایی

منوچهر شفایی فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، بنیان‌گذار و صاحب امتیاز ماهنامه آزادگی،[۱] از بنیان‌گذاران و رئیس هیئت مدیره کانون دفاع از حقوق بشر در ایران،[۲] قهرمان آسیا (مدال برنز و طلای در بازی‌های آسیایی و المپیک آسیایی ۱۹۷۴) رشتهٔ سابر شمشیربازی[۳] و مخترع ماده ضد اشتعال[۴] متولد ایران است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

منوچهر شفایی در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش علی شفایی از کارمندان عالی‌رتبه و تحصیل کرده راه‌آهن سراسری و اولین تولیدکنندگان آسفالت در خرمشهر بود. وی تحصیلات ابتدای خود را در خرمشهر دبستان پهلوی، دوره متوسطه را در دبیرستان بایندر و مدرک کارشناسی خود را در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ به پایان رسانید.

فعالیت‌های ورزشی[ویرایش]

وی در ۱۵ سالگی با راهنمایی رضا هاشمی به شمشیربازی علاقه‌مند شد و سپس از ۱۳۴۶ با قهرمانی در مسابقات دانشگاه تهران به‌طور جدی شمشیربازی را آغاز کرد و از سال ۱۳۴۷ به مدت ۷ دوره عضو تیم ملی و قهرمان کشور و سال ۱۳۵۲ مقام سوم آسیا و ۱۳۵۳ مدال برنز انفرادی و طلای تیمی المپیک آسیایی را بدست آورد.[۵]
در بازی‌های انفرادی ۱۳۵۳ المپیک، شمشیر وی شکست و به مقدار ۹ سانتیمتر وارد بدن قهرمان ژاپنی اتسوکا گردید که بر اثر این حادثه وی به بیمارستان اعزام گردید.[۶]
پس از انقلاب ایران، با بازگشایی فدراسیون شمشیربازی، از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵ مجدداً به عضویت تیم ملی درآمده و علاوه بر قهرمانی کشور و قهرمانی در بازی‌های بین‌المللی در سال ۱۹۹۱، در بازی‌های آسیایی مدال برنز (اولین مدال بازی‌های آسیایی پس از انقلاب ۱۳۵۷) را کسب کرد.

فعالیت‌های حقوق بشری[ویرایش]

وی به همراه جمعی از فعالان حقوق بشر در فوریه سال ۲۰۰۰ به جهت افشاگری از موارد نقض حقوق بشر و همچنین آگاهی رسانی در رابطه با اعلامیه جهانی حقوق بشر، کانون دفاع از حقوق بشر در ایران را در شهر برمن در آلمان تأسیس نمود.[۷] همچنین در سال ۲۰۰۱ شبکه مدافعین حقوق بشر در ایران را با نام آزادگی بنیان‌گذاری کرد.[۸] وی صاحب امتیاز نشریه آزادگی و ماهنامه بشریت نیز می‌باشد.

پدید آورنده[ویرایش]

ماده ضد شعله برای جلوگیری از آتش[۴]

منابع[ویرایش]

  1. وب سایت آزادگی
  2. اعضای هیئت مدیره کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
  3. Fencing at the 1974 Asian Games
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Google Patents: Non-inflammable matter
  5. Freehold Fencing Academy - Staff - Manoochehr Shafaei
  6. «1974 Asian Games». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۷.
  7. منشور و اساسنامه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
  8. شبکه مدافعین حقوق بشر در ایران

پیوند به بیرون[ویرایش]