انوشیروان نوریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انوشیروان نوریان
اطلاعات شخصی
نام کاملانوشیروان نوریان
ملیتایرانی، استرالیایی
زاده۲۵ ژانویهٔ ۱۹۷۲ ‏(۵۲ سال)
قائم‌شهر، ایران
قد۱٫۶۵ m (۵ ft ۵ in)
وزن۶۳ کیلوگرم (۱۳۹ پوند)
ورزشی
ورزشبوکس
Rated atفوق‌سبک‌وزن
باشگاهمؤسسه ورزشی استرالیا

انوشیروان نوریان (۱۳۵۱ در قائم‌شهر) مشتزن ایرانی و تنها بوکسور تاریخ ورزش ایران است که سابقهٔ حضور در سه دوره مسابقات المپیک را دارد. او در المپیک ۱۹۹۲ در بارسلون در نبرد اول برابر حریف ایتالیایی شکست خورد و حذف شد.[۱][۲] او در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ در هیروشیما موفق به کسب مدال برنز شد.

در المپیک سیدنی اما به‌دلیل مثبت شدن تست دوپینگ محروم شد و البته در المپیک آتن هم در تیم بوکس استرالیا، لقب تنها بوکسور قارهٔ اقیانوسیه در المپیک را داشت. او سابقهٔ یک سال قهرمانی قارهٔ آسیا، دو سال نایب قهرمانی آسیا و شش سال قهرمانی ملی را دارد.

حاشیه‌ها[ویرایش]

نوریان و محمد رحیمی تنها نمایندگان بوکس ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ سیدنی به حساب می‌آمدند. هر چند اصلاً کار آن‌ها به رفتن روی رینگ نکشید و هر دو به خاطر مثبت درآمدن تست دوپینگ از دهکدهٔ ورزشکاران در سیدنی اخراج شدند. البته اخراج او یک اتفاق دیگر را هم به دنبال داشت و او دیگر به کاروان ورزشی ایران بازنگشت و پناهندگی کشور استرالیا را گرفت.

وی در سال ۱۳۸۶ برای مدتی به ایران بازگشت.[۳] در سال ۱۳۹۴ نوریان در دادگاهی در استرالیا متهم شد، در فاصلهٔ ماه فوریهٔ ۲۰۱۴ تا فوریهٔ ۲۰۱۵، در قاچاق محموله‌های بزرگ سودوافدرین (جهت تولید مواد مخدر) به این کشور دست داشته‌است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Barcelona 1992: Boxing – Light welterweight (63.5kg/139lbs) Preliminary Round of 32" (PDF). Barcelona 1992. LA84 Foundation. p. 131. Retrieved 23 May 2014.
  2. "La bouna boxe di Piccirillo" [Piccirillo came strong in boxing] (به ایتالیایی). la Repubblica. 31 July 1992. Retrieved 29 August 2014.
  3. «پس از ۷ سال پناهندگی در استرالیا بازگشت انوشیروان نوریان به ایران». عصر ایران. ۲۰۰۷-۱۲-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۹.
  4. «بوکسور سابق ایرانی، متهم به قاچاق مواد مخدر در استرالیا». فرارو. ۲۰۱۵-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

انوشیروان نوریان یازده سال پس از پناهندگی؛