مدرسه تربیت نسوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدرسه مقدسه تربیت
ناممدرسه مقدسه تربیت
کشورایران
استاناستان فارس
شهرستانشیراز
بخشمحله درب شیخ
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرمدرسه تربیت نسوان، مدرسه تربیت بنات
کاربریمدرسه
دیرینگیقاجاریه
دورهٔ ساخت اثرجنبش مشروطه
بانی اثرآقا ملا علیرضا تربیت

مدرسه پسرانه تربیت ( نام رسمی: مدرسه مقدسه تربیت) در تاریخ ۱۳۲۶ هجری قمری (مقارن با ۱۹۰۸ میلادی) اواسط دوره قاجاریه و در اثنای انقلاب مشروطه توسط آقا ملا علیرضا تربیت در محله تاریخی درب شیخ شیراز تأسیس شد. مدرسه تربیت اولین مدرسه رسما ثبت شده به سبک جدید در شیراز و جنوب ایران بود که در آن علاوه بر علوم قدیم (نظیر قرآن ،ادبیات فارسی و ریاضیات)، علوم جدید نیز نظیر علم الاحیاء (علوم طبیعیجغرافیا و زبان‌های انگلیسی و فرانسه تدریس می شد. وی برای تدریس زبان انگلیسی، معلم هندی از هندوستان به شیراز دعوت کرد. شهرت و اعتبار این مدرسه چنان بود که حتی قوام الملک والی ایالت فارس فرزندان خود را برای تحصیل به این مدرسه می فرستاد.

به سال ۱۳۳۸هجری قمری (مقارن با ۱۹۱۹ میلادی)، همچنین مدرسه تربیت نسوان یا مدرسه تربیت بنات به عنوان اولین مدرسه دخترانه‌ جدید در شیراز و جنوب ایران توسط آقا ملا علیرضا تربیت به‌طور جداگانه از مدرسه پسرانه تأسیس شد. در واقع پیش از تأسیس مدرسه دخترانه، همسر وی دختران را آموزش می‌داد تا اینکه سرانجام اولین مدرسه دخترانه رسما تأسیس گردید. .[۱]

مدرسه مقدسه تربیت در دوره پهلوی اول و پس از بیش از ۳۰ سال کار به علت فوت آقا ملا علیرضا تربیت، تعطیل شد.

تصاویر تاریخی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.