محمد شیخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دکتر محمد احیاءالملک (شیخ)
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۱۲ – ۱۳۱۴
حوزه انتخاباتیلار (دوره نهم)
دوره مسئولیت
۱۳۰۹ – ۱۳۱۱
حوزه انتخاباتیسیرجان (دوره هشتم)
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۴۷
درگذشته۱۳۱۷
تهران، ایران
ملیت ایرانی

دکتر محمد احیاءالملک (۱۲۴۷ - ۱۳۱۷ تهران) که نام خانوادگی شیخ برگزید، پزشک سلطنتی دوران قاجار و نماینده مجلس شورای ملی در دوره پهلوی بود.

فرزند میرزا علی‌نقی خان صنیع‌الملک بود. در دارالفنون در رشته طب تحصیل کرد. چند سالی نیز در اروپا به کسب دانش و تجربه پرداخت. تخصصش در کحالی (چشم پزشکی) بود. خیلی زود در تهران شهرت یافت و پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار شد. هنگام تیر خوردن ناصرالدین شاه در آرامگاه حضرت عبدالعظیم حضور داشت. پس از مرگ ناصرالدین شاه، پزشک مخصوص میرزا علی‌اصغر خان امین‌السلطان صدراعظم و پس از او پزشک مخصوص سردار اسعد بختیاری شد و همه جا با او بود. [۱]

در دوران پادشاهی رضا شاه پهلوی دکتر شیخ در سال ۱۳۰۹ خورشیدی به نمایندگی سیرجان به مجلس شورای ملی رفت. هنگام گشایش این دوره (هشتم) سالخورده‌ترین نماینده بود و به عنوان رئیس سنی مجلس را افتتاح کرد. در دوره بعدی (نهم) از لار نماینده شد اما چون انتخابات این حوزه در اسفند ۱۳۱۱ و دیرتر از بقیه کشور برگزار شد، هنگام افتتاح مجلس حضور نداشت تا به عنوان سالخورده‌ترین نماینده، رئیس سنی شود.

با تدوین و تصویب نخستین برنامه توسعه هفت ساله ایران و تأسیس سازمان برنامه، دکتر شیخ به انتخاب مجلس در هفتم اردیبهشت ۱۳۲۹ به عضویت هیئت نظارت بر این سازمان انتخاب شد.

از دکتر شیخ به عنوان پزشکی قانع و به دور از مال‌اندوزی و جاه‌طلبی یاد کرده‌اند که دنبال پست و مقام نمی‌رفت، روزانه در مطب خود بیماران را می‌پذیرفت و مطلقاً از کسی حق‌العلاج نمی‌گرفت. او در مدرسه طب دارالفنون، تشریح (کالبدشناسی) درس می‌داد. [۱]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد دوم. تهران: نگاه. صص. ۸۹۸ - ۸۹۹.