فرهاد نظری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرهاد نظری
زادهخرم‌آباد، ایران
وفاداریایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نیروی انتظامی
سال‌های خدمت۱۳۷۸–۱۳۵۸
درجهسرتیپ دوم پاسدار
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق (مجروح)
حمله به کوی دانشگاه تهران

فرهاد نظری فرماندهٔ نظامی اهل ایران است. او در زمان حمله به کوی دانشگاه تهران (۱۳۷۸)، فرماندهٔ پلیس تهران بزرگ بود.[۱][۲] نظری در سال ۱۳۸۲ کاندید دوره هفتم انتخابات مجلس شورای اسلامی از خرم‌آباد بود که موفق به راهیابی به مجلس نشد.[۳]

حمله به کوی دانشگاه تهران[ویرایش]

نظری که فرمانده وقت پلیس تهران بزرگ بود، در پی اتفاقات حمله به کوی دانشگاه تهران به‌همراه ۱۹ نفر دیگر از پرسنل ناحیه انتظامی تهران بزرگ در شعبه اول دادسرای نظامی تهران محاکمه شد. اتهامات او شامل ورود غیرمجاز به کوی دانشگاه، لغو دستور مقام مافوق و ایجاد جو بدبینی علیه نیروی انتظامی بودند[۴] که در آخر دادگاه اتهامات را وارد ندانست و تبرئه شد.[۵][۶] به گفته خودش اصل موضوع کوی دانشگاه ناشی از جنگ قدرت بین دولتمردان و برخی جریانات سیاسی وقت بوده، ۱۷ و ۱۸ تیر در موقعیت مقابله با براندازی قرار داشته و به‌دلیل این‌که به خیلی‌ها امتیاز نداده، محاکمه شده‌است.[۷][۸]

او پس از آن‌که تبرئه شد، با ارسال شکایتی به کمیسیون اصل نود در مجلس ششم خواستار اعادهٔ حیثیت و جبران خسارات مادی و معنوی وارده به خود شد.[۹]

برنامهٔ تلویزیونی جهان‌آرا[ویرایش]

در سال ۱۳۹۸ و طی گفتگویی تلفنی با برنامهٔ تلویزیونی جهان‌آرا، نظری با اشاره به دستور کتبی وزارت کشور در روز ۱۶ تیر ۷۸ که در آن آمده بود «هر گونه اختلالی که در محل به وجود آمد مسئولیت آن به عهده پلیس است و باید برخورد شود» و این‌که دانشجویان از وزارت کشور مجوز برگزاری تجمع نداشتند، گفت فرمان برخورد با دانشجویان را موسوی لاری (وزیر کشور وقت) صادر کرده‌است.[۱۰] نظری در آن برنامه به موارد دیگری مانند دلجویی کتبی سید محمد خاتمی از او (چند سال پس از حادثه ۱۸ تیر) و گزارش شورای عالی امنیت ملی هم اشاره کرد و از آنچه «۲۰ سال خانه‌نشینی و حصر نانوشته و غیرقانونی» می‌دانست گلایه کرد.[۱۱] چند روز بعد محمدعلی ابطحی (رئیس دفتر خاتمی) در واکنش به صحبت‌های نظری در آن برنامه گفت: نظری بارها به من و احتمالاً دیگران گفته بود در ماجرای کوی، چندین مقام نیروی انتظامی درگیر بودند و سه فرماندهٔ مافوق او هم در صحنه حضور داشته‌اند اما فقط او را قربانی کردند و کاش همین‌ها را در آن مصاحبه مطرح می‌کرد.[۱۲]

انتشار کتاب[ویرایش]

فرهاد نظری پیش از این کتابی مستند با عنوان «برای تاریخ، دربارهٔ حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه» منتشر کرد که تاکنون ۱۵۰ هزار جلد آن به فروش رفته و تعداد دفعات تجدید چاپ آن به عدد ۴۶ رسیده‌است.[۱۳]

ترور[ویرایش]

او در مصاحبه با خبرگزاری‌ها ادعا کرد از ۶ بار ترور نافرجام، جان سالم به در برده و اعتقاد داشت که دیگر ترور گرم انجام نمی‌دهند و معتقد بود که او را ترور شخصیتی کردند.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «ژنرال 26 ساله سپاه خمینی + عکس». رجانیوز. ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۲. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹.
  2. «سردار نظری: خاتمی باید محاکمه شود! / چه کسی در 18تیر دستور استفاده از اسلحه داد؟». فرهنگ‌نیوز. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۸.
  3. «گذری بر نتایج انتخابات مجلس در مرکز لرستان/ حضور 17 باره مردم». خبرگزاری مهر. ۲ مهٔ ۲۰۱۲.
  4. «رای دادگاه متهمان کوی دانشگاه تهران اعلام شد». irna.ir. ایرنا. ۲۱ تیر ۱۳۷۹. دریافت‌شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰.
  5. «تاریخ ایرانی - حکم دادگاه کوی دانشگاه در مورد فرهاد نظری اعلام شد: تبرئه!». تاریخ ایرانی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹.
  6. «آخرین دفاع سردار فرهاد نظری دربارهٔ 18 تیر». فرهنگ‌نیوز. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۹ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «ناگفته‌ای از زبان فرهاد نظری دربارهٔ 18 تیر 78». ایسنا. ۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۴. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹.
  8. «اولین افشاگری سردارنظری دربارهٔ 18تیر». بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹.
  9. «احتمال دادگاهی شدن خاتمی به دلیل شکایت فرمانده سابق پلیس». radiofarda.com. رادیو فردا. ۲ خرداد ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰.
  10. «روایت فرهاد نظری از ۲۰ سال حصر نانوشته بعد از کوی دانشگاه». snn.ir. خبرگزاری دانشجو. ۱۹ تیر ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰.
  11. «فتنه کوی دانشگاه یک طراحی از پیش تعیین شده بود». mehrnews.com. خبرگزاری مهر. ۱۹ تیر ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰.
  12. «روایتی جدید از ماجرای دلجویی کردن خاتمی از فرهاد نظری بعد از حادثه کوی دانشگاه». khabaronline.ir. خبر آنلاین. ۲۱ تیر ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰.
  13. «اعاده حیثیت از سردار خانه نشین». آفتاب نیوز. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]

مناصب نظامی
پیشین:
آیت گودرزی
فرمانده انتظامی تهران بزرگ
سرپرست

۱۳۷۸–۱۳۷۷
پسین:
محسن انصاری