عروسک‌گردان (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«عروسک‌گردان
Master of Puppets»
ترانه متالیکا
از آلبوم عروسک‌گردان
تاریخ پخش۱۹۸۶
تاریخ ضبطسپتامبر تا دسامبر ۱۹۸۵ در استودیوی سویت سایلنس در دانمارک
ژانرترش متال
زمان۸:۳۶
ناشرالکترا
ترانه‌سرا(ها)جیمز هتفیلد، لارس اولریک، کلیف برتن و کرک همت
تهیه‌کننده(ها)متالیکا و فلمینگ راسموسن
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های متالیکا
««زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند»
(۱۹۸۵)»
«عروسک‌گردان
Master of Puppets
»
««آتش توپخانه»
(۱۹۸۶)»

«عروسک‌گردان» (به انگلیسی: Master of Puppets) نام یکی از ترانه‌های متالیکا است. «عروسک‌گردان» دومین قطعه از آلبومی با همین نام و اولین تک‌آهنگی است که در سال ۱۹۸۶ از آن آلبوم منتشر شد. آلبوم عروسک‌گردان (۱۹۸۶) از لحاظ ساختار با سوار بر آذرخش (۱۹۸۴) شبیه به هم هستند چرا که ترانهٔ شماره ۲ هردوی آن‌ها که هم‌نام خود آلبوم هستند، قطعه‌های پر سرعت ترَش هستند که از ترانهٔ قبلی‌شان چند دقیقه طولانی‌تر هستند. آلبوم ... و عدالت برای همه (۱۹۸۸) هم از این لحاظ شبیه ۲ آلبوم قبلی‌ست.

ترانهٔ «عروسک‌گردان» به خاطر استفادهٔ گسترده از داون‌پیکینگ[۱] و طولانی بودن بخش‌های بدون کلام‌اش شهرت دارد که تقریباً ۳ دقیقه و نیم از مجموع زمان ترانه را شامل می‌شود. به‌گفتهٔ جیمز هتفیلد شعر «عروسک‌گردان» مرتبط با مواد مخدر است که زمانی که مصرف‌شان می‌کنید به‌جای این‌که شما کنترل‌کنندهٔ خودتان باشید، مواد شما را کنترل می‌کنند.

پانویس[ویرایش]

  1. Downpicking: نوازندگانی که از پیک برای نواختن گیتار استفاده‌می‌کنند در پیکینگ داون‌پیکینگ برای به ارتعاش درآوردن سیم‌ها، پیک را روی سیم‌ها از بالا به پایین حرکت می‌دهند که در نتیجه صدایی حجیم‌تر و سنگین‌تر ایجاد می‌شود. داون‌پیکینگ نقطهٔ مقابل آلترنیت پیکینگ است که در آن شیوه، پیک حرکت رفت و برگشتی دارد و البته آلترنیت پیکینگ معمول‌تر است.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «(song)‏ Master of Puppets». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ نوامبر ۲۰۱۰.