شیخ‌رجه

مختصات: ۳۶°۲۷′۴۷″ شمالی ۵۲°۵۵′۵۲″ شرقی / ۳۶٫۴۶۳۰۶°شمالی ۵۲٫۹۳۱۱۱°شرقی / 36.46306; 52.93111[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیخ‌رجه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانقائم شهر
بخشمرکزی
دهستانبیشه‌سر
مردم
جمعیت۱۷۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۰۶۷۳

شیخ‌رجه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در بیشه‌سر قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۹نفر (۵۰خانوار) بوده‌است.[۲]

روستای شیخ رجه واقع در بخش بیشه سر یا کوهساران فعلی درقائمشهر دارای ۱۰۰خانوار است که ازسمت شمال به روستای مهدی آباد وافراکتی و از سمت جنوب به روستای کوتناازسمت شرق به روستای ریکنده وافراتخت و از سمت غرب به روستای تلوک و لهرم متصل می‌باشد . با توجه به نبود امکانات اولیه در سالهای گذشته ساکنین محل حدوداً ۲۰۰خانوار درشهر یاشهرهای اطراف زندگی می‌کنند.

ریشه کلمه شیخ رجه:

با توجه به اطلاعاتی که از گذشته به دست آمده، ریشه اهالی آن از روستای (( رجه )) سوادکوه می‌باشد، که با توجه به شغل گله داری و ییلاق و قشلاق در گذشته، این ناحیه به عنوان زمین‌های قشلاقی آن‌ها بوده‌است. با وجود یک چشمه در روستای فعلی شیخ رجه و مناسب بودن آب و هوا در تمام فصلهای سال برای زندگی و کشاورزی، به‌تدریج بخشی از این اقوام در این روستا سکنی گزیده و ماندگار شدند.

بیشتر اهالی روستا با پسوند شیخ رجه هستند و شامل فامیلي هايي چون : ذبیحی ، عاشوری ، کامل ، رحیمی، مرتضوی، پیره ، تقی زاده می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران