کشکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کشکا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانقائم‌شهر
بخشمرکزی
دهستانبالاتجن
نام‌های قدیمیکشتگاه
مردم
جمعیت۲۲۰ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۰۶۱۶

کشکا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران. این روستا با جمعیت پایین و ارتفاع بالا از سطح دریا و همچینین زیبایی خاصی که دارد به عنوان یکی از روستاهای پرتردد در شهرستان قائمشهر به حساب می‌آید. در روستای کشکا علاوه بر دریاچه‌های دیدینی و باغات مرکبات به‌ویژه پرتقال و نارنگی که در فصل شکوفه زنی بهار بوی بسیار خوشاینده شکوفه‌های مرکبات به مشام بازدید کنندگان در این روستای زیبا می‌رسد. لازم است ذکر شود در روستای کشکا شغل اکثر مردمان کشاورزی و باغداری و تا حدود کمی دامداری می‌باشد. کشکا یکی از آرام‌ترین روستاهای زیبا درون شهرستان قائمشهر که منتهی به پارک جنگلی است می‌باشد. در روستای کشکا اکثر مردمان مشغول به فعالیت باغی و تا حدودی دامپروری هستند. متأسفانه سیاست‌های جدید دولت که منتهی به بالا رفتن املاک شده در حوزه روستایی باعث فروپاشی فعالیت‌های روستایی و در نهایت فروش زمین‌های باغی کشاورزان شده‌است. در روستای کشکا مثل تمام روستاهای همجوارش به علت بالا رفتن قیمت ملک و املاک و پرجمعیت شدن اقشار غیر بومی به سبب قیمت مناسب و آب و هوای عالی و همچنین سیاست‌های دولت در خصوص حمایت از ساخت و سازهای غیر بومی حاصله درآند به این امر که روستاییان زمین‌هایشان را با قیمت پایین به علت فرار از مشکلات مالی و حتی تغییر در ساختار کسب و کار روستایی فروخته و امروزه زمسن خواری‌های قانونی و حتی غیرقانونی که موجب آسیب‌ها و ناهنجاری در دنیای آیندگان شده‌است بسیار رویکردی واضح و نابرابر گردیده. ولی در کل روستای کشکا هنوز زیبایی‌های خود دا دارد و به‌طور جدی و دراصدی بالایی وارد حوزه معاوضه قومی قبیله ایی از سبب فروش املاک نشده‌است.

خیابان اندیشه در روستای کشکا جزو زیباترین خیابان‌ها در روستا می‌باشد. متأسفانه به علت ساخت و سازهای جدید بافت قدیمی روستا دیگر باقی نمانده‌است. ولی همچنان زیبا می‌باشد. روستای کشکا یکی از توریستی‌ترین روستاها در شهرستان قائمشهر می‌باشد. به علت مناطق زیبا، ارتفاع بالا_چشم‌انداز زیبا_بافت قدیمی روستا و… می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۰نفر (۴۲خانوار) بوده‌است.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]