حاجی‌کلا صنم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صنم حاجیکلا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانقائم شهر
بخشمرکزی-بالاتجن
صنم حاجیکلا بر ایران واقع شده‌است
صنم حاجیکلا
۳۶°۲۷′۵۶″شمالی ۵۲°۵۱′۳۲″شرقی / ۳۶٫۴۶۵۶°شمالی ۵۲٫۸۵۸۹°شرقی / 36.4656; 52.8589
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۲۳
وبگاه رسمیhajikolaee.persianblog.ir

صنم حاجیکلا روستایی بسیار زیبا و دیدنی واقع درشهرستان قائم‌شهر در استان مازندران است. جمعیت این روستا بر پایه آمار نفوس و مسکن سال ۸۵ حدوداً برابر با ۲۰۰۰ نفر است.

تاریخچه[ویرایش]

روستای صنم حاجیکلا براساس شواهد و قراین از قبل از دوره قاجار نیز بنا بوده‌است و با توجه به موقعیت استراتژیک ان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده‌است. جمعیت آن حدود ۲۰۰۰ نفر بود و از آثار تاریخی و اماکن مذهبی آن می‌توان به جاده سنگ‌فرش، پل سنگ‌فرش و تاریخی، حمام تاریخی، تپه بی بی صنم و همچنین نارنج بن اشاره کرد.

وضعیت جغرافیایی[ویرایش]

این روستا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان قائم شهر (شاهی سابق) واقع شده‌است. با توجه به سوابق موجود بنای اولیه این روستا در دوران قاجار یا به روایتی قبل از دوران قاجار ریخته شده‌است. این روستا از موقعیت استراتژیک خاصی نسبت به روستاهای دیگر شهرستان و منطقه برخوردار است. دارای فاصله تقریباً مساوی از سه شهرستان قائم شهر-بابل-سوادکوه برخوردار است. از قدیم‌الایام از راه این روستا برای تردد بین شهرستان‌های فوق زیاد استفاده می‌شده‌است.

رودخانه‌ها[ویرایش]

رودخانه هتکه یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه روستا می‌باشد که از رودخانه بزرگ تلار سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه قسمت عظیمی از آب شالیکاران روستای صنم حاجیکلا را فراهم می‌نماید. در ادامه این رودخانه قسمتی از آن در آب بندان بزرگ روستا می‌ریزد و بخش اعظم آن دوباره پس از طی مسیر و آبیاری دیگر روستاها دوباره به رودخانه تلار می‌پیوندد و به دریا می‌ریزد.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت این روستا بر اساس آخرین سرشماری در سال ۸۵ در حدود ۲۰۰۰ نفر بوده‌است که اخیراً مهاجرت به شهر نیز مخصوصاً در جوانان زیاد شده‌است.

منابع طبیعی و جنگلها[ویرایش]

با توجه به اوضاع طبیعی روستای صنم حاجیکلا، بارش و رطوبت جهت ایجاد پوشش گیاهی فراهم است. جنگل صنم حاجیکلا از انواع درختان مانند راش، ممرز، توسکا و کلهر ملج انجیلی و… پوشیده شده‌است. مساحت آن بالغ بر صدها هکتار است. فراورده‌های جنگلی عبارت است از: زغال، چوب، هیزم، چوب آلات تبدیلی.

اماکن و بناهای تاریخی[ویرایش]

  • تپه باستانی صنم: گفته‌اند از قدیم‌الایام پادشاهی به نام بی بی صنم در این منطقه حکومت می‌کرده‌است و هنوز نیز تپه‌هایی از آن آثار باستانی دیده می‌شود.
  • نارنج بن: منطقه‌است قدیمی که دارای تپه‌های بسیار زیبا و درختان نارنج است.
  • حمام خزانه قدیمی: این حمام قدیمی درست در کنار پل سنگ‌فرش بنا نهاده شده و از آب رودخانه کنار آن برای پر کردن مخزن آب یا همان خزانه استفاده می‌شده‌است. البته امروزه تقریباً اثری از آن حمام قدیمی نیست.

وضعیت کشاورزی[ویرایش]

باغداری[ویرایش]

شغل بیشتر مردم روستای صنم حاجیکلا کشاورزی (باغداری و شالیکاری) است. البته باغداری از میان این دو مهم‌تر و به قولی با صرفه تر است. این روستا داران باغداران نمونه در سطح شهرستان استان می‌باشد. بیشتر محصول آنها مرکبات (تامسون-تامسون خونی-نارنگی و پرتقال و لیمو …) می‌باشد. البته برخی نیز از زمین‌های خود انواع کیوی، توت فرنگی، نخود لوبیا، گوجه فرنگی و حتی گیلاس و آلبالو و سیتی نیز برداشت می‌کنند ولی در مقایسه با مرکبات بسیار اندک است. بسیاری از مردمان روستا با تره بار سر و کار دارند و می‌شود گفت که شغل اصلی و حیاتی آنها به حساب می‌آید.

شالیکاری[ویرایش]

شالیکاری نیز در روستا رواج دارد ولی اخیراً به نسبت باغداری خیلی کمتر شده‌است و دلیل آن نیز باصرفه بودن باغداری است. روستاییان انواع برنج‌های مرغوب از قبیل طارم، صدری را زیر کشت می‌برند. مردم روستا از انواع وسائل مکانیزه کشاورزی از قبیل تیلر، تراکتور و سمپاش و… نیز بهره‌مند می‌باشند.

موقعیت فرهنگی[ویرایش]

ترکیب جمعیتی و ادغام قومیت‌های مختلف، در کنار سایر عوامل تاریخی، ارتباطی، و غیره، موقعیت و خصوصیات فرهنگی ویژه‌ای را در روستای صنم حاجیکلا به‌وجود آورده‌است.

منابع[ویرایش]