ریکنده

مختصات: ۳۶°۲۶′۵۵″ شمالی ۵۲°۵۸′۳۵″ شرقی / ۳۶٫۴۴۸۶۱°شمالی ۵۲٫۹۷۶۳۹°شرقی / 36.44861; 52.97639[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریکنده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانقائم‌شهر
بخشمرکزی
دهستانکوهساران
نام‌های قدیمیرأی‌کنده
ریکنده بر ایران واقع شده‌است
ریکنده
۳۶°۱۵′۵۶″شمالی ۵۲°۳۵′۰۱″شرقی / ۳۶٫۲۶۵۵°شمالی ۵۲٫۵۸۳۵°شرقی / 36.2655; 52.5835
مردم
جمعیت۶۴۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۰۶۶۸

ریکنده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران واقع در ایران. (این روستا در گذشته از توابع شهرستان ساری بوده‌است) روستای ریکنده در ۱۰ کیلومتری شهر قائمشهر جاده به سمت سیدابوصالح قرار دارد. مهمترین محصول این روستا برنج و نیشکر می باشد. شکر سرخ از مهمترین محصولات ریکنده میباشد که معروفیت زیادی در استان مازندران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کوهساران قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن حدود ۱۰۰۰نفر (حدود ۳۰۰ خانوار) بوده‌است.[۲]

سوغات[ویرایش]

مهمترین و قدیمی‌ترین سوغات این روستا شکرقرمز (به محلی سیوشکر یا به فارسی شکر سرخ یا قهوه ای نیز گفته می‌شود) است. (نخستین بار در لغتنامه دهخدا نام روستای ریکنده به عنوان مهد شکرسرخ ایران آورده شده‌است) این محصول که هزاران سال است در این روستا به بهره‌برداری می‌رسد. شکر قرمر در حقیقت عصارهٔ نیشکر محلی می‌باشد که به روش‌های خاصی تبدیل به دو نوع محصول کف قرمز و شکر قرمز می‌شود و امروزه به شکل سنتی و صنعتی در این روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران