شهرآورد پنجاهم تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرآورد پنجاهم تهران
رویدادشهرآورد تهران
تاریخ۹ دی ۱۳۷۹
محل برگزاریورزشگاه آزادی، تهران
داورکیم یونگ جو

شهرآورد پنجاهم تهران، رقابتی است که در سال ۱۳۷۹ مابین دو تیم باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال در تاریخ ۹ دی ۱۳۷۹ در ورزشگاه آزادی، تهران برگزار شده‌ و با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسیده است.

جزئیات مسابقه[ویرایش]

استقلال:
۱ ایران پرویز برومند
۲ ایران جواد زرینچه (ک)
۷ ایران ستار همدانی
۱۱ ایران یداله اکبری
۸ ایران محمد نوازی
۱۵ ایران فرزاد مجیدی
۱۴ ایران سیروس دین‌محمدی
۶ ایران محمود فکری
۲۲ ایران علیرضا واحدی‌نیکبخت
۲۰ ایران مهدی هاشمی‌نسب Substituted off after ۸۸ minutes '۸۸
۱۸ ایران علی سامره Substituted off after ۹۰ minutes '۹۰
تعویضی‌ها:
۱۷ ایران احمد مومن‌زاده Substituted in '۸۸
۲۹ ایران مسعود قاسمی Substituted in '۹۰
سرمربی:
ایران منصور پورحیدری
پرسپولیس:
۱ ایران احمدرضا عابدزاده (ک)
۵ ایران افشین پیروانی
۴ ایران علی انصاریان
۷ ایران حمید استیلی
۱۱ ایران حامد کاویانپور
۲۰ ایران بهروز رهبری‌فر
۲۴ ایران مهدی تارتار
۱۶ ایران رضا شاهرودی
۸ ایران علی کریمی
۱۵ ایران اسماعیل حلالی
۱۹ ایران پایان رافت
تعویضی‌ها:
۳ ایران حسن خان‌محمدی
ایران
سرمربی:
ایران علی پروین
مقامات رسمی مسابقه
  • کمک داورها:
    • کره جنوبی کیم دای یونگ
    • کره جنوبی کیم چونگ هو
    • ایران علی خسروی
قوانین بازی
  • ۹۰ دقیقه
  • بدون زمان اضافه یا ضربات پنالتی
  • تنها سه تعویض

جنجالی‌ترین شهرآورد تهران[ویرایش]

این مسابقه، به‌دلیل جنجال‌ها و ضرب و شتم‌های در حین و بعد از پایان بازی به عنوان یکی از جنجالی‌ترین شهرآوردهای تهران شناخته می‌شود.

دلیل اصلی جنجال‌های این بازی حضور مهدی هاشمی‌نسب در تیم استقلال بود. بازیکنی که قبل از این ۳ سال در پرسپولیس بازی می‌کرد و ۴ گل هم در شهرآوردها به استقلال زده‌بود.

از همان ابتدا دو تیم با خشونت بازی کردند و داور مجبور شد در دقیقه سه به افشین پیروانی کارت زرد نشان دهد.

بازی تا دقیقه ۵۸ با تساوی بدون گل پیش می‌رفت تا اینکه در این دقیقه ستار همدانی در محوطه جریمه بر روی علی کریمی مرتکب خطا شد و داور بازی اعلام ضربه پنالتی کرد. رهبری‌فر پنالتی را گل می‌کند تا پرسپولیس با یک گل پیش بیافتد.

در دقیقه ۶۸ محمد نوازی روی یک ضربه آزاد و از نزدیکی‌های نقطه کرنر دروازهٔ عابدزاده را باز می‌کند تا بازی به تساوی کشیده شود. با این گل درگیری‌های بازی بیشتر می‌شود و یدالله اکبری مصدوم می‌شود و روی زمین می‌افتد چند بازیکن با یکدیگر درگیر می‌شوند و اعضای نیمکت دو تیم هم به داخل زمین می‌آیند.

در دقیقه ۸۵ واحدی‌نیکبخت توپ را به روی دروازه ارسال کرد و هاشمی‌نسب با یک ضربه سر توپ را از فراز دستان عابدزاده وارد دروازه باشگاه فوتبال پرسپولیس کرد و از خوشحالی این گل در بیرون از زمین چمن و در نزدیکی نیمکت ذخیره استقلال بر روی زمین دراز کشید. شایعاتی مبنی‌ بر بیهوش شدن این بازیکن نیز وجود دارد که از هیچ منبع معتبری تایید نشده است. این اتفاق با اعتراض علی پروین همراه بود.

بعد از این گل تیم پرسپولیس یک پارچه حمله‌ور شد تا اینکه خیلی زود و در دقیقه ۸۷، علی کریمی با ضربه قیچی بازی را به تساوی کشاند.

بازی به وقت‌های تلف شده رسید و یک پاس برای پایان رأفت که او را با برومند تک به تک می‌کند، برومند توپ را جمع می‌کند و بعد از اینکه بازی را با یک ضربه آغاز میکند با پایان رأفت دچار بحث کلامی می‌شود و در پی این بحث یک مشت به صورت او می‌زند. همین مشت باعث شد تا همه با هم دعوا کنند. داور بازی پس از مشورت با کمک داور برومند را از بازی اخراج میکند.

پس از سوت پایان بازی درگیری شدیدی بین نوازی و استیلی نیز رخ داد. مهدی تارتار با یک پرش بلند با کف استوک به پشت نوازی کوبید. فرزاد مجیدی و علی سامره و رهبری‌فر هم وارد دعوا شدند. عده‌ای از بازیکنان هم مثل دین‌محمدی، نیکبخت، علی کریمی و پیروانی قصد داشتند بازیکنان را جدا کنند.

زمین چمن آزادی به رینگ بوکس تبدیل شد و این درگیری‌ها به تماشاگران هم منتقل شد و بیرون از ورزشگاه به جان هم افتادند که باعث شد اتوبوس‌های شرکت واحد به شدت صدمه ببینند و چند راننده هم مورد ضرب‌وشتم قرار گیرند.

پس از پایان این بازی چند بازیکن از دو تیم پرسپولیس و استقلال برای مدتی از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شدند.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «در دربی جنجالی ۵۰ چه گذشت؟ / خون سرخ در رگ آبی». باشگاه خبرنگاران جوان. ۷ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸.