سرب (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرب
کارگردانمسعود کیمیایی
تهیه‌کنندهمحمدهاشم سبوکی
نویسندهمسعود کیمیایی
تیرداد سخایی
بازیگرانهادی اسلامی
جلال مقدم
فریماه فرجامی
امین تارخ
جمشید مشایخی
فتحعلی اویسی
پولاد کیمیایی
موسیقیگیتی پاشایی
فیلم‌بردارمحمود کلاری
تدوین‌گرمسعود کیمیایی
توزیع‌کنندهکارگاه آزاد فیلم
تاریخ‌های انتشار
۳۱ خرداد ۱۳۶۸
مدت زمان
۱۳۲ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

سرب فیلمی است ایرانی به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی که در سال ۱۳۶۷ اکران شده‌است و داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین موعود (اسراییل) هستند اما پس از مواجهه با مخالفت سازمان یهودی هاگانا و کشته شدن عمویشان به دست آنها مجبور به فرار شده و درگیر ماجراهای پس از آن می‌شوند. این فیلم در هفتمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندیدای چند جایزه بوده و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود ساخته‌است.

خلاصه داستان[ویرایش]

در تهران سال‌های ۱۳۳۰ یک زوج جوان یهودی به نام‌های دانیال و مونس همچون بسیاری دیگر از یهودیان خواهان عزیمت به سرزمین موعود هستند. اما از آنجاییکه عمویشان یعقوب مخالف صهیونیزم است با مخالفت سازمان هاگانا که یک گروه بسیج کنندهٔ یهودیان می‌باشد مواجه می‌شوند. چندی بعد یعقوب به دست یزقبل که عضو سازمان است کشته می‌شود و پلیس میرزا محسن، همسایه یعقوب را که فردی متدین بوده و برای کمک به او آمده‌است را به جرم قتل دستگیر و روانهٔ زندان می‌کند. دانیال و مونس که از هویت قاتل آگاه هستند برای نجات جان خود مجبور به فرار و زندگی مخفیانه شده و درصددند تا هر طور شده از کشور خارج شوند. نوری، برادر میرزا محسن برای اثبات بی‌گناهی برادر خود به دنبال آنان است تا در دادگاه شهادت دهند ولی غیر از او یزقبل نیز در پی آنان است تا شاهدی بر قتلش باقی نماند. سرانجام نوری موفق به بازگرداندن دانیال می‌شود. در روز دادرسی دانیال مورد ترور واقع می‌شود اما نوری با انداختن خود در جلوی او مورد اصابت گلولهٔ قاتل قرار می‌گیرد و دانیال سرانجام در دادگاه حاضر می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

حواشی ساخت فیلم[ویرایش]

تهران در زمان ساخت این فیلم در معرض بمباران‌های عراق قرار داشت و پس از آنکه ۸ بمب در اطراف لوکیشن مربوط به سکانس دادگاه اصابت کرد، محل فیلمبرداری به شمال ایران منتقل شد. همچنین از آنجا که داستان فیلم در تهران سال‌های ۳۰ خورشیدی می‌گذرد، گروه نیاز به استفاده از اتومبیل‌های قدیمی برای به تصویر کشیدن خیابان‌های آن زمان داشته‌است و از آنجا که تنها ۳ عدد از این گونه اتومبیل‌ها در اختیار گروه بوده، دست‌اندرکاران ساخت فیلم با رنگ کردن آنها و استفاده ازشان در سکانس‌های مختلف توانسته‌اند این کمبود اتومبیل را جبران نمایند.[۱]

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ««سرب» تاریخی تصویری در سینما». سایت آفتاب به نقل از روزنامهٔ خراسان. دریافت‌شده در ۶ آذر ۱۳۸۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ حامد مظفری (۲ تیر ۱۳۹۶). «ده نکته خواندنی دربارهٔ فیلم سرب». سینما روزان. دریافت‌شده در ۲۱ مهر ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]