سازمان قضایی نیروهای مسلح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان قضایی نیروهای مسلح
بنیان‌گذاری۱۳۶۵[۱]
مکانتهران، خیابان شریعتی
وبگاه
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح
کنونیاحمدرضا پورخاقان[۲]
از۹ آبان ۱۴۰۰

سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضائیه در ایران و تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش‌بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که از دادسراها و دادگاه‌های نظامی تشکیل شده‌است.

جایگاه قانونی[ویرایش]

براساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی یا انتظامی اعضاء ارتش، ژاندارمری، شهربانی (نیروی انتظامی) و سپاه پاسداران محاکم نظامی مطابق قانون تشکیل می‌گردد، ولی به جرایم عمومی آنان یا جرایمی که در مقام ضابط دادگستری مرتکب می‌شوند در محاکم عمومی رسیدگی می‌شود.

ساختار سازمانی[ویرایش]

دادستانی و دادگاه‌های نظامی بخشی از قوه قضائیه کشور و مشمول اصول مربوط به این قوه هستند. محاکم نظامی به دادگاه‌های نظامی یک و دو تقسیم می‌شوند. دادگاه‌های نظامی یک، به جرایمی که در قانون مجازات‌های شدیدتری دارند، رسیدگی می‌نماید. به‌جز تعدادی از آراء که مطابق قانون قطعی می‌باشد، سایر آراء دادگاه‌های نظامی قابل تجدیدنظر در دادگاه‌های نظامی یک و آراء دادگاه‌های نظامی یک، قابل اعتراض و تجدیدنظر در دیوان عالی کشور می‌باشد.

رؤسای سازمان[ویرایش]

حوزه فعالیت[ویرایش]

صلاحیت‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجازه خاص از رهبر، رسیدگی به این موارد می‌باشد:

سلسله‌مراتب کاری[ویرایش]

رسیدگی در سازمان قضایی نیروهای مسلح دو مرحله‌ای بوده و به همین جهت پس از ارسال گزارش یا طرح شکایت از سوی مقامات ذی‌ربط یا مردم، ابتدا پرونده در دادسرای نظامی تشکیل و تحقیقات مقدماتی توسط بازپرسان و دادیاران، زیر نظر دادستان انجام می‌شود. در صورتی‌که دلایل کافی برای احراز وقوع بزه وجود داشته باشد، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی ارسال می‌شود تا پس از انجام محاکمه، حکم مقتضی صادر گردد.

رسیدگی در دادسراها و دادگاه‌های نظامی بر اساس آیین دادرسی کیفری صورت پذیرفته و متهمین در تمامی مراحل رسیدگی می‌توانند از وکیل برخوردار شوند. سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال حاضر در تمامی مراکز استان‌های ایران دارای دادسرا و دادگاه نظامی است که مسئولیت رسیدگی به جرایم ارتکابی در حوزه قضایی آن استان را برعهده دارند.

منابع[ویرایش]

  1. «تاریخچه محاکم نظامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی». پورتال سازمان قضایی نیروهای مسلح. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۱۲.[پیوند مرده]
  2. «پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح شد». خبرگزاری مهر. ۹ آبان ۱۴۰۰.
  3. «پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح شد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۱.
  4. «بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح شد». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۱.
  5. https://www.irna.ir/amp/5366129/
  6. https://www.mehrnews.com/news/707247/
  7. https://www.irna.ir/news/5742923/
  8. https://www.entekhab.ir/fa/news/492384/
  9. «به جرایم چه افرادی در دادسراها و دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شود؟». پورتال سازمان قضایی نیروهای مسلح. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مارس ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]