زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۱ هرمزگان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۱ هرمزگان
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۱ هرمزگان در ایران واقع شده
زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۱ هرمزگان
زمان (یوتی‌سی)۱ ژوئیه ۲۰۲۲، ۲۱:۳۲:۰۸
 ۲۰۲۲-۰۷-۰۱ ۲۳:۲۵:۱۴
رویداد ISC
USGS-ANSSکام‌کت
 کام‌کت
تاریخ محلی۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۰۷-۰۲)
زمان محلی۰۲:۰۲
 ۰۳:۵۵
بزرگی۶٫٣ مقیاس بزرگای گشتاوری
 ۶٫١ مقیاس بزرگای گشتاوری
عمق۱۶٫۰ کیلومتر (۹٫۹ مایل)
۹٫۰ کیلومتر (۵٫۶ مایل)
مرکز سطحی۲۶°۵۳′۵۶″شمالی ۵۵°۱۹′۱۶″شرقی / ۲۶٫۸۹۹°شمالی ۵۵٫۳۲۱°شرقی / 26.899; 55.321
نوعدوگانه
گسل[۱]
بیشینه شدتVII (بسیار قوی)
پس‌لرزه‌هاحداقل ۱۲ پس‌لرزه؛ بزرگ‌ترین آن‌ها ۵٫۷ Mw[۲][۳]
تلفات۷ کشته، ۱۱۱ زخمی[۴][۵]

زمین‌لرزه‌های ۱۴۰۱ هرمزگان زمین‌لرزه‌ای دوگانه به بزرگی ۶/۳ درجه در مقیاس بزرگای گشتاوری بود[۶][۷] که در عمق ۵ کیلومتری زمین رخ داده‌است، که بامداد شنبه، ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱، بندر خمیر، بندر لنگه و مناطق اطراف در استان هرمزگان را لرزاند. مدت وقوع این زمین لرزه ۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه طول کشید است. در روستای سایه خوش از توابع بندر لنگه حدود هفت نفر جان‌باخته‌اند.

این زمین لرزه ۱۰ پیش لرزه شدید و بزرگ داشت که با بزرگی‌های ۵٫۲ و ۵٫۳ و ۵٫۶ و ۵٫۴ و ۶٫۱ و ۶٫۱ بود که در زمین لرزه و ۶٫۱ و ۵٫۶ چندین نفر کشته بر جای گذاشت. ۶ پس‌لرزه شدید و بزرگ داشت که با بزرگی‌های ۵٫۷ و ۵٫۸ و ۵٫۴ که یک مصدوم بر جای گذاشت. ۵۰ پس لرزه و پیش لرزه با بزرگی ۴ ریشتر ثبت شده‌است و بزرگ‌ترین زمین لرزه با بزرگی ۴٫۹ ریشتر در ۳ مرداد ۱۴۰۱ رخ داد.

این زلزله در امارت متحده عربی، عربستان سعودی، قطر و بحرین نیز احساس شد. این زمین لرزه به عنوان پنجمین زمین لرزه بزرگ ایران ثبت شده‌است.[نیازمند منبع]

زمینه زمین‌ساختی[ویرایش]

بندرعباس از دید زمین‌ساختی در حاشیه جنوبی کمربند برخورد قاره‌ای میان صفحه اوراسیا و صفحه عربستان قرار دارد. این برخورد باعث تشکیل کوه‌های زاگرس و فلات ایران شده‌است. کمربند چین‌خورده و رانده زاگرس سامانه گسلی مهمی است که در راستای کوه‌های زاگرس کشیده شده‌است. این سامانه گسلی طی سال‌ها زمین‌لرزه‌های مخرب بسیاری را در ایران به وجود آورده‌است.[۸]

شدت[ویرایش]

مقیاس مرکالی اصلاح‌شده در نقاط مشخص[۹]
مقیاس شدت مرکالی مکان
VII (بسیار قوی) سایه‌خوش
VI (قوی) بندر خمیر[۱۰]
V (متوسط) بندر لنگه
IV (ملایم) بندرعباس، شارجه، رأس‌الخیمه، عجمان، میناب

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "M 5.7 - 54 km NE of Bandar-e Lengeh, Iran". earthquake.usgs.gov.
  3. "Cutremur extrem de puternic, cinci persoane au murit. Seismul a avut peste 12 replici". Evenimentul Zilei (به رومانیایی). 3 July 2022.
  4. "شمار فوتی‌های زلزله هرمزگان به ۷ نفر رسید" [The death toll of the Hormozgan earthquake reached 7 people]. ایسنا. 17 July 2022. Retrieved 18 July 2022.
  5. "افزایش شمار مصدومان زلزله غرب هرمزگان به ۱۱۱ نفر" [The number of injured in the West Hormozgan earthquake has increased to 111 people]. فرارو. 3 July 2022. Retrieved 3 July 2022.
  6. [۱]
  7. [۲]
  8. "Arabian Plate - an overview | ScienceDirect Topics". www.sciencedirect.com. Retrieved 2021-11-15.
  9. "PAGER" (PDF). سازمان زمین‌شناسی آمریکا (به انگلیسی). 2022-07-02. Retrieved 2022-07-02.
  10. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).