زمین‌لرزه ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از زلزله بوئین زهرا)
زمین‌لرزهٔ بوئین‌زهرا
زمین‌لرزه ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا در ایران واقع شده
زمین‌لرزه ۱۳۴۱ بوئین‌زهرا
زمان (یوتی‌سی)؟؟
رویداد ISC
USGS-ANSS
تاریخ محلی۱۰ شهریور ۱۳۴۱
زمان محلی
بزرگی۷.۲ ریشتر
عمق۱۰ کیلومتر
نواحی تحت تأثیرایران پهلوی بوئین‌زهرا
پس‌لرزه‌هابیش از هزاران پس‌لرزه که بزرگ‌ترین آن‌ها ۶٫٨ ریشتر قدرت داشته است.
تلفاتبیش از ۱۲ هزار کشته

حدود ساعت ۱۱ شامگاه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر، شهرستان بوئین‌زهرا را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود بود که باعث مرگ بیش از ۱۲ هزار نفر شد.[۱][۲] در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و بناهای قدیمی و تاریخی شهرستان بوئین‌زهرا از جمله قلعهٔ باستانی رودک از بین رفت.[۳]

زمین‌لرزه‌های بوئین‌زهرا[ویرایش]

بوئین‌زهرا منطقه‌ای لرزه‌خیز است و بر روی گسل ایپک قرار دارد و تاکنون زمین‌لرزه‌های شدیدی را به خود دیده‌است که تلفات بسیاری را بر جای گذاشته‌است. این زمین‌لرزه‌ها عبارت‌اند از:

کمک‌های مردمی[ویرایش]

پس از وقوع زلزله، غلامرضا تختی، صندوق به گردن از پارک ساعی در خیابان پهلوی تا تالار کیهان در خیابان فردوسی تهران را پیاده پیمود و با بلندگو شخصاً از مردم شهر می‌خواست تا به هموطنان زلزله‌زده‌شان هر چه در توان دارند، کمک کنند. زنان، گوشواره و گردنبند و انگشتر و مردان، پول‌های اهدایی خود را به صندوق آویزان از گردن تختی می‌انداختند. واکنش‌ها به این عمل، چنان باورنکردنی بود که بلافاصله موج بزرگی از نیکوکاران به راه افتادند و ده‌ها کامیون حامل آذوقه و وسایل موردنیاز به وی سپرده شد.

منابع[ویرایش]

  1. «همایش تهدیدها و پیشگیری از پیامدهای زمین‌لرزهٔ تهران». وبگاه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور. ۱۸ شهریور ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اوت ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱ شهریور ۱۳۸۷.
  2. «زمین‌لرزه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ (۱ سپتامبر ۱۹۶۲) بوئین زهرا».
  3. «بوئین‌زهرا». وبگاه ایران‌توریست. ۱۸ شهریور ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اکتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱ شهریور ۱۳۸۷.