رحیم طوفان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رحیم طوفان
زادهٔ۱ فروردین ۱۳۵۷ ‏(۴۶ سال)
محل زندگیتهران، ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتگرافیک رایانه
محل تحصیلدانشگاه اردبیل
پیشهمدرس سینما، تهیه‌کننده

رحیم طوفان (زاده ۱۳۵۷ در اردبیل) مدرس سینما،[۱][۲][۳] مبتکر،[۴][۵] نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ گرافیک رایانه از دانشگاه اردبیل است. از مهم‌ترین آثار رحیم طوفان می‌توان به کارگردانی فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم اشاره کرد.[۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

طوفان در زمینه‌های تصویربرداری، تدوین و کارگردانی، طراح و مجری جلوه‌های دیداری و اکشن در سینما، نصب و اجرای کیبل کم و تصویربرداری هوایی، طراحی و اختراع دوربین‌های کابلی (کیبل کم) ربوتیک فعالیت داشته‌است.[۱۲] وی ساخت نوزده فیلم کوتاه و بلند، ساخت یک فیلم بلند سینمایی، تصویربرداری و تدوین بیش از سی فیلم کوتاه، بلند و سریال، ساخت بیش از پانصد تیزر تبلیغاتی و چندین برنامه‌سازی تلویزیونی و مستند را در کارنامهٔ کاری خود دارد. حضور در بیش از چهل جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم کوتاه و دریافت بیش از ده جایزه از فستیوال‌های جهانی و بین‌المللی، تدریس عکاسی و تصویربرداری از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۷ در مؤسسه هنری و فرهنگی سروش وابسته به صدا و سیما و آموزشگاه‌های سینمایی آزاد، چاپ تألیف و گردآوری کتاب (آموزش زبان تصویربرداری)، چاپ چهار مقاله علمی در مورد دوربین‌های ربوتیک هوایی در مجله صنعت صدا و تصویر، عضو کانون کارگردانان، عضو انجمن مخترعین کشور،[۱۳] عضو بنیاد ملی نخبگان و مدیرعامل شرکت دانش بنیان جلوه‌گران آسمان طوفان (تنها شرکت صاحب تکنولوژی رباتیک سینمای ایران و اولین تولید کنندهٔ ربات‌های فیلمبرداری هوایی ایران زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) نیز از فعالیتهای رحیم طوفان است.

رحیم طوفان کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرده و سال ۱۳۹۵ فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم را کارگردانی کرد. وی با ارائهٔ این اثر تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم زد و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سعید آقاخانی، فرشته صدرعرفایی، آناهیتا افشار و لیلا زارع توانست سطح کاری او را ارتقا ببخشد. سال ۱۳۹۵ رحیم طوفان در تولید فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم به عنوان کارگردان حضور داشته و این اثر نقطهٔ عطفی در کارنامهٔ هنری وی محسوب می‌شود.[۸][۱۴]

آثار[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

فیلم کوتاه[ویرایش]

  • گوربه گور –دایره - نجار – شب – شوشو – تبر – شمع و گل –هویت – بخواب آرام - دوراهی – صلح سرخ
  • پاندول: پاندول فیلمی کوتاه به کارگردانی رحیم طوفان در موزه سینما با حضور چهره‌های مشهور سینمایی و بازیگران آن از جمله مینا وحید و علیرام نورایی به اکران رسید. این فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است. گفتنی است مینا وحید در این فیلم کوتاه هنرنمایی کرده‌است.[۹][۱۸]

مستند[ویرایش]

  • ترمز – هدیه - در سوگ – پرواز- شاعر طبیعت

سینمایی[ویرایش]

تألیف[ویرایش]

  • کتاب آموزش زبان تصویربرداری

جوایز[ویرایش]

رحیم طوفان در بیش از چهل فستیوال ملی و بین‌المللی حضور داشته‌است و موفق به دریافت ده جایزه جهانی گردیده‌است.[۲۲]

منابع[ویرایش]

  1. ایران، عصر (۱۳۹۹/۰۱/۱۹–۱۶:۳۵). «همکاری فیلمساز ایرانی با تهیه‌کننده آمریکایی». fa. دریافت‌شده در 2023-11-10. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «رحیم طوفان با تهیه‌کننده آمریکایی همکاری می‌کند». پایگاه خبری افکارنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۴.
  3. «رحیم طوفان «سه سپیده» را کلید زد». PANA.IR. ۲۰۱۹-۱۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۴.
  4. «Magiran | روزنامه کیهان (1389/01/18): رونمایی از دستگاه فیلمبرداری هوایی مبتکر اردبیلی». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  5. «خبرگزاری فارس - دستگاه فیلمبرداری هوایی در اردبیل ساخته شد». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۱-۰۴-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  6. «بیوگرافی + عکس‌های رحیم طوفان | سلام‌سینما». https://www.salamcinama.ir (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «همکاری رحیم طوفان با تهیه‌کننده آمریکایی». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۴-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «. : Iranian Movie DataBase رحیم طوفان :». www.sourehcinema.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «رحیم طوفان برای برای تلویزیون سه سپیده را می‌سازد». خبرگزاری موج. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  10. «رحیم طوفان». مشرق نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  11. «تلویزیون فیلمی دربارهٔ 40 سالگی انقلاب می‌سازد- اخبار فرهنگی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  12. «خبرگزاری فارس - دستگاه فیلمبرداری هوایی در اردبیل ساخته شد». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۱-۰۴-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  13. «وبگاه انجمن مخترعین کشور».
  14. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۴ ژانویه ۲۰۲۰.
  15. «فیلم تلویزیونی «سه سپیده» کلید خورد/ روایتی از ۴۰ سالگی انقلاب». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۱۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  16. https://cinemacinema.ir/news/رحیم-طوفان-سه-سپیده-را-کلید-زد-علیرضا/
  17. www.fardanews.com https://www.fardanews.com/fa/news/966483/گریم-دیدنی-رامین-راستاد-در-سه-سپیده-عکس. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  18. «آیین اکران خصوصی فیلم کوتاه "پاندول" برگزار شد». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  19. ««یک کیلو و بیست و یک گرم» تلاش فیلمسازی جوان برای تحول در سینمای قصه گو و «چراغ‌های ناتمام» چالش ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در بستر دفاع مقدس». اخبار سینمای ایران و جهان - سینماپرس. ۲۰۱۸-۰۹-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  20. «. : Iranian Movie DataBase عوامل فیلم یک کیلو و بیست و یک گرم :». www.sourehcinema.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  21. سینماتیکت. «یک کیلو و بیست و یک گرم». سینماتیکت. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰.
  22. «بیوگرافی + عکس‌های رحیم طوفان | سلام‌سینما». https://www.salamcinama.ir (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۰. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)