درگاه:مریخ/مقاله منتخب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مقاله منتخب ۱

درگاه:مریخ/مقاله منتخب/۱

کوه المپوس(به انگلیسی: Olympus Mons) (لاتین "Mount Olympus")بلندترین کوه سامانه خورشیدی است. که در سیاره بهرام و با مختصات ۱۸°N ۱۳۳°W / ۱۸, -۱۳۳ قرار دارد. و ارتفاع تقریبا سه برابر کوه اورست است. و پهناي ان به اندازه نپال است

قله المپوس بزرگترین آتشفشان شناخته شده در سامانه خورشیدی است. قطر دهانه آن ۸۵ کیلومتر و پهنای پایه مخروط آتشفشان به ۵۵۰ کیلومتر می‌رسد. دهانه آتشفشان حدود ۲۷ کیلومتر بالاتر از سطح مریخ است.
ادامه...

مقاله منتخب ۲

درگاه:مریخ/مقاله منتخب/۲

کاوشگر فینیکس (به انگلیسی: Phoenix به معنای ققنوس) نام فضاپیمای فرودگر و بدون سرنشینی است که برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زیست برای ریزاندامگان بر روی سیاره مریخ ساخته شده است. این فضاپیما در تاریخ ۴ اوت ۲۰۰۷ میلادی برابر با ۵ خرداد ۱۳۸۷ فینیکس پس از بکار انداختن بازوی روباتیک خود، به نمونه‌برداری و آزمایش‌های علمی پرداخت.

برنامهٔ کاوشگر فینیکس توسط آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات در دانشگاه آریزونا پیشنهاد و مدیریت شده است. سازمان ناسا ناظر بر انجام این عملیات بوده و کشورهای آلمان، بریتانیا، دانمارک، کانادا و سوئیس در این برنامه مشارکت نمودند. هزینهٔ ماموریت اکتشافی فینیکس بالغ بر ۳۸۶ میلیون دلار بود.

فینیکس، از بین هفت کاوشگر فرود آمده بر سطح مریخ تاکنون، ششمین فضاپیمای کاوشگری است که با موفقیت بر سطح این سیاره فرود آمده است. همچنین از زمان کاوشگرهای وایکینگ-۱ و وایکینگ-۲، فینیکس نخستین فضاپیمایی است که برای فرود بر سطح مریخ از موتورهای ترمزکننده استفاده کرده است. مدت زمان فعالیت مفید این فضاپیما نیز سه ماه پیش بینی می‌شود؛ با این حال کاوشگر فینیکس دو ماه دیگر نیز (در مجموع پنج ماه) به کاوش در سطح مریخ ادامه داد؛ و سرانجام با فرستادن آخرین پیام در دوم نوامبر ۲۰۰۸ در هنگامهٔ زمستان این سیاره، پایان این ماموریت، در تاریخ ۱۰ نوامبر توسط ناسا اعلام شد.
ادامه...

مقاله منتخب ۳

درگاه:مریخ/مقاله منتخب/۳

اسکان دادن انسان در کره مریخ (بهرام) دست‌مایه گمانه‌زنی‌ها و مطالعات جدی بوده‌است زیرا شرایط سطحی این سیاره و وجود آب در آن باعث شده تا بتوان آن را قابل زیست‌ترین مکان خارج از کره زمین در منظومه خورشیدی دانست.

کره ماه به عنوان نخستین مکان برای شهرک‌سازی برون‌زمینی انسان‌ها پیشنهاد شده اما ماه دارای جو نیست در حالی که مریخ با جو رقیقی که دارد امکان بیشتری برای میزبانی از انسان و دیگر گونه‌های زیست آلی را فراهم می‌کند.

هم کره ماه و هم کره بهرام به عنوان سکونتگاه‌های بالقوه برای انسان‌ها پرهزینه هستند و مخاطراتی چون فرود در مناطق با جاذبه سنگین، معروف به چاه‌های گرانشی، را هم در خود دارند. به این خاطر معدن‌کاری در سیارک‌ها نیز به عنوان گزینه دیگری برای گسترش انسان در محدوده فرازمینی مطرح شده‌اند.
ادامه...

مقاله منتخب ۴

درگاه:مریخ/مقاله منتخب/۴

موش‌خوردگی‌های مریخ (SCFs) نامی است برای یک رشته چاله‌های جالب توجه در یخ‌پهنه روی قطب جنوب سیاره بهرام (مریخ) واقع در فلاته جنوبی این سیاره.

قطر این چاله‌ها معمولاً بیش از چند صد کیلومتر نیست. کف آن‌ها تخت و صاف و دیواره‌های آن‌ها شیبی تند دارد. این چاله‌ها توخالی هستند و ژرفای آن‌ها در حدود ۸ متر است.

شکل آن‌ها معمولاً هم‌شکل و لوبیایی‌شکل است و نوک این لوبیاها به سوی قطب جنوب اشاره دارد و این نشان می‌دهد که خورتابگیریدر تشکیل آن‌ها تأثیر داشته‌است.
ادامه...

مقاله منتخب ۵

درگاه:مریخ/مقاله منتخب/۵

فوبوس بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین ماه سیاره بهرام (مریخ) است. بهرام دو ماه دارد. نام فوبوس از روی نام پسر آرِس (مارس) در افسانه‌های یونانی گرفته شده‌است. فوبوس از همه ماه‌های سامانه خورشیدی به کره خود نزدیکتر است و تنها ۶۰۰۰ کیلومتر از بهرام فاصله دارد. میانگین شعاع فوبوس حدود ۱۱ کیلومتر است. فوبوس، یکی از کم انعکاس ترین اجسام در منظومه شمسی است. بزرگترین حفره بر روی سطح فوبوس، حفره استیکنی (Stickney) نام دارد. سرعت حرکت فوبوس به دور بهرام سریعتر از حرکت بهرام به دور خودش است. فوبوس، اولین بار توسط آساف هال (Asaph Hall)، ستاره شناس امریکایی در ۱۸ اوت سال ۱۸۷۷ کشف شد. این ستاره شناس، ماه دیگر بهرام یعنی دیموس را نیز کشف کرد.
ادامه...

مقاله منتخب ۶

مقاله منتخب ۷

مقاله منتخب ۸

مقاله منتخب ۹

مقاله منتخب ۱۰

مقاله منتخب ۱۱

مقاله منتخب ۱۲

مقاله منتخب ۱۳

مقاله منتخب ۱۴

مقاله منتخب ۱۵

مقاله منتخب ۱۶

مقاله منتخب ۱۷

مقاله منتخب ۱۸

مقاله منتخب ۱۹

مقاله منتخب ۲۰

مقاله منتخب ۲۱

مقاله منتخب ۲۲

مقاله منتخب ۲۳

مقاله منتخب ۲۴

مقاله منتخب ۲۵

مقاله منتخب ۲۶

مقاله منتخب ۲۷

مقاله منتخب ۲۸

مقاله منتخب ۲۹

مقاله منتخب ۳۰

مقاله منتخب ۳۱

مقاله منتخب ۳۲

مقاله منتخب ۳۳

مقاله منتخب ۳۴

مقاله منتخب ۳۵

مقاله منتخب ۳۶

مقاله منتخب ۳۷

مقاله منتخب ۳۸

مقاله منتخب ۳۹

مقاله منتخب ۴۰

مقاله منتخب ۴۱

مقاله منتخب ۴۲

مقاله منتخب ۴۳

مقاله منتخب ۴۴

مقاله منتخب ۴۵

مقاله منتخب ۴۶

مقاله منتخب ۴۷

مقاله منتخب ۴۸

مقاله منتخب ۴۹

مقاله منتخب ۵۰

مقاله منتخب ۵۱

مقاله منتخب ۵۲

مقاله منتخب ۵۳

مقاله منتخب ۵۴

مقاله منتخب ۵۵

مقاله منتخب ۵۶

مقاله منتخب ۵۷

مقاله منتخب ۵۸

مقاله منتخب ۵۹

مقاله منتخب ۶۰

مقاله منتخب ۶۱

مقاله منتخب ۶۲

مقاله منتخب ۶۳

مقاله منتخب ۶۴

مقاله منتخب ۶۵

مقاله منتخب ۶۶

مقاله منتخب ۶۷

مقاله منتخب ۶۸

مقاله منتخب ۶۹

مقاله منتخب ۷۰

مقاله منتخب ۷۱

مقاله منتخب ۷۲

مقاله منتخب ۷۳

مقاله منتخب ۷۴

مقاله منتخب ۷۵

مقاله منتخب ۷۶

مقاله منتخب ۷۷

مقاله منتخب ۷۸

مقاله منتخب ۷۹

مقاله منتخب ۸۰

مقاله منتخب ۸۱

مقاله منتخب ۸۲

مقاله منتخب ۸۳

مقاله منتخب ۸۴

مقاله منتخب ۸۵

مقاله منتخب ۸۶

مقاله منتخب ۸۷

مقاله منتخب ۸۸

مقاله منتخب ۸۹

مقاله منتخب ۹۰

مقاله منتخب ۹۱

مقاله منتخب ۹۲

مقاله منتخب ۹۳

مقاله منتخب ۹۴

مقاله منتخب ۹۵

مقاله منتخب ۹۶

مقاله منتخب ۹۷

مقاله منتخب ۹۸

مقاله منتخب ۹۹