پرش به محتوا

درگاه:اراک/درآمد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اراک، یکی از کلان‌شهرهای ایران، از بزرگترین شهرهای غرب و مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. سرزمین‌های اطراف اراک در روزگار کهن عراق نام داشت که در بعد از تسلط اعراب بر ایران در ۶۵۱ میلادی عراق عجم نامیده شد. این منقطه بخش پهناوری از نواحی مرکزی فلات ایران را در بر می‌گرفت. شهر اراک در گذشته سلطان آباد نام داشت و نسبت به بسیاری از شهرهای ایران شهر جوانی محسوب می‌شود (قدمت ۲۰۰ سال)، به طوری که تاریخ بنیانش به دوران قاجار باز می‌گردد.
اراک با جمعیتی برابر با ۵۳۶۵۷۲ نفر قطب جمعیتی استان و پانزدهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می‌آید.
این شهر به واسطه وجود صنایع مادر، تولید ۸۰درصد تجهیزات انرژی کشور، بزرگترین تولید کننده آلومینیوم کشور و وجود بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور، لقب پایتخت صنعتی ایران را به خود اختصاص داده‌ است و به همین دلیل یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است.
اولین و قدیمی ترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور(ایرالکو)، اولین و بزرگترین کارخانه واگن سازی و لوکوموتیوسازی کشور(واگن پارس)، اولین کارخانه کمباین سازی کشور(کمباین‌سازی ایران)، بزرگترین کارخانه سازنده دکل انتقال نیرو در خاورمیانه (آونگان)، اولین ایستگاه آزمایش تست دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه و آسیا و اولین مدرسه خورشیدی کشور در این شهر قرار دارند.همچنین این شهر به دلیل اتمام طرح‌های گازرسانی به عنوان اولین مرکز استان سبز کشور شناخته شده است.