داوکینز دربرابر گولد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داوکینز دربرابر گولد
جلد چاپ نخست
نویسنده(ها)کیم استرنلی
زبانانگلیسی
موضوع(ها)زیست‌شناسی فرگشتی، فلسفه زیست‌شناسی
ناشرIcon Books
تاریخ نشر
۲۰۰۱
شمار صفحات۱۵۶
شابکشابک ‎۱−۸۴۰۴۶−۲۴۹−۳

داوکینز دربرابر گولد با زیرعنوان «بقای بهترین» کتابی است نوشتهٔ کیم استرنلی که در آن دیدگاه‌های دو زیست‌شناس مشهور، ریچارد داوکینز و استیفن جی گولد را دربرابر هم نشان می‌دهد.

این کتاب در آغاز انتشار خود در سال ۲۰۰۱ پرفروش جهانی شد؛ و نسخهٔ جدیدی از آن شامل مقالات اخیر گولد پیش از مرگ او در سال ۲۰۰۲ و آثار جدید داوکینز در سال ۲۰۰۷ انتشار یافت.

خلاصه[ویرایش]

بخش ۱: اتحاد نبرد[ویرایش]

نویسنده در مقدمه اشاره می‌کند که تا کنون جدل‌های بسیاری در زمینهٔ زیست‌شناسی وجود داشته‌است؛ ولی شمار معدودی از آنها به عمومیت و بحث‌انگیزی جدل‌های میان داوکینز و گولد بوده‌است. داوکینز و گولد هر دو اصل فرگشت را قبول دارند و هر دو مخالف آفرینش‌گرایی هستند، ولی در ریزه‌کاری‌ها و چگونگی رخداد آن با هم اختلاف نظر دارند. داوکینز فرگشت را از منظر ژن‌ها می‌بیند و جانداران را وسیلهٔ انتقال می‌داند. گولد که یک دیرینه‌شناس است نظر متفاوتی دارد. برای نمونه او شانس را بسیار مهم می‌داند و جانداران (ارگانیسم) را مهمتر از ژن‌ها می‌بیند.

علاوه بر اختلافات در زمینهٔ زیست‌شناسی، جهان‌بینی‌های این دو نیز با هم تفاوت دارد، برای نمونه آنها باورهای بسیار متفاوتی دربارهٔ ارتباط دین و دانش دارند.

بخش ۲: جهان داوکینز[ویرایش]

ریچارد داوکینز

در بخش ۲ دربارهٔ ژن‌ها و زادش ژنی گفتگو می‌شود. نظر داوکینز دربارهٔ فرگشت، همان‌طور که در ژن خودخواه مطرح کرد، فرگشت ژن-محور است که در آن ژن‌ها واحد انتخاب هستند؛ و چه در همانندسازهای اولیه و همچنین در اندامگان پیچیده، اتحاد ژن‌ها ساخته و گاهی شکسته شده‌است.

بخش ۳: ایده ای از هاروارد[ویرایش]

بخش ۴: the state of play[ویرایش]

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Dawkins vs. Gould». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۸.