دانشکده پزشکی تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نوعدولتی
بنیانگذاری شده۱۳۱۳
رئیسمحمدرضا صالحی
اعضای هیئت علمیتقریبا ۱٬۰۰۰
دانشجویانتقریبا ۵٬۰۰۰
موقعیتایران، تهران، تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا
وبگاه

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین بهترین دانشکده پزشکی در ایران به‌شمار می‌رود که در سال 1313 تاسیس شد. هرساله، تعداد زیادی از داوطلبان برتر و رتبه های تک و دو رقمی کنکور سراسری رشته علوم تجربی یا مقاطع پزشکی، در این دانشگاه شروع به تحصیل می‌کنند و ادامه به تحصیل می‌دهند. مهم‌ترین وظیفه این دانشکده تربیت پزشک و ارائه خدمات آموزشی و درمانی به شهروندان می‌باشد. همچنین از نظر زمانی، قدیمی ترین دانشکده مدرن در ایران به شمار می‌رود.

[نیازمند منبع]

تاریخچه[ویرایش]

تاریخچه دانشکده پزشکی به تشکیل دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد. البته دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حقیقت همان مدرسه طب دارالفنون است که در سال ۱۲۹۷ از دارالفنون جدا شد و به ساختمانی در خیابان شیخ هادی منتقل گردید و محمدحسین لقمان‌ادهم به ریاست آن برگزیده شد و از همین دوره، بخصوص از سال ۱۳۰۷، آموزش طب (در مدرسه طب) نظم و قوام بیشتری پیدا کرد و به دوره‌های آموزش علوم پایه و بالینی تقسیم شد. در سال ۱۳۱۳، قانون تأسیس دانشگاه تهران به تصویب مجلس شورای ملی رسید و هریک از مدارس، دانشکده نامیده شدند که یکی از آن‌ها دانشکده طب بود که تا قبل از سال ۱۳۶۴ و قانون استقلال آموزش پزشکی و تشکیل دانشگاه‌های علوم پزشکی، این دانشکده زیر نظر دانشگاه تهران اداره می‌شد ولی پس از آن زمان همراه با دانشکده‌های داروسازی، بهداشت، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، یک دانشگاه مستقلی به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران تأسیس شد. در حال حاضر ریاست این دانشکده بر عهده محمدرضا صالحی می‌باشد.

روسای دانشکده:[۱][۲]
# لقمان ادهم (۱۳۱۸–۱۳۱۲)
  1. شارل اوبرلین (دی‌ماه ۱۳۱۸ تا شهریور ۱۳۲۱)
  2. امیر خان امیراعلم (آذر ۱۳۲۱ تا بهمن ۱۳۲۲)
  3. جواد آشتیانی (اسفند ۱۳۲۲ تا اردیبهشت ۱۳۲۳)
  4. شارل اوبرلین (اردیبهشت ۱۳۲۳ تا مهر ۱۳۲۶)
  5. جواد آشتیانی (اسفند ۱۳۲۶ تا مهر ۱۳۲۷)
  6. جهانشاه صالح (آبان ۱۳۲۷ تا اردیبهشت ۱۳۳۴)
  7. منوچهر اقبال (خرداد ۱۳۳۴ تا آذر ۱۳۳۶)
  8. احمد فرهاد (دی ۱۳۲۶ تا تیر ۱۳۴۲)
  9. جهانشاه صالح (تیر ۱۳۴۲ تا اسفند ۱۳۴۶)
  10. محمدعلی حفیظی (اسفند ۱۳۴۶ تا مهر ۱۳۴۷)
  11. ابراهیم سمیعی (مهر۱۳۴۷ تا شهریور ۱۳۴۸)
  12. محسن ضیائی (شهریور ۱۳۴۸ تا آذر ۱۳۴۸)
  13. نصرالله مقتدر مژدهی (بهمن ۱۳۴۸ تا مرداد ۱۳۵۰)
  14. کمال‌الدین آرمین (مرداد ۱۳۵۰ تا فروردین ۱۳۵۱)
  15. ابوالقاسم پیرنیا (فروردین ۱۳۵۱ تا مهر ۱۳۵۲)
  16. الکساندر باقدیانس
  17. حسن عارفی
  18. محسن ساغری
  19. مهدی بیگدلی
  20. عباس شیبانی
  21. محمدحسن باستان حق
  22. محمد پژوهی (۱۲۶۸–۱۳۶۶)
  23. پرویز جبل‌عاملی (۱۳۷۶–۱۳۶۷)
  24. عباسعلی کریمی (۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸)
  25. حسین اصل سلیمانی (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴)
  26. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی (۱۳۸۴)
  27. سید حسن امامی رضوی (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷)
  28. علی جعفریان (۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸)
  29. فاطمه السادات نیری (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲)
  30. امیر حسین امامی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵)
  31. شهریار نفیسی (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰)
  32. محمد تقی بیگ محمدی (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲)
  33. محمدرضا صالحی (۱۴۰۲ تا کنون)

دانش‌آموختگان[ویرایش]

سالانه بیش از۴۰۰ پزشک عمومی، حدود ۹۰۰ نفر متخصص، فوق تخصص، فلوشیب، ۸۰ نفر فوق لیسانس و دکترای علوم پایه پزشکی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌گردند.

ساختار و مدیریت[ویرایش]

تشکیلات سازمانی دانشکده متشکل از ریاست دانشکده پزشکی، معاونت‌های آموزش عمومی، آموزش تخصصی و فوق تخصصی، تحصیلات تکمیلی، اداری مالی، معاونت پژوهشی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت هیئت علمی، دفتر توسعه آموزش پزشکی و کتابخانه دانشکده پزشکی است. در بیمارستان‌ها، گروه‌های آموزشی بالینی، فعالیت‌های آموزشی را در بخش‌های آموزشی ارائه می‌نمایند. هر بخش با ۲۰ تا ۴۰ تخت، به‌طور متوسط با ۵ نفر عضو هیئت علمی به کمک دستیاران تخصصی، فوق تخصصی، کارورزان و پرستاران اداره می‌شود.

دانشجویان[ویرایش]

هم‌اکنون تعداد دانشجویان در مقطع علوم پایه ۷۰۳ نفر، فیزیوپاتولوژی ۲۲۹ نفر، دوره بالینی ۵۰۰ نفر و کارورزی ۷۴۰ نفر است و در مجموع ۲۱۷۲ دانشجوی پزشکی در دوره عمومی در دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های تابعه مشغول به تحصیل هستند. دانشکده پزشکی، علاوه بر دانشجویان دوره عمومی، مسئولیت آموزش ۹۱ نفر دانشجویان کارشناسی ارشد، ۸۵ نفر دانشجویان پی‌اچ‌دی و دستیاری را در همین محوطه دانشکده و مسئولیت آموزش ۹۲۰ دستیار تخصصی را در ۲۴ رشته بالینی، ۱۴۲ دستیار فوق تخصصی را در ۲۰ رشته و ۴۰ فلوشیپ را در ۷ رشته تخصصی را در بیمارستان‌های تابعه بر عهده دارد.[۳] در شورای نمایندگان دانشجویان دانشکده پزشکی، ورودی‌های مختلف دانشکده پزشکی، جهت تسهیل امور آموزشی، رفاهی و هماهنگی‌های لازم خود، افرادی را در هر ورودی به عنوان نماینده خود در انتخابات، انتخاب می‌کنند. این شورا ماهانه با ریاست دانشکده، معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی دانشکده و مسئول دفتر توسعه، جلسه برگزار می‌کند و نمایندگان دانشجویان پزشکی به بیان مشکلات و معضلات ورودی خود یا بحث‌هایی مشترک می‌پردازند.

گروه‌های آموزشی[ویرایش]

دانشکده پزشکی دارای ۱۱ گروه آموزشی در علوم پایه و ۲۲ گروه آموزشی بالینی می‌باشد. مجموعاً حدود ۱۰۰۰ نفر هیئت علمی در گروه‌های فوق، به آموزش دانشجویان اشتغال دارند که از این تعداد تقریبا ۱۵۰ نفر در علوم پایه و ۸۵۰ نفر در گروه‌های آموزشی بالینی بیمارستان‌ها به فعالیت مشغول هستند.

بیمارستان‌های آموزشی[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. هدایتی ج. تاریخ پزشکی معاصر ایران. ص ۱۲۴
  2. نجفی علی و توکلی زرین. رؤسای دانشکده پزشکی.
  3. «وبگاه دانشکده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]