دالین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دالین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانسپیدان
بخشبخش همایجان
دهستانهمایجان
نام‌های قدیمیقلعه علی
مردم
جمعیت۲۴۰۳ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1500 متر از سطح دریا
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۷۶۳۴۷
پیش‌شمارهٔ تلفن071

دالین، روستایی از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در استان فارس ایران است که غالبا دارای آب و هوای سرد و پر بارش در زمستان و خنک در تابستان می باشد . این روستا به دلیل ساخت و سازهای گسترده در غالب باغ شهری های تفریحی اکثرا بدون مجوز ، سالانه سرمایه گذاری زیادی را به خود جذب کرده که به واسطه آن شغل اکثر ساکنین آن از کشاورزی و دامداری به شغل های پیرامون ساخت و ساز تغییر پیدا کرده است . به دلیل خشکسالی های پیاپی و عدم سرمایگذاری در بخش آبخیزداری ، کشاورزی این روستا معمولا دیم بوده و این امر دلیل اصلی تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی در روستا میباشد که متاسفانه در طولانی مدت موجب مهاجرت نسل های جدید از روستا به شهر خواهد شد.مردم این روستا مانند سایر مردم سپیدان لر هستند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان همایجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۱۲ نفر (۵۰۹خانوار)

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

از توابع خوش آب و هوای استان فارس می‌باشد این روستا در مسیر شلوغ‌ترین جاده استان قرار دارد سپیدان خوش آب و هواترین نقطه استان فارس می‌باشد؛ در فصل بهار و تابستان خنک و در فصل سرد پوشیده از برف می‌باشد