خیابان شریعتی (کرمانشاه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خیابان مدرس


  • درازا: ۱٫۷۵ کیلومتر (۱٫۰۹ مایل)*

  • کشیدگی جغرافیایی: شمال شرقی-جنوب غربی

  • زمان احداث:


خیابان شریعتی خیابانی در شهر کرمانشاه است که از میدان غدیر (شهناز) آغاز شده و تا میدان لشکر امتداد می‌یابد. خیابان شریعتی از خیابان‌های اصلی در بافت قدیم کرمانشاه است و یکی از پرترددترین خیابان‌ها و اصلی‌ترین مسیرهای حمل و نقل شهر کرمانشاه به شمار می‌آید. خیابان شریعتی در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد قرار دارد. این خیابان به طول ۱۷۵۰ متر در جهت شمال شرقی-جنوب غربی در منطقه ۴ شهرداری کرمانشاه کشیده‌شده‌است. قسمتی از این خیابان در گذشته قنات پهلوی نامیده می‌شد.

نامگذاری[ویرایش]

نام رسمی این خیابان پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ خیابان پهلوی بود و پس از انقلاب به خیابان دکتر علی شریعتی تغییر یافت.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

مسیر کنونی خیابان شریعتی در گذشته کوچه‌باغی بود که از سرآب قنبر تا محل کنونی میدان غدیر (شهناز) که «دروازه سرآب» نامیده می‌شد امتداد داشت. در سال ۱۳۱۳ بلدیۀ کرمانشاه این کوچه‌باغ را از محل دروازه سرآب تا مقابل بیمارستان ارتش (در محل میدان لشکر کنونی) از دو طرف تعریض کرد و امتداد داد.[۲] تاریخ احداث این مسیر سال ۱۳۱۰ نیز ذکر شده‌است. در طول خیابان باغچه‌هایی ساخته شده و تعدادی کافه و سالن غذاخوری احداث شده‌بود.[۳] همچنین تعدادی درشکه برای جابه‌جا کردن مردم در طول خیابان به کار گرفته شد.[۲]

تا پیش از انقلاب خیابان شریعتی محل زندگی مسیحیان در کرمانشاه بود. همچنین تعداد زیادی از یهودیان کرمانشاه نیز در این خیابان زندگی می‌کردند. نخستین بیمارستان در منطقه غرب ایران با نام وست مینستر هاسپیتال (بیمارستان مسیح) توسط پزشکان آمریکایی در این خیابان ساخته‌شد.[۴] همچنین دو کلیسای متعلق به آشوریان و ارمنیان در خیابان شریعتی واقع بود که اگرچه کلیسای ارمنیان در دهه ۱۳۸۰ تخریب شد، اما کلیسای آشوریان با نام کلیسای پنطی کاستی همچنان پابرجاست.[۵] در گذشته وجود کنسولگری انگلستان در میدان غدیر و شعبۀ انجمن ایران و آمریکا در این خیابان سبب شده‌بود تا خیابان شریعتی اهمیت سیاسی و تاریخی بالایی داشته‌باشد.

اماکن مهم[ویرایش]

رخدادهای تاریخی[ویرایش]

  • در جریان جنگ ایران و عراق در روز ۳۰ آذرماه سال ۱۳۶۵ در ساعت ۱۲:۳۰ کوچۀ یخچالی در خیابان شریعتی هدف حملۀ نیروی هوایی ارتش بعث عراق قرار گرفت.[۷]

ورودی‌ها و برخوردگاه‌ها[ویرایش]

خیابان شریعتی در مسیر خود از منطقه ۴ شهرداری کرمانشاه می‌گذرد. بجز میدان‌های غدیر (شهناز) و لشکر در شمال و جنوب، این خیابان در مسیر خود از سه‌راه ثبت، سه‌راه شریعتی و سه‌راه شورا نیز می‌گذرد.

از شمال شرقی به جنوب غربی
خیابان چهل‌متری مطهری
خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی
خیابان برزه‌دماغ
مسجد نواب عالیه خانم کوچک
بلوار شهیدان رحمانپور (کوچه ثبت)
بیمارستان دکتر پرندیان
خیابان معلم شرقی (شاهبختی)
بیمارستان مسیح
کلیسای پنطی کاستی
خیابان شورا
خیابان دلگشا
خیابان ارتش
از جنوب غربی به شمال شرقی

پانویس[ویرایش]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • سلطانی، محمدعلی (۱۳۸۱)، جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، جلد اول، تهران: مؤسسهٔ فرهنگی نشر سها، چاپ سوم.