باندیکوت پاخوکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خوکان کیسه‌دار)

باندیکوت پاخوکی
نمونه‌ای تاکسیدرمی شده در باغ گیاهان، پاریس
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
فرورده: کیسه‌داران
راسته: کیسه‌داران همه‌چیزخوار
تیره: خوکان کیسه‌دار
سرده: خوک‌های کیسه‌دار
گونه: C. ecaudatus
نام دوبخشی
Chaeropus ecaudatus
اگیلبی، ۱۸۳۸
گستره پراکندگی تاریخی باندیکوت‌های پا-خوکی

باندیکوت پاخوکی (نام علمی: Chaeropus ecaudatus) پستانداری کیسه‌دار و ریزجثه از تیره خوکان کیسه‌دار بود که در مناطق مرکزی و صحرایی خشک و نیمه‌خشک استرالیا زندگی می‌کرد. با ورود مهاجران اروپایی به استرالیا، جمعیت این پستانداران کاهش پیدا کرد و گستره پراکندگی‌شان محدود به منطقه کوچکی در سرزمین اصلی استرالیا شد. واپسین نمونه‌های این جانور در دهه ۱۹۵۰ دیده شدند و پس از آن به شکل رسمی منقرض اعلام شد.[۱]

ویژگی‌ها[ویرایش]

رنگ پوست باندیکوت‌های پاخوکی قهوه‌ای مایل به نارنجی بود که در زیر بدن روشن‌تر می‌شد. روی دم و بخش بالایی آن به رنگ تیره بود. این جانور گوش‌های به نسبت بزرگی داشت، پوزهٔ کشیده و دراز با نوکی تیز داشت و پاهای لاغر و کشیده. پاهای جلویی به گونه‌ای بودند که تنها انگشتان ۲ام و ۳ام برای حرکت به کار می‌رفتند، چیزی که به آن‌ها نمایی از حرکت با انگشتان سم‌وار در خوک‌ها و گوزن‌ها را می‌داد. در پاهای عقبی، تنها انگشت ۴ام برای حرکت به کار می‌رفت.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Burbidge, A.، Dickman, C. & Johnson, K (2008), Chaeropus ecaudatus (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2012.1, retrieved 15 May 2013{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  • Dickman, Christopher (2008). A Fragile Balance: The Extraordinary Story of Australian Marsupials (به انگلیسی). University Of Chicago Press. p. ۲۱۳–۲۱۴.