حمله انتحاری ۷ مهر ۱۳۹۶ کابل

مختصات: ۳۴°۵۵′۳۲″ شمالی ۶۹°۱۷′۲۳″ شرقی / ۳۴٫۹۲۵۵۶°شمالی ۶۹٫۲۸۹۷۲°شرقی / 34.92556; 69.28972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله انتحاری ۷ میزان ۱۳۹۶ کابل
بخشی از جنگ در افغانستان (۲۰۱۵ تاکنون)
محل انفجار در کابل واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (کابل)
محل انفجار در افغانستان واقع شده
محل انفجار
محل انفجار
محل انفجار (افغانستان)
موقعیتمنطقه قلعه فتح‌الله کابل
مختصات۳۴°۵۵′۳۲″ شمالی ۶۹°۱۷′۲۳″ شرقی / ۳۴٫۹۲۵۵۶°شمالی ۶۹٫۲۸۹۷۲°شرقی / 34.92556; 69.28972
تاریخ۲۸ میزان ۱۳۹۶
گونه حمله
حمله انتحاری
اسلحهجلیقه انتحاری
کشته‌ها۶ نفر
زخمی‌ها۳۳ نفر
مرتکبانداعش

حمله انتحاری ۷ میزان ۱۳۹۶ کابل حمله انتحاری بود که روبروی حسینیه عمومی قلعه فتح‌الله که مربوط به مردمان هزاره و شیعان کابل است رخ داد که در نتیجه آن دستکم ۶ تن کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند.[۱][۲][۳][۴]

جزئیات[ویرایش]

حمله انتحاری ۷ میزان/مهر ۱۳۹۶ کابل حوالی ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی در روز جمعه و هنگام خروج مردم از حسینیه واقع در چهارراهی سرک/جاده هفتم قلعه فتح‌الله، پس از ادا نماز جمعه رخ داد. دو مهاجم انتحاری که خود را در نقش چوپان جا زده بودند. نیروهای امنیتی مسجد توانستند مهاجمان را شناسایی کنند اما یک مهاجم توانست خود را روبروی مسجد قبل از دستگیری منفجر کند و مهاجم دیگر توسط مردم و نیروهای امنیتی دستگیر شد.[۱][۲][۳][۴][۵]

واکنش‌ها[ویرایش]

  •  افغانستان ارگ ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه‌ای گفت که: تروریستان که هیچ راه دیگری برای رسیدن به اهداف شان ندارند، مردم عام، اماکن مقدس و تکایا را مورد حمله قرار می‌دهند.[۶]

مسئولیت[ویرایش]

داعش مسئولیت حمله به این مسجد را بر عهده گرفت.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «افزایش تلفات حمله تروریستی به مسجد شیعیان کابل به 6 شهید و 33 مجروح+تصاویر - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «حمله انتحاری در قلعه فتح‌الله شهر کابل پنج شهید و بیست زخمی بر جای گذاشت - آوا». خبرگزاری صدای افغان (آوا) | اخبار افغانستان و جهان | Afghan voice agency. ۲۰۱۷-۰۹-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «خبرگزاری رشد حمله انتحاری در مسجد قلعه فتح‌الله/ ۲۴ تن کشته و زخمی شدند+عکس». www.roushd.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «حمله انتحاری در منطقه قلعه فتح‌الله در کابل | TRT دری». www.trt.net.tr. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  5. «چگونگی حمله انتحاری قلعهٔ فتح‌الله و تدابیر وزارت داخله برای روز عاشورا!». رادیو آزادی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  6. (www.dw.com)، Deutsche Welle. «انفجار انتحاری در پیش روی یک مسجد در کابل تلفات به جا گذاشت | DW | 29.09.2017». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.
  7. «داعش مسئولیت حمله تروریستی به حسینیه قلعه فتح‌الله کابل را بر عهده گرفت - آوا». خبرگزاری صدای افغان (آوا) | اخبار افغانستان و جهان | Afghan voice agency. ۲۰۱۷-۰۹-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۹.