شبیه پسرم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبیه پسرم
پوستر فیلم شبیه پسرم
کارگردانکاستانزا کواتریلیو
تهیه‌کنندهآندرا پاریس
متیئو رو ویره
نویسندهکاستانزا کواتریلیو
بازیگرانبصیر آهنگ
داوود یوسفی
تیهانا لازو ویچ
موسیقیلوکا دالبرتو
شرکت‌های
تولید
Ascent film
Caviar Tv
Antitalent
تاریخ‌های انتشار
۶ اوت ۲۰۱۸
کشورایتالیا ایتالیا
زبانایتالیایی
فارسی گویش هزارگی

شبیه پسرم یک فیلم درام محصول سال ۲۰۱۸ تولید مشترک ایتالیا، کرواسی و بلژیک به کارگردانی کاستانزا کواتریلیو می‌باشد که به تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۸ در بخش غیر رقابتی جشنواره لوکارنو روی پرده رفت. این فیلم اولین فیلم بلند داستانی کارگردان فیلم کاستانزا کواتریلیو است که طی ۲ سال در کشورهای ایتالیا و ایران تصویر برداری شده‌است. موضوع این فیلم نسل‌کشی مردم هزاره و تبعیض علیه آنها در افغانستان و پاکستان است که بر اساس رویدادهای واقعی به تصویر کشیده شده‌است. در این فیلم بصیر آهنگ نقش اول را بازی کرده و داوود یوسفی و تیهانا لازو ویچ هنرپیشه اهل کرواسی نیز نقش آفرینی کرده‌اند.[۱][۲][۳]

داستان فیلم[ویرایش]

داستان فیلم از زندگی واقعی پسری به نام اسماعیل گرفته شده‌است. اسماعیل کودک هزاره از افغانستان است که در کودکی همراه با برادر بزرگش از کشتار طالبان فرار کرده و در ایتالیا مهاجر شده‌است. پس از سالها زندگی در ایتالیا وقتی متوجه می‌شود که ممکن است مادرش زنده باشد، همه چیز برایش تغییر می‌کند.[۴][۳] این فیلم علاوه بر روایت مهاجرت مردم هزاره از افغانستان و پاکستان و نشان دهنده نسل‌کشی و تبعیض سیستماتیک علیه این قوم است.[۵][۳]

روند ساخت[ویرایش]

این فیلم به مدت دو سال در کشورهای ایران و ایتالیا تصویربرداری شده‌است. حدود ۳۰ درصد ساخت فیلم در اطراف ورامین و سنگان فیلمبرداری شده‌است.[۴]

بازیگران[ویرایش]

نام نقش وضعیت
بصیر آهنگ اسماعیل
داوود یوسفی حسن
تیهانا لازو ویچ نینا

جوایز[ویرایش]

  • جایزه هنر و حقوق بشر از سوی سازمان عفو بین‌الملل.[۶]
  • برنده جایزه Bello e Invisibile در جشنواره Ciak d’Oro سال ۲۰۱۹.[۷]
  • برنده جایزه Nastro della Legalità سال ۲۰۱۹ ایتالیا.[۸]
  • قرار گرفتن در جمع ۲۱ فیلم برتر ایتالیا برای رقابت‌های انتخابی اسکار.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم سینمایی «شبیه پسرم» در جشنواره فیلم لوکارنو اکران شد». www.hazarapeople.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۲۶.
  2. ««درست شبیه پسرم» به جشنواره فیلم لوکارنو راه یافت». iFilm. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۲۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ کریمی، علی (۲۰۲۰-۰۷-۲۲). «هزاره‌ها در راه‌های پرخطر مهاجرت در فیلم ایتالیایی 'شبیه پسرم'». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «راهیابی محصول مشترک ایران و ایتالیا به جشنواره لوکارنو». اخبار سینمای ایران و جهان - سینماپرس. ۲۰۱۸-۰۷-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۲۶.
  5. «فیلم سینمایی «شبیه پسرم» در جشنواره فیلم لوکارنو اکران شد». www.hazarapeople.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۲۶.
  6. «Il premio Arte e diritti umani a Costanza Quatriglio». Amnesty International Italia (به ایتالیایی). ۲۰۱۸-۰۹-۲۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۸.
  7. Redazione (۲۰۱۹-۰۶-۱۹). «Ciak d'Oro 2019: tutti i premiati». Ciak Magazine (به ایتالیایی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۸.
  8. Redazione. «Nastro della Legalità a "Sembra mio figlio" di Costanza Quatriglio | RB Casting». www.rbcasting.com (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۸.
  9. "Oscar, ecco i 21 film da cui uscirà l'italiano da proporre all'Academy". Repubblica.it (به ایتالیایی). 2018-09-17. Retrieved 2019-06-28.

پیوند به بیرون[ویرایش]