حملات موشکی ۲۰۲۴ ایران در عراق و سوریه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حمله‌های موشکی ۲۰۲۴ ایران در عراق و سوریه
بخشی از درگیری کردها و ایران، درگیری نیابتی ایران و اسرائیل و حملات به رهبری ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
موقعیتاربیل، اقلیم کردستان، عراق
تلتیتا، استان ادلب، سوریه
تاریخ۲۵ دی ۱۴۰۲ (۱۵ ژانویه ۲۰۲۴)
هدفمقر موساد اسرائیل در عراق (ادعای ایران، تکذیب عراق و اسرائیل) و پایگاه‌های تروریست‌ها در سوریه
گونه حمله
حمله موشکی و پهپادی
کشته‌ها۴ غیرنظامی
زخمی‌ها۱۷ غیرنظامی
مرتکبسپاه پاسداران انقلاب اسلامی[۱]

حمله‌های موشکی ۲۰۲۴ ایران در عراق و سوریه یک رشته حمله موشکی بود که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۶ دی ۱۴۰۲ انجام شد.[۱] ایران با انجام یک سری حملات هوایی و پهپادی در عراق و سوریه مدعی شد که مقر منطقه ای موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) و چندین پایگاه گروه‌های تروریستی را در پاسخ به حمله انتحاری کرمان هدف قرار داده است.[۲]

پیش زمینه[ویرایش]

در ۳ ژانویه ۲۰۲۴، مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی بر سر مزار وی در شرق کرمان، مورد حمله انتحاری قرار گرفت. در این حملات دست کم ۹۴ نفر کشته و ۲۸۴ نفر مجروح شدند. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.[۳] سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، متعهد به «پاسخ سخت» به این حمله شد و اعلام کرد که مقصران «از این پس هدف قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود.»[۴]

حمله[ویرایش]

یک مقام آمریکایی حمله‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل را ناموفق ارزیابی کرد. این حمله منجر به کشته شدن پیشرو دیزایی، مدیر اجرایی امپایر ورلد شد.[۵][۶][۷][۸] سپاه، پیشرو دیزایی را مسئول حفاظت و تأمین لجستیکی عوامل دستگاه امنیتی اسرائیل در اقلیم کردستان و مسئول مستقیم آموزش‌های ویژه جاسوسی موساد در منطقه می‌دانست.[۹][۱۰] این حمله همچنین منجر به بسته شدن موقت فرودگاه بین‌المللی اربیل شد. سپاه به سرعت مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.[۱۱] این حمله در زمانی رخ داد که درخواست‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه در حال افزایش بود.

واکنش‌ها[ویرایش]

یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که اطلاع قبلی در خصوص این حمله نداشته است و این حمله را نقض آشکار توافق ایران و عراق دانست. سپاه پاسداران ایران در بیانیهٔ خود اعلام کرد که این حمله پاسخی به ترور عوامل «جبهه مقاومت» توسط اسرائیل است.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل عراق و سوریه». www.radiofarda.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۵.
  2. "Iran's Guards attack Israel's 'espionage centers' in Iraq, state media says". Reuters. 16 January 2024.
  3. "Iran's Revolutionary Guard attacks 'anti-Iranian' groups in Iraq's Erbil". Al Jazeera (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-16.
  4. «رهبر انقلاب: جنایتکاران بدانند که از هم‌اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود». ایسنا. ۲۰۲۴-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۶.
  5. «سپاه: مقر «موساد» در اربیل را هدف قرار دادیم؛ عراق ادعای سپاه را رد کرد». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۱-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  6. «پیشرو مجید آقا دیزایی که بود؟». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  7. «"IRGC strikes 'spy headquarters' in Erbil with ballistic missiles"». www.rudaw.net. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۵.
  8. «پیشرو مجیدآقا دیزایی که بود و چرا سپاه او را هدف قرار داد؟». فرارو. ۱۴۰۲-۱۰-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  9. «پیشرو دیزایی کیست؟». مشرق نیوز. ۲۰۲۴-۰۱-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  10. ««پیشرو دیزایی» که در حمله ایران به شمال عراق کشته شد، کیست؟». fa.alalam.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۷.
  11. «IRGC attack US consulate in Iraq as tensions between the US, Iran rise». The Jerusalem Post | JPost.com (به انگلیسی). ۲۰۲۴-۰۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۵.