حدیث سفینه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حدیث سفینه از احادیثی است که در منابع معتبر شیعه و سنی نقل شده‌است و شیعه آن را برای اثبات حقانیت خود استفاده می‌کند.[۱]

این حدیث به طرق مختلف کتاب‌های حدیث شیعه آمده‌است. مثلاً، شیخ طوسی در کتاب امالی خود این روایت را از طریق ابوذر غفاری نقل می‌کند:

... ابوذر از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که فرمود:

إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ

مَثَل اهل بیت من در میان شما مانند کشتی حضرت نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس سوار نشود و از آن دوری و تخلف ورزد غرق و نابود می‌گردد.

سند حدیث[ویرایش]

جمعی از دانشمندان و محدثان اهل سنت این حدیث را از هشت نفر از صحابه نقل کرده اند که عبارت اند از: علی بن ابی طالب، عبدالله بن زبیر، ابن عباس، ابوذر غفاری، ابوسعید خدری، انس بن مالک، سلمه بن اکوع و ابو طفیل عامر بن واثله.[۲]

اهمیت[ویرایش]

این حدیث بر لزوم تبعیت صرف از اهل بیت و عصمت آنان دلالت دارد. ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق المحرقه بعد از آوردن این حدیث میگوید: «وجه تشبیه اهل بیت به کشتی آن است که هر کس ایشان را دوست بدارد و به خاطر سپاسگزاری نعمت نبوی ایشان را بزرگ بدارد و راه هدایت علمای ایشان را برگیرد، از تاریکی مخالف با خدا نجات یافته و کسی که از آن تخلف کند، در دریای کفران نعمت ها غرق شده و در سرکشی هلاک خواهد شد.»[۳]

منابع[ویرایش]

  1. رضایی، غلامرضا (زمستان 1391). «پژوهشی در حدیث سفینه». فصلنامه کلام اسلامی. ۲۱ (۸۴): ۹۵-۱۲۸. دریافت‌شده در ۰۹/۱۷/۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. صبر الرحمه، حکمت جارح (4). «حدیث سفینه در کتاب های اهل سنت». علوم حدیث (۴): ۹۹. دریافت‌شده در 29 فروردین 1401. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  3. صبر الرحمه، حکمت جارح (4). «حدیث سفینه در کتاب های اهل سنت». علوم حدیث (۴): ۱۲۹. دریافت‌شده در 29 فروردین 1401. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)

جستارهای وابسته[ویرایش]