جی جی ۱۱۳۲ب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جی جی ۱۱۳۲ب
سیاره فراخورشیدی فهرست سیاره‌های فراخورشیدی

مقایسه اندازه (جی جی ۱۱۳۲ب) با زمین
ستاره مادر
عناصر مداری
تناوب مداری(P) ۱٫۶ d
ویژگی‌های فیزیکی
جرم(m)۱٫۶ M
شعاع(r)۱٫۲ R
دما (T) ۴۱۰ کلوین (۱۳۷ درجه سلسیوس؛ ۲۷۸ درجه فارنهایت) (Estimated Equilibrium temperature assuming a Venus-like Bond albedo of ۰٫۷۵) K
اطلاعات کشف
تاریخ کشف ۱۰ مه ۲۰۱۵ (announced)[۱] November 12, 2015 (confirmed)[۲]
کاشف(ها) MEarth-South Array Team
روش کشف روش‌های یافتن سیاره‌های فراخورشیدی
مکان کشف شیلی
وضعیت کشف تاییده شده
Other designations
Gliese 1132 b, Gl 1132 b, GJ 1132 b

جی جی ۱۱۳۲ب (به انگلیسی: GJ 1132b)سیاره‌ای بیرون از سامانهٔ خورشیدی ست که به گرد ستارهٔ کوتوله سرخی به نام گلیز ۱۱۳۲ می‌گردد که سی و نه سال نوری از زمین دور است.

اهمیت و مدار و جرم[ویرایش]

این سیاره یکی از مهم‌ترین سیاراتی شناخته شده است که بیرون از سامانهٔ خورشیدی پیدا شده است. چرخش این سیاره، پیرامون ستاره‌ای است به نام گلیز ۱۱۳۲، کوتوله سرخی که با زمین ۳۹ سال نوری فاصله دارد. اهمیت این کشف برای اندازهٔ آن است که ۱/۲ برابر کره زمین است و همچنین فاصلهٔ نزدیکی که با زمین دارد.[۳] از آنجایی که ستاره میزبان نزدیک زمین است و شعاع آن ۲۱ درصد شعاع خورشید است، تلسکوپ‌های موجود و زودآیند، خواهند توانست به رصد ترکیب و دینامیک آن بپردازند.[۴]

جو و دما[ویرایش]

چنین برآورد شده که این سیاره از ناهید گرم تر باشد برپایه محاسبات، دمای این سیاره به ۲۶۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.[۵] ازین رو این سیاره نمی‌تواند آب را در سطح خود نگه دارد. این سیاره سکونت ناپذیر انگاشته می‌شود اما خنکای آن برای داشتن جو کافی است. پرتوهای اختری که این سیاره دریافت می‌کند تا ۱۹ برابر زمین است.

کشف[ویرایش]

این سیاره را برتا تامسون و همکارانش در دانشگاه هاروارد با استفاده از پروژهٔ MEarth کشف کرده‌اند که متشکل از ۸ تلسکوپ رباتیک به پهنای ۴۰ سانتی‌متر است که در کوه‌های شیلی مستقر است.

منابع[ویرایش]

  1. Chu, Jennifer (November 11, 2015). "New exoplanet in our neighborhood". MIT News. Archived from the original on 13 November 2015. Retrieved 2015-11-12.
  2. NASA Exoplanet Archive New ticker slide 1
  3. http://www.space.com/31085-closest-earth-size-exoplanet-venus-twin.html
  4. http://www.nature.com/nature/journal/v527/n7577/full/nature15762.html
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵.