تلسکوپ فروسرخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رصدخانه فروسرخ وایومینگ
رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ یک تلسکوپ فروسرخ است که بر روی هواپیما نصب شده و امکان رصد در ارتفاع زیاد را فراهم می‌سازد.

تلسکوپ فروسرخ[۱] نوعی تلسکوپ است که از طیف فروسرخ برای تشخیص اجرام آسمانی استفاده می‌کند. پرتو فروسرخ یکی از چندین نوع تابش است که در طیف الکترومغناطیسی نشان داده می‌شود.

همه اجرام آسمانی که دمایی بالاتر از صفر مطلق دارند برخی از انواع تابش الکترومغناطیس را از خود منتشر می‌کنند. دانشمندان به منظور مطالعه کیهان از چندین نوع تلسکوپ برای تشخیص و رصد این پرتوهای منتشرشده در طیف الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. به جز تلسکوپ‌های فروسرخ برخی دیگر از انواع این تلسکوپ‌ها عبارتند از: پرتو گاما، پرتو ایکس، فرابنفش و نور مرئی.

محدوده طیفی نور مرئی از ۰٫۴ μm تا ۰٫۷ μm است و از ۰٫۷۵ μm تا۱۰۰۰ μm بازه طیفی رایج در اخترشناسی فروسرخ، اخترشناسی فروسرخ دور و اخترشناسی زیرمیلی‌متری است

تلسکوپ‌های فضایی فروسرخ منتخب[۲]
نام سال طول موج
ایراس ۱۹۸۳ ۵–۱۰۰ μm
ISO ۱۹۹۶ ۲٫۵–۲۴۰ μm
تلسکوپ فضایی اسپیتزر ۲۰۰۳ ۳–۱۸۰ μm
Akari ۲۰۰۶ ۲–۲۰۰ μm
رصدخانه فضایی هرشل ۲۰۰۹ ۵۵–۶۷۲ μm
کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع ۲۰۱۰ ۳–۲۵ μm
تلسکوپ فضایی جیمز وب Planned ۰٫۶–۲۸٫۵ μm

تلسکوپ‌های فروسرخ[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تلسکوپ فروسرخ» [نجوم‌ رصدی و آشکارسازها] هم‌ارزِ «infrared telescope»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر هشتم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۶۱۴۳-۰۸-۸ (ذیل سرواژهٔ تلسکوپ فروسرخ)
  2. JPL: Herschel Space Observatory: Related Missions