تبلور مجدد (شیمی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بلورش
مبانی
بلورساختار بلوریهسته‌زایی
مفاهیم
بلورشرشد کریستال
تبلور مجددبذر بلور
آغازبلورینتک‌بلور
روش‌ها و فناوری‌ها
گویه
فرایند بریجمن-استوکبرگ
فرایند وان آرکل-د بور
فرایند چکرالسکی
برآراییFlux method
Fractional crystallization
انجماد جزئی
سنتز گرمابی
روش کایروپولوس
رشد پایه گرم شده با لیزر
ریز فروریزاندن
Shaping processes in crystal growth
Skull crucible
روش ورنویل
ذوب ناحیه‌ای

در شیمی، تبلور مجدد یا بازبلورش فنی است که برای خالص‌کردن (به انگلیسی: purify) مواد شیمیایی استفاده می‌شود. با حل‌کردن هر دو ناخالصی و یک ترکیب در یک حلال مناسب، ترکیب مورد نظر یا ناخالصی‌ها را می‌توان از محلول حذف کرد و دیگری را پشت سر گذاشت. این نام به دلیل بلورهایی است که اغلب هنگام رسوب کردن ترکیب تشکیل می‌شوند. از طرف دیگر، بازبلورش می‌تواند به رشد طبیعی بلورهای یخ بزرگ‌تر به قیمت بلورهای کوچک‌تر اشاره داشته باشد.

در شیمی، بازبلورش: ۱۲۷–۱۳۲ روشی برای خالص‌سازی ترکیبات است. معمول‌ترین حالت این است که یک «ترکیب A» مورد نظر توسط مقدار کمی از «ناخالصی B» آلوده شود. روش‌های مختلفی برای پالایش وجود دارد (به فرایند جداسازی مراجعه کنید)، که بازبلورش یکی از آنهاست. همچنین فنون مختلف بازبلورش وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد مانند:

  • بازبلورش تک‌حلالی
  • بازبلورش چندحلالی
  • فیلترش-بازبلورش داغ
  • بذردهی
  • تک بلورهای کامل (برای آنالیز پرتوی ایکس)

یخ[ویرایش]

برای یخ، بازبلورش به رشد بلورهای بزرگتر به قیمت بلورهای کوچکتر اشاره دارد. نشان داده شده‌است که برخی از پروتئین‌های ضدیخ زیستی این فرایند را مهار می‌کنند و این اثر ممکن است در اندامگان‌های تاب‌آور-به-انجماد مرتبط باشد.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Kumar Verma, Ashok (2014). "Recrystallization of Ice". Encyclopedia of Snow, Ice and Glaciers. Encyclopedia of Earth Sciences Series. p. 932. doi:10.1007/978-90-481-2642-2_439. ISBN 978-90-481-2641-5.

خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «Harwood_Moody» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.

کتاب‌های مرجع[ویرایش]