باداملق

مختصات: ۳۷°۱۸′۰۸″ شمالی ۵۷°۴۰′۱۳″ شرقی / ۳۷٫۳۰۲۲۲°شمالی ۵۷٫۶۷۰۲۸°شرقی / 37.30222; 57.67028
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باداملق
روستا
باداملق در ایران واقع شده
باداملق
باداملق
مختصات: ۳۷°۱۸′۰۸″ شمالی ۵۷°۴۰′۱۳″ شرقی / ۳۷٫۳۰۲۲۲°شمالی ۵۷٫۶۷۰۲۸°شرقی / 37.30222; 57.67028
کشور ایران
استاناستان خراسان شمالی
شهرستانشهرستان شیروان
بخشبخش مرکزی شهرستان شیروان
دهستاندهستان زوارم
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲۶۲
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

روستاي باداملق BADAMLEQ

    روستاي باداملق در فاصله 32 كيلومتري جنوب غربي شيروان واقع است كه از شمال به روستاي قزل حصار و از جنوب به كلاته سهراب و كوه تخت ميرزا و از شرق به روستاي زوارم و از غرب به روستاي اسفيدان بجنورد محدود است. باداملق 172 خانوار و 1008 نفر جمعيت دارد كه به زبان كردي تكلم مي‌كنند. اين روستا مردمش از ايل كرمانج ايزانلو و علوی مي‌باشندکه اقوام علوی سیّدبوده و افرادی بسیارمعتقد هستند. از وسط روستا رودخانه‌اي فصلي و كم آب مي‌گذرد و شغل عمده‌ي آنها کشاورزی مي‌باشد. كوههاي تخت ميرزا، شاه ولايت، نمازگاه، شيرخانه، شاه چيل، تور شيلي و كوركولي و چشمه‌هاي كربلايي كاظم ,چشمه سله, سرچشمه، پروژ، بيست بره و شاه ولايت در حوزه‌ي باداملق قرار دارد. عمده آنها: فرآوده‌هاي دامي، گندم و جو (ديم) و كشمش است از نظر صنايع دستي باداملق داراي چندين كارگاه قاليبافي است كه انواع قالي به دست هنرمندان اين روستا بافته و معمولاً در مشهد پرداخت مي‌شود و به عنوان قالي مشهد به فروش مي‌رسد كه از مرغوبيت ويژه‌اي برخوردار است.

   كوه تخت ميرزا با پوشش گياهي مناسب (مرتعي) و چشمه‌ سارهاي فراوان يكي از ييلاقهاي جنوبي دامداران عشاير محسوب مي‌شود كه داراي شكار نيز هست. در كوههاي باداملق انواع گياهان خودرو طبي مانند: قسني، كاكوتي، پونه، چريش، شقايق وحشي، درمان تركي، سيب تالك، گون، كماي، پوپك، سامي و ترخ مي‌رويد. هواي ييلاق تخت ميرزا در تابستانها مفرح و شبها نيز كاملاً سرد است. امكانات باداملق در حال حاضر شامل: راه شوسه، سرويس اياب و ذهاب، مسجد، لوله‌كشي آب از سرچشمه، شركت تعاوني و شوراي ده است. مطلعين در مورد نام روستا معتقدند كه ابتدا محل فعلي روستاي بادام زار بوده و قدمت آن به 400 سال مي‌رسد و داراي 4 برج و حصار بوده كه در حال حاضر آثاري از آنها ديده نمي‌شود.

منابع[ویرایش]

جغرافيايي تاريخي شيروان، ناشراول: معاونت فرهنگي آستان قدس رضوي، نوبت اول 1370 . ناشردوم: سیدمحمد علوی BADAMLEQ(آنچه از شعر نوشتم دختری از این دیار است.اول سین مه زال)