اندوخته آپادانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اندوخته آپادانا
سکهٔ کروزید طلا که در زمان داریوش بزرگ ضرب شده، از نوع هشت کروزیدی از سری سبُک با وزن: ۸٫۰۷ گرم که حدود سال‌های ۵۴۵–۵۲۰ پیش از میلاد رایج بوده‌است، ضرب‌شدهٔ سارد.
سکهٔ نوع آیژینا از مجموعهٔ سکه‌های پیدا شده در اندوختهٔ آپادانا که در حدود سال‌های ۵۵۰–۵۳۰ پیش از میلاد رواج داشته: خرچنگ دریایی با پشت در وسط برجسته. Rev: آن سوی سکه: چهارگوش هشت بخش.[۱]
سکه نوع آبدرا از مجموعهٔ سکه‌های پیدا شده در اندوختهٔ آپادانا, رایج حدود سال‌های ۵۴۰/۳۵–۵۲۰/۱۵ پیش از میلاد. چپ: گریفین نشسته، پنجه را بالا برده. Rev: با نقش چهارضلعی مربع ضرب شده.[۱]
امپراتوری هخامنشی در بزرگ‌ترین گسترهٔ جغرافیایی خود.[۲][۳][۴][۵]

اندوخته آپادانا یا مجموعهٔ سکه‌های آپادانا انباره‌ای از سکه‌هایی است که در زیر جعبه‌های سنگی؛ که خود حاوی لوح‌های بنیادگذاری کاخ آپادانا در تخت جمشید است، کشف شده‌است.[۱] سکه‌ها در طی حفاری‌ها در سال ۱۹۳۳ توسط اریش فریدریش اشمیت باستان‌شناس آلمانی-آمریکایی کشف شد، در دو سپردهٔ جدا از هم، هر یک از سپرده‌ها در زیر دو جعبهٔ سنگ رسوبی با نوشتهٔ گواه محتوا پیدا شد. واریزنامهٔ این اندوخته: که به روشنی بخشی از آئین بنیادگذاری آپادانا بوده، مربوط به سال ۵۱۵ پیش از میلاد است.[۱]

لوح‌های بنیادگذاری[ویرایش]

لوح‌های طلا و نقرهٔ به دست آمده از جعبه‌های سنگی حاوی کتیبه‌ای سه زبانه توسط داریوش بزرگ به زبان‌های فارسی باستان، ایلامی و اکدی (بابلی) است که امپراتوری وی را از دیدگاه گستردگی جغرافیایی توصیف می‌کند و به نام کتیبهٔ DPh شناخته می‌شود:[۱]

یکی از جعبه‌های سنگی کتیبه‌های بنیادگذاری کاخ آپادانا با سخن داریوش بزرگ در جای پیدایی آن در تخت جمشید. مجموعهٔ سکه‌های آپادانا در زیر جعبهٔ سنگی قرار داشته‌اند.

داریوش شاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، پسر ویشتاسب، هخامنشی. داریوش شاه گوید: این است شهریاری که من دارم از سکاها (به فارسی باستان 𐏃𐎡𐎭𐎢𐎺) که آن‌ها آن سوی سغد اند، از آن‌جا تا به حبشه از هند از آن‌جا تا به سارد که آن را اهورامزدا که بزرگترین خدایان است به من ارزانی فرمود. اهورامزدا مرا و خانوادهٔ شاهی مرا پایدار دارد!

— داریوش، کتیبه آپادانا

مجموعهٔ سکه‌ها[ویرایش]

سکه‌های این اندوخته شامل:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ Zournatzi, Antigoni (2003). "THE APADANA COIN HOARDS, DARIUS I, AND THE WEST". American Journal of Numismatics (1989-). 15: 1–28. JSTOR 43580364.
  2. O'Brien, Patrick Karl (2002). Atlas of World History (به انگلیسی). Oxford University Press. pp. 42–43. ISBN 978-0-19-521921-0.
  3. Philip's Atlas of World History. 1999.
  4. Davidson, Peter (2018). Atlas of Empires: The World's Great Powers from Ancient Times to Today (به انگلیسی). i5 Publishing LLC. ISBN 978-1-62008-288-1.
  5. Barraclough, Geoffrey (1989). The Times Atlas of World History (به انگلیسی). Times Books. p. 79. ISBN 978-0-7230-0304-5.