چری تیگو ۵ایکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ام‌وی‌ام ایکس۵۵)
ام‌وی‌ام ایکس۵۵/ایکس۵۵ پرو
دید کلی
شرکتچری اتومبیل
نام‌های دیگرچری تیگو ۴
چری تیگو ۵ایکس
چری تیگو ئی (نسخه برقی)
دی‌آر ۵٫۰
تولید۲۰۱۷–اکنون
مونتاژواها، آن‌هوئی، چین
آناپلیس، گوییاس، برزیل (CAOA)[۱]
بم، کرمان، ایران (مدیران خودرو)
بدنه و شاسی
کلاسکراس‌اوور
شکل بدنه۵ در هاچ‌بک
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
سکوتی۱ایکس
خودروهای وابستهچری تیگو ۷
چری تیگو ۸
کوین شوجت
پیشرانه
موتور۱٫۵ لیتری E4G15C آی۴ (بنزینی)
۱٫۵ لیتری E4T15B آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۵ لیتری E4T15C آی۴ توربو (بنزینی)
۲٫۰ لیتری 484F آی۴ (بنزینی)
جعبه‌دنده۶ سرعتهٔ دستی
۶ سرعتهٔ دوکلاچه
۹ سرعتهٔ سی‌وی‌تی (شبیه‌سازی شده)
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۶۳۰ میلیمتر (۱۰۳٫۵ اینچ)
درازا۴٬۳۳۸ میلیمتر (۱۷۰٫۸ اینچ)
پهنا۱٬۸۳۰ میلیمتر (۷۲٫۰ اینچ)
بلندی۱٬۶۴۵ میلیمتر (۶۴٫۸ اینچ)
وزن خالص۱٬۳۷۶ کیلوگرم (۳٬۰۳۴ پوند)[۲]

چری تیگو ۵ایکس (انگلیسی: Chery Tiggo 5x) یک خودروی کراس‌اوور است که توسط شرکت چینی چری اتومبیل با نام تجاری چری تیگو تولید شده‌است. این خودرو یک مدل برقی با نام تیگو ئی دارد و پلت‌فرم مشترکی با خودروی کوین شوجت عرضه شده در سال ۲۰۱۹ دارد.

بررسی[ویرایش]

تیگو ۵ایکس مدل تولید انبوه خودروی مفهومی چری کانسپت بتا معرفی شده در سال ۲۰۱۴ است. این پروژه در نیمهٔ دوم سال ۲۰۱۷ در بازار خودروی چین عرضه شد و از لحاظ ابعاد بین ام‌وی‌ام ایکس۲۲ و ام‌وی‌ام ایکس۳۳ قرار می‌گرفت. بسیار شبیه به موقعیت بازاریابی تیگو ۳ایکس، تیگو ۵ایکس با وجود اینکه یک مدل کاملاً متفاوت است، مدل اسپورت‌تر تیگو ۵ است.[۳][۴]

در بازار چین، تیگو ۵ایکس تنها با موتور چهارسیلندر خطی ۱٫۵ لیتری توربوشارژر عرضه می‌شود.[۵] مدل برقی این خودرو در بازار چین با نام چری تیگو ئی عرضه می‌شود. این خودرو مجهز به یک موتور ۵۳٫۶ کیلوواتی است که با یک بار شارژ مسافت ۴۰۱ کیلومتر را می‌پیماید؛ با پیشرانهٔ تیگو ئی که ۹۵ کیلووات (۱۲۷ اسب بخار) قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر (۱۸۴ پوند فوت) گشتاور تولید می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۳٫۹ ثانیه است.[۶]

فیس‌لیفت[ویرایش]

این خودرو در سال ۲۰۱۹ دچار فیس‌لیفت شد. در این فیس‌لیفت نمای جلو و عقب دچار بازنگری شد. طراحی نمای جلو در این فیس‌لیفت شبیه به چری تیگو ۸ است.[۷]

یک فیس‌لیفت دیگر از این خودرو در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. در این فیس‌لیفت سعی شده تا نمای جلو شبیه به نسل دوم چری تیگو ۷ شود.

بازارها[ویرایش]

آمریکای جنوبی[ویرایش]

در پایان سال ۲۰۱۸، این خودرو در برزیل و آمریکای جنوبی با نام تیگو۵ ایکس به بازار عرضه شد و به‌طور کامل در کارخانه CAOA در آناپولیس مونتاژ شد. این خودرو در آمریکای جنوبی در دو نسخه با موتور ۱٫۵ لیتری توربو ۱۶ سوپاپ فلکس با قدرت ۱۵۰ اسب بخار (در حالت اتانول) یا ۱۴۷ اسب بخار (در حالت بنزین) همراه با گیربکس ۶ سرعتهٔ دوکلاچه به فروش می‌رسد. در برخی بازارها، موتور ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با گیربکس سی‌وی‌تی نیز ارائه می‌شود. در سال ۲۰۲۰، مدل فیس‌لیفت این خودرو با نام تیگو ۵ایکس پرو در این بازارها عرضه شد.

ایتالیا[ویرایش]

در مارس ۲۰۲۰، دی‌آر اتومبیلز شروع به واردات تیگو ۵ایکس با نام دی‌آر ۵٫۰ در ایتالیا کرد که مجهز به موتور اکتکو ۱٫۵ لیتری بنزینی و دوگانه‌سوز (بنزین/ال‌پی‌جی) با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و تائیدیهٔ Euro 6D-Full است. دی‌آر ۵٫۰ در یک تیپ و با تجهیزات استاندارد شامل رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، دو ایربگ جلو، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش و سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر لمسی ۹ اینچی به فروش می‌رسد.

روسیه[ویرایش]

این خودرو در روسیه با نام چری تیگو ۴ و در فوریه ۲۰۱۹ عرضه شد. مدل فیس‌لیفت آن با فاصلهٔ کوتاهی در اوت ۲۰۱۹ وارد بازار شد.[۸] تیگو ۴ با موتورهای ۱٫۵ لیتری و ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی بنزینی همراه با گیربکس دستی یا سی‌وی‌تی و موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژر بنزینی همراه با گیربکس ۶ سرعتهٔ دوکلاچه عرضه می‌شود.

خاورمیانه[ویرایش]

شرکت خودروسازی مدیران خودرو در سال ۱۳۹۸ این خودرو را با نام ام‌وی‌ام ایکس۵۵ وارد بازار ایران کرد.[۹] این شرکت همچنین مدل فیس‌لیفت این خودرو را در سال ۱۴۰۱ با نام ام‌وی‌ام ایکس۵۵ پرو عرضه کرد.[۱۰] این خودرو در بازار ایران با دو تیپ اکسلنت و اکسلنت اسپرت عرضه شد؛ البته مدل پرو در دو تیپ IE و IE اسپرت نیز عرضه شده است که تفاوت آن با تیپ اکسلنت در کیسه‌های هوای بیشتر و شارژر بی‌سیم (وایرلس) است. ایکس۵۵ در بازار ایران با موتور ۱٫۵ لیتری توربو بنزینی همراه با گیربکس ۶ سرعتهٔ دوکلاچه عرضه شد.[۱۱] اما در ایکس۵۵ پرو، موتور با گیربکس ۹ سرعتهٔ مصنوعی سی‌وی‌تی جفت شده‌است.[۱۲]

در طول سال ۲۰۲۱، این خودرو در برخی کشورهای دیگر خاورمیانه با نام تیگو ۴ پرو عرضه شد. در حال حاضر این خودرو علاوه بر ایران، در کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و امارات نیز در دسترس است.[۱۳] تیگو ۴ با موتور ۱٫۵ لیتری بنزینی جفت شده با گیربکس سی‌وی‌تی در مدل‌های بیس، کامفورت و لاکچری و با موتور ۱٫۵ لیتری توربو بنزینی همراه با گیربکس ۶ سرعتهٔ دوکلاچه در مدل «فلگشیپ» عرضه می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹.
  2. "Chery Tiggo 5x 1.5 (147 Hp) 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 Specs". auto-data.net. Retrieved 15 May 2022.
  3. "Spy Shots: New Chery SUV Testing In China".
  4. "SUV CHERY TIGGO 4: NEW DETAILS". Archived from the original on 27 March 2018. Retrieved 13 April 2019.
  5. "Chery Tiggo 5x: A Chinese car on a German road trip". Archived from the original on 13 April 2019. Retrieved 13 April 2019.
  6. "Chery Tiggo e Review".
  7. "Chery Tiggo 5x facelift 2019 model".
  8. "Обновлённый кроссовер Tiggo 4 начали продавать в России". Wroom.ru (به روسی). 2019-08-05. Retrieved 2020-08-20.
  9. "قیمت و مشخصات ام وی ام ایکس ۵۵ / MVM X55 اعلام شد". زومیت. 2019-12-10. Retrieved 2022-07-27.
  10. "قیمت MVM X55 PRO رسماً اعلام شد؛ کراس اووری جذاب با هندلینگ ضعیف". دیجیاتو. Retrieved 2022-07-27.
  11. "مشخصات فنی ام وی ام X55". www.khodrobank.com. Retrieved 2022-08-04.
  12. "مشخصات فنی ام وی ام X55 پرو". www.khodrobank.com. Retrieved 2022-08-04.
  13. "Motorcity Launches Full Range of Chery Pro SUVs in Bahrain". motorcity.com.bh. 2021-08-01. Retrieved 2022-07-14.

پیوند به بیرون[ویرایش]