کنسرسیوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کُنْسُرْسیوم (به فرانسوی: Consortium)[۱] ائتلاف، به پیوند دو یا چند فرد، شرکت، سازمان یا حکومت (یا ترکیبی از این‌ها) باهم برای انجام کنش‌های هماهنگ یا ادغام منابعشان برای رسیدن به هدف یکسان گویند.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

کنسرسیوم واژه‌ای لاتین به معنای «شراکت، انجمن یا هیئت» است و از «کنسورس» (consors) به معنای «شریک» است که خود از «کُن-» (con-) به معنای «هم» و «سُرس» (sors) مشتق از sor که خود از کلمه آریایی «سر» تشکیل شده و رویهمرفته به معنای همسر است.[۲] «کنسورس» به معنای تمکین هم بکار رفته‌است.[۳]

مترادف[ویرایش]

ارتباط حقوقی Joint Venture یا «مشارکت انتفاعی» نیز هرگاه حول موضوع انجام یک پروژه خاص مطرح شود معادل کنسرسیوم است. گرچه شمول مشارکت انتفاعی اعم از کنسرسیوم است.

نمونه‌ها[ویرایش]

از معروف‌ترین کنسرسیوم‌های بین‌المللی می‌توان به گروه ایرباس و دایملر- کرایسلر اشاره کرد.

در کشور ایران[ویرایش]

  • درایران نیز بالغ بر ۱۴۰ شرکت پیشگام ارائه دهنده خدمات ارتباطی و مخابراتی در ۳۱ استان کشور، اقدام به تشکیل کنسرسیومی تحت عنوان ایران اف.سی.پی نموده‌اند[۴] که از نظر تعداد مشارکت کنندگان، IranFCP به عنوان یک رکورد در تاریخ اقتصاد ایران ثبت شده‌است.[۵]
  • کنسرسیوم صادراتی خراسان جنوبی: اولین کنسرسیوم صادراتی استان خراسان جنوبی نیز با حمایت اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در حال تشکیل می‌باشد. این کنسرسیوم یکی از بزرگترین کنسرسیوم‌های چند منطوره ایران خواهد بود.
  • کنسرسیوم گروه پرشین انرژی فعال

پانویس[ویرایش]

  1. «معنی کنسرسیوم | لغت‌نامه دهخدا». www.vajehyab.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۵.
  2. https://www.etymonline.com/word/consort?ref=etymonline_crossreference#etymonline_v_18246
  3. https://www.etymonline.com/search?q=Consortium
  4. «کنسرسیوم ارائه دهندگان خدمات ارتباطی ثابت تشکیل شد».
  5. «همایش ISPها در وزارت ارتباطات و حمایت سازمان تنظیم مقررات از کنسرسیوم ایران اف سی پی».

منابع[ویرایش]