کریم زرگر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریم زرگر
کریم زرگر در صحنه‌ای از فیلم جنگ نفت‌کش‌ها
زادهٔ۱۳۳۲
اهواز[۱]
درگذشت۱۰ بهمن ۱۳۹۶ (۶۵ سال)
زندان رجایی‌شهر، کرج
علت مرگاعدام شد
ملیتایرانی
محل تحصیلحقوق قضایی از دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران و دکترای حقوق دریایی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه
پیشهبازیگر، کارگردان
شناخته‌شده برای
  • مدیریت کل سیمای برون‌مرزی
  • مدیریت پخش شبکهٔ یک سیما
  • ریاست دانشکده صدا و سیما
  • مدیر مسئول ماهنامهٔ گزارش فیلم
کارهای برجستهبنیانگذاری مؤسسهٔ «راه معرفت»
اتهام(های) جزایی«افساد فی‌الارض» ذیل موضوع تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی اکنکار
مجازات(های) جزاییاعدام
وضعیت جزاییاجراشده
همسر(ها)مرجان داوری

کریم زرگر (متولد ۱۳۳۲ اهواز؛ درگذشت ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۶ کرجبازیگر، کارگردان، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامهٔ گزارش فیلم و بنیانگذار «مؤسسهٔ راه معرفت» در ایران بود که به تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی اکنکار می‌پرداخت. او به اتهام تجاوز به عنف محکوم و اعدام شد. او دارای دکترای حقوق دریایی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه بود و سابقهٔ مدیریت کل سیمای برون‌مرزی، مدیریت پخش شبکهٔ یک سیما و ریاست دانشکدهٔ صدا و سیما را داشت.

تحصیلات[ویرایش]

زرگر فارغ‌التحصیل حقوق قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دارای دکترای حقوق دریایی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه بود.[۲][۱]

سمت‌ها[ویرایش]

او کارمند عالیرتبهٔ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود و مسئولیت‌های همچون مدیریت کل سیمای برون‌مرزی، مدیریت پخش شبکهٔ اول سیما و ریاست دانشکدهٔ صدا و سیما را به عهده داشت. وی همچنین مدیر مسئول ماهنامهٔ «گزارش فیلم» بود.[۳][۴][۲][۱][۵]

فعالیت در سینما[ویرایش]

او در سینما هم فعالیت داشت و در فیلم «عروسی خوبان» به کارگردانی محسن مخملباف به عنوان مدیرتولید و بازیگر فعالیت کرده بود[۱][۵]

دستگیری و محاکمه[ویرایش]

در مهر ۱۳۹۴ مؤسسهٔ «راه معرفت» تعطیل شد[۲] و زرگر به همراه همسرش، مرجان داوری بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و سپس هر دو نفر در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی با اتهام «افساد فی‌الارض» ذیل موضوع تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی اکنکار به اعدام محکوم شدند.[۳][۴][۲][۱] جلسات دادگاه در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهر ۱۳۹۵ و نیز ۲۱ و ۲۲ آذر ۱۳۹۵ در شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.[۶][۱][۷]

حکم اعدام همسرش پس از ارجاع به دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای دادرسی به شعبهٔ هم‌عرض دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و او به ۷۵ سال زندان محکوم شد.[۸] با این حال علاوه بر محاکمه در دادگاه انقلاب، کریم زرگر در پرونده‌ای دیگر به اتهام «تجاور به عنف» در شعبهٔ ششم دادگاه کیفری استان تهران هم محاکمه شده و حکم اعدام دریافت نموده بود.[۱]

اعدام[ویرایش]

در ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ در سن ۶۴ سالگی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.[۳][۴][۲][۱]

آثار[ویرایش]

کارگردان[ویرایش]

بازیگر[ویرایش]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

از کریم زرگر دو کتاب در حوزهٔ علوم کیهانی، سفری به جهان بین‌الطلوعین و عرفان به چاپ رسیده‌است. کتاب شاقول ابن سینا کتابی است در ارتباط با شاقول تاریخی ابن سینا که وی در پیشگویی و درمان بیماران از آن استفاده می‌کرد. این کتاب به همراه یک شاقول، آلبوم کارت و کتاب گام به گام در خدمت آموزنده است تا به او مختصری از پیش‌گویی را بیاموزد.

  • ۱۳۷۸ - داستان حیرت‌انگیز شاقول ابن سینا - نشر روزنه[۹]
  • ۱۳۸۰ - کویر کیمیا[۱۰] - نشر سی گل - نشر روزنه

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

  • «یک سرگذشت:کریم زرگر». بنیاد عبدالرحمن برومند.

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ ۱٫۷ «یکی از مدیران پیشین تلویزیون ایران 'دو هفته پیش اعدام شده‌است'». BBC Farsi. ۲۴ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ «اعدام کریم زرگر، مبلغ عرفانی و از مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی». ار. اف. ای رادیوی فرانس مدیا موند. ۲۰۱۸-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «کریم زرگر از مدیران سابق سیمای جمهوری اسلامی اعدام شد». دویچه وله. ۲۰۱۸-۰۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ «کریم زرگر، مسئول مؤسسه "راه معرفت" اعدام شد». هرانا. ۲۳ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «مسئول مؤسسه «راه معرفت» به دار آویخته شد». رادیو زمانه. ۲۳ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  6. «زرگر مدیر سابق شبکه اول سیما، رئیس سابق دانشکده صدا و سیما و مسئول مؤسسه «راه معرفت» اعدام شد». کیهان لندن. ۲۳ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  7. «اعدام یک زندانی عقیدتی: مسئول مؤسسه «راه معرفت» به دار آویخته شده‌است». صدای مردم. ۱۲ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  8. «مرجان داوری، مترجم و محقق زندانی، به ۷۵ سال زندان محکوم شد». صدای آمریکا. ۱۳۹۸-۱۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  9. «داستان حیرت‌انگیز شاقول سحرآمیز ابن سینا». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۸.
  10. «کویر کیمیا: سفری به جهان بین‌الطلوعین». opac.nlai.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۹-۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]