کباب‌پز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏منابع: حذف لینک تبلیغی
جز انواع كباب پز ها در 2 دسته بنی قرار می گیرند. هر یک توضیح داده شد و مزایای به کار گیری از کباب پز های نوین شرح داده شد
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده: Grilling.jpg|چپ|270px|بندانگشتی| کباب‌پز زغالی]]
[[پرونده: Grilling.jpg|چپ|270px|بندانگشتی| کباب‌پز زغالی]]


'''کباب‌پز''' وسیله‌ای برای پخت و پز است که در آن گرما به‌طور مستقیم از زیر به ماده غذایی به‌ویژه انواع [[گوشت]] داده می‌شود. کباب‌پزها معمولاً [[زغال|زغالی]] یا گازی هستند.
'''کباب‌پز''' وسیله‌ای برای پخت و پز است که در آن گرما به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم (به صورت تابشی) از زیر یا بالا به ماده غذایی به‌ویژه انواع [[گوشت]] داده می‌شود. و باعث پخت کباب یا گوشت می شود.


==== انواع کباب پز ها ====

# کباب پز زغالی
# کباب پز های تابشی

===== '''کباب پز زغالی''' =====
این نوع از کباب پز که گاهی به نام [[منقل]] هم شناخته می شود در بسیاری از خانه ها موجود می باشد. و مصارف خانگی و عمومی دارد. و عملکرد آن به گونه ای است که از طریق حرارت مستقیم [[زغال]] پخت غذا اتفاق می افتد.

===== کباب پز تابشی =====

# '''دستگاه کباب پز اتوماتیک''' (در این مدل دستگاه بدون نیاز به نیروی ماهر به صورت خوکار,  عملیات پخت را به صورت یکدست و یکنواخت انجام می‌دهد. نحوه پخت به صورت حرارت غیر مستقیم از بالا می باشد و چرخش سیخ های کباب به صورت اتوماتیک انجام می شود. این دستگاه از تجهیزات مهم در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی است و بیشتر مصارف [[صنعتی]] دارد.)
# '''دستگاه سالاماندر''' ( در این نوع کباب پز مانند دستگاه کباب پز تابشی اتوماتیک پخت کباب را بدون ذغال و با حرارت غیر مستقیم به شکل تابشی انجام میدهد. تفاوت این دستگاه قابلیت تنظیم ارتفاء کاشی های حرارتی از سطح [[کباب]] می باشد. همچنین عملیات چرخش سیخ به صورت دستی صورت می گیرد.)

===== مزایای به کارگیری کباب پز های تابشی =====

* جلوگیری از ایجاد [[دود]] و سوختگی بر روی سطح کباب
* طبخ کباب بصورت مغزپخت و یکدست و یکنواخت
* قابلیت طبخ تعداد زیادی کباب در زمانی کوتاه با کیفیت پخت متفاوت و عالی
* صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی و هزینه طبخ کباب

<br />
== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
[[منقل]]
[[منقل]]
خط ۸: خط ۲۹:
== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}

* [https://www.isna.ir/news/98072418773/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%AE%D8%AA-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-%DB%8C%D8%A7-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C معرفی تجهیزات نوین پخت کباب برای رستوران‌ها یا آشپزخانه صنعتی]
* [https://pooyasanatco.com/the-advantage-of-using-radiative-barbecue/ به کارگیری کباب پز تابشی مزیت های فراوانی دارد]

* {{یادکرد وب
* {{یادکرد وب
| نشانی = http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Barbecue_grill&oldid=448020835
| نشانی = http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Barbecue_grill&oldid=448020835

نسخهٔ ‏۱۹ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۵۴

کباب‌پز زغالی

کباب‌پز وسیله‌ای برای پخت و پز است که در آن گرما به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم (به صورت تابشی) از زیر یا بالا به ماده غذایی به‌ویژه انواع گوشت داده می‌شود. و باعث پخت کباب یا گوشت می شود.

انواع کباب پز ها

  1. کباب پز زغالی
  2. کباب پز های تابشی
کباب پز زغالی

این نوع از کباب پز که گاهی به نام منقل هم شناخته می شود در بسیاری از خانه ها موجود می باشد. و مصارف خانگی و عمومی دارد. و عملکرد آن به گونه ای است که از طریق حرارت مستقیم زغال پخت غذا اتفاق می افتد.

کباب پز تابشی
  1. دستگاه کباب پز اتوماتیک (در این مدل دستگاه بدون نیاز به نیروی ماهر به صورت خوکار,  عملیات پخت را به صورت یکدست و یکنواخت انجام می‌دهد. نحوه پخت به صورت حرارت غیر مستقیم از بالا می باشد و چرخش سیخ های کباب به صورت اتوماتیک انجام می شود. این دستگاه از تجهیزات مهم در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی است و بیشتر مصارف صنعتی دارد.)
  2. دستگاه سالاماندر ( در این نوع کباب پز مانند دستگاه کباب پز تابشی اتوماتیک پخت کباب را بدون ذغال و با حرارت غیر مستقیم به شکل تابشی انجام میدهد. تفاوت این دستگاه قابلیت تنظیم ارتفاء کاشی های حرارتی از سطح کباب می باشد. همچنین عملیات چرخش سیخ به صورت دستی صورت می گیرد.)
مزایای به کارگیری کباب پز های تابشی
  • جلوگیری از ایجاد دود و سوختگی بر روی سطح کباب
  • طبخ کباب بصورت مغزپخت و یکدست و یکنواخت
  • قابلیت طبخ تعداد زیادی کباب در زمانی کوتاه با کیفیت پخت متفاوت و عالی
  • صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی و هزینه طبخ کباب


جستارهای وابسته

منقل

منابع

  • «ویکی‌پدیای انگلیسی». دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱.