عزالدین حسینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ghasembaghi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خنثی‌سازی ویرایش 25377246 توسط Ghasembaghi (بحث) از حذف مطالب فاقد منبع و نیازمند به مدرک بپرهیزید. امکان افزودن از سوی کاربران وجود دارد.
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۶۹: خط ۶۹:
در سال ۱۳۱۷ هنگامی که طلبه بود، برای ادامهٔ تحصیل به یکی از آبادی‌های اطراف [[سردشت]] رفت. سال ۱۳۲۱ به منطقهٔ [[بوکان]] آمد و در سال ۱۳۲۲ با نام مستعار «هوین» به عضویت کومله ژ.ک. یعنی سازمان احیای کردستان درآمد. در سال ۱۳۳۲ طرف‌دار حرکت [[مصدق]] بود و به پشتیبانی از آن فعالیت می‌کرد. در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ در مهاباد با کمیتهٔ انقلابی [[حزب دمکرات کردستان]] همکاری می‌کرد.
در سال ۱۳۱۷ هنگامی که طلبه بود، برای ادامهٔ تحصیل به یکی از آبادی‌های اطراف [[سردشت]] رفت. سال ۱۳۲۱ به منطقهٔ [[بوکان]] آمد و در سال ۱۳۲۲ با نام مستعار «هوین» به عضویت کومله ژ.ک. یعنی سازمان احیای کردستان درآمد. در سال ۱۳۳۲ طرف‌دار حرکت [[مصدق]] بود و به پشتیبانی از آن فعالیت می‌کرد. در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ در مهاباد با کمیتهٔ انقلابی [[حزب دمکرات کردستان]] همکاری می‌کرد.


او بارها با رهبران حکومت دیدار و گفتگو کرد. در همان سال ۱۳۵۸ در قم با [[روح‌الله خمینی]] ملاقات کرد و در تهران با [[مهدی بازرگان]] نخست‌وزیر و مقامات دیگر حکومتی به مذاکره پرداخت. پس از انقلاب با [[حکومت جمهوری اسلامی]] به مخالفت پرداخت. او در ۲۳ اوت ۱۹۷۹ جنگ کردستان را اعلام کرد. خانوادهٔ شیخ عزالدین در شهر [[بانه]] سکونت داشتند. پدرش شیخ صالح از سادات [[برزنجه]] بود و با شیخ [[محمود برزنجی]] رهبر جنبش کردستان عراق مرتبط بود.
در جریان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری قیام و تظاهرات را علیه [[دودمان پهلوی|رژیم شاه]] در مناطق کردستان و استان آذربایجان غربی به عهده داشت.<sup>[نیازمند منبع]</sup> در جریان اوایل پیروزی انقلاب کوشش زیادی کرد تا مسئلهٔ کردستان به شیوهٔ صلح‌آمیز به نتیجه برسد.<sup>[نیازمند منبع]</sup> او بارها با رهبران حکومت دیدار و گفتگو کرد. در همان سال ۱۳۵۸ در قم با [[روح‌الله خمینی]] ملاقات کرد و در تهران با [[مهدی بازرگان]] نخست‌وزیر و مقامات دیگر حکومتی به مذاکره پرداخت. پس از انقلاب با [[حکومت جمهوری اسلامی]] به مخالفت پرداخت. او در ۲۳ اوت ۱۹۷۹ جنگ کردستان را اعلام کرد.
خانوادهٔ شیخ عزالدین در شهر [[بانه]] سکونت داشتند. پدرش شیخ صالح از سادات [[برزنجه]] بود و با شیخ [[محمود برزنجی]] رهبر جنبش کردستان عراق مرتبط بود.


== مرگ ==
== مرگ ==

نسخهٔ ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۰:۴۷

عزالدین حسینی
عزالدین حسینی
پرونده:Shekh in bukan.jpg
ماموستا عزالدین حسینی در حال سخنرانی در سال ۱۳۵۷، شهر بوکان
زادهٔ۴ خرداد ۱۳۰۱
بانه
درگذشت۲۱ بهمن ۱۳۸۹ (۸۸ سال)
علت مرگبیمارستان آکادیمسکا در شهر اوپسالای سوئد
ملیتایرانی
پیشهدینی

عزالدین حسینی (زادهٔ ۲۹ رمضان ۱۳۴۰ / ۴ خرداد ۱۳۰۱ / ۲۶ می ۱۹۲۲ در بانه درگذشت ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ در سوئد) از رهبران و شخصیت‌های دینی و سیاسی کرد است. او مدت ۳۰ سال در مدارس علوم دینی در کردستان ایران به تدریس مشغول بوده‌است و فعالیت رسمی سیاسی خود را از دوران عضویت در جمعیت احیای کرد (کومله ژ. ک) در سال ۱۳۲۲ شمسی آغاز کرده‌است. او در کردستان به ماموستا (به معنای استاد) نیز مشهور است.

زندگی

در سال ۱۳۱۷ هنگامی که طلبه بود، برای ادامهٔ تحصیل به یکی از آبادی‌های اطراف سردشت رفت. سال ۱۳۲۱ به منطقهٔ بوکان آمد و در سال ۱۳۲۲ با نام مستعار «هوین» به عضویت کومله ژ.ک. یعنی سازمان احیای کردستان درآمد. در سال ۱۳۳۲ طرف‌دار حرکت مصدق بود و به پشتیبانی از آن فعالیت می‌کرد. در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ در مهاباد با کمیتهٔ انقلابی حزب دمکرات کردستان همکاری می‌کرد.

در جریان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری قیام و تظاهرات را علیه رژیم شاه در مناطق کردستان و استان آذربایجان غربی به عهده داشت.[نیازمند منبع] در جریان اوایل پیروزی انقلاب کوشش زیادی کرد تا مسئلهٔ کردستان به شیوهٔ صلح‌آمیز به نتیجه برسد.[نیازمند منبع] او بارها با رهبران حکومت دیدار و گفتگو کرد. در همان سال ۱۳۵۸ در قم با روح‌الله خمینی ملاقات کرد و در تهران با مهدی بازرگان نخست‌وزیر و مقامات دیگر حکومتی به مذاکره پرداخت. پس از انقلاب با حکومت جمهوری اسلامی به مخالفت پرداخت. او در ۲۳ اوت ۱۹۷۹ جنگ کردستان را اعلام کرد. خانوادهٔ شیخ عزالدین در شهر بانه سکونت داشتند. پدرش شیخ صالح از سادات برزنجه بود و با شیخ محمود برزنجی رهبر جنبش کردستان عراق مرتبط بود.

مرگ

شیخ عزالدین سرانجام در شبانگاه پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۰ فوریهٔ ۲۰۱۱ میلادی در ۸۹ سالگی در بیمارستان آکادیمسکا در شهر اوپسالای سوئد درگذشت.

منابع