مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Centre national de la recherche scientifique
مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه
کوته‌نوشتCNRS
شعار(به فرانسوی: Dépasser les frontières)
پیشرفت مرزها
بنیان‌گذاری۱۹ اکتبر ۱۹۳۹؛ ۸۴ سال پیش (۱۹۳۹-۱۹}})
گونهسازمان دولتی
وضعیت حقوقیفعال
هدفپژوهش بنیادی
ستادپردیس ژرار مِژی، منطقه ۱۶ پاریس، فرانسه
زبان‌های رسمی
فرانسوی
بودجه
۳/۳ میلیارد یورو[۱]
کارمندان
۳۱,۶۳۷[۲]
وبگاه
دفتر مرکزی CNRS در پاریس.

مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه با (اختصاری CNRS) بزرگترین سازمان دولتی فرانسه در زمینه پژوهش علمی است که زیر نظر وزارت آموزش عالی و پژوهش فرانسه قرار دارد. این مرکز در ۱۹ اکتبر ۱۹۳۹ (میلادی) بنیان نهاده شد.

بنابر آمار سال ۲۰۱۶، ۳۱,۶۳۷ کارمند در این مرکز مشغول به کار بوده‌اند که از میان آنها ۲۶,۱۰۰ نفر (۱۱,۱۳۷ پژوهش‌گر، ۱۳,۴۱۵ مهندس، کاردان فنی و کارمند اداری) استخدام رسمی و ۷۰۸۵ نفر قراردادی هستند.[۲] بودجه سالیانه این مرکز، ۳/۳ میلیارد یورو بوده[۱] و ۱۱۰۰۰ واحد پژوهشی را پوشش می‌دهد. ستاد این سازمان در پردیس ژرار مِژی، منطقه ۱۶ پاریس بوده و دارای نمایندگی‌هایی در بروکسل، پکن، توکیو، سنگاپور، واشینگتن، دی.سی.، بن، مسکو، تونس، ژوهانسبورگ، سانتیاگو، اسرائیل و دهلی نو است.

رتبه‌بندی[ویرایش]

بر پایه رتبه‌بندی سایمگو در سال ۲۰۰۹ (میلادی) مرکز ملی تحقیقات ملی فرانسه، رده نخست تولید علمی جهان را از آن خود کرد. بر پایه رتبه‌بندی وبومتریک (که بر پایه توانایی وب‌گاه‌های مراکز پژوهشی است) این مرکز پس از اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) و دو مرکز پژوهشی در ایالات متحده آمریکا، رتبه چهارم در جهان و رتبه اول در اروپا را دارد.

جایزه‌ها[ویرایش]

تاکنون پژوهشگران این مرکز، برنده پنج جایزه نوبل فیزیک، یک جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی و یک جایزه نوبل شیمی شده‌اند. همچنین هشت تن از برندگان مدال فیلدز و برنده سال ۲۰۰۳ (میلادی) جایزه آبل از پژوهشگران این مرکز بوده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "CNRS Key figures". CNRS. Archived from the original on 28 December 2016. Retrieved 18 January 2017.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Butler, Declan (2008). "France's research agency splits up". Nature (journal). 453 (7195): 573. doi:10.1038/453573a. PMID 18509403.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]