پرش به محتوا

محمد داوود داوود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
General Mohammad Daud Daud

سترجنرال محمد داوود داوود
زادهژانویه ۱, ۱۹۶۹&#۱۶۰;(۱۹۶۹-۰۱)
ولسوالی فرخار، ولایت تخار، افغانستان
درگذشته۲۸ مه ۲۰۱۱&#۱۶۰;(۲۰۱۱-۰۵-۲۹) (۴۲ ساله)
شهر تالقان، ولایت تخار، افغانستان
شاخه نظامیارتش و پلیس افغانستان
سال‌های خدمت۱۹۸۰–۲۰۱۱ †
درجهلوی پاسوال-دگرجنرال/سپهبُد بعد از کشته شدنش توسط فرمان ۳۴۱ مورخ ۲۸ جوزا/خرداد ۱۳۹۰ حامد کرزی برایش رتبه اعزازی سترجنرال-سترپاسوال داده شد.
فرماندهی
  • فرمانده یکی از گروپ های سیدحسین و دستیار فرمانده مسعود در جنگ شوروی در افغانستان
  • فرمانده قوتهای مرکزی ضد طالبان در پیش‌آهنگ ائتلاف شمال تحت رهبری احمدشاه مسعود
  • استاندار/والی ولایت تخار در دولت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی
  • فرمانده نظامی ارتش افغانستان در ولایت های شمال شرق (اکتبر ۲۰۰۱ -۲۰۰۴)
  • معاون وزیر داخله/کشور در امر مبارزه با مواد مخدر (۲۰۰۴-۲۰۰۹)
  • فرمانده عمومی پولیس در زون شمال و شمال‌شرق پامیر و مشاور امور پولیس مردمی وزیر کشور/داخله (۲۰۱۰–۲۰۱۱)
جنگ‌ها و عملیات‌ها
نشان‌هااز دست‌آورده های او در فرماندهی پولیس شمال وشمال شرق می‌توان به ایجاد پلیس محلی، انسجام فرماندهان ضد طالب بیرون نظام، بازپس‌گیری ولسوالی ها و کاهش ۷۰ درصدی نا امنی در شمال اشاره کرد.

سترجنرال/ ارتشبُد محمد داوود داوود (زاده ژانویه ۱۹۶۹ در ولسوالی فرخار، ولایت تخار و درگذشته ۲۸ می ۲۰۱۱ در شهر تالقان، ولایت تخار)، معروف به رهرو راستین مسعود، از ژنرالان تاجیک تبار (تاجیک یکی از اقوام افغانستان) ، هنگام کشته شدن ۴۱ سال داشت و فرمانده عمومی پولیس در شمال افغانستان بود.

داوود داوود دوره مکتب را در لیسه ابوعثمان تالقانی تمام کرده و از رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی داشت و همچنان قبل از کشته شدن‌اش برای گرفتن کارشناسی ارشد در یکی دانشگاه های خارجی ثبت نام کرده بود .[۱]

او در دهه ۸۰ به نیروهای تحت امر فرمانده سید حسین مشهور به (داکتر حسین) از فرماندهان مطرح جمعیت اسلامی افغانستان پیوست بعد از به قتل رسیدن فرمانده سید حسین توسط گلبدین حکمتیار،فرمانده داوود به احمدشاه مسعود پیوست نخست منحیث محافظ و سپس به حیث دستیار ویژه احمد شاه مسعود گماشته شد.[۲]

بعد از خروج شوروی و سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان، و در درگیری های داخلی که تحریک تازه‌ی به اسم (طالبان) ظهور کرده و از کندهاربه میدان شهر (مرکز ولایت وردک ولایت همجوار پایتخت) رسیدند؛ احمدشاه مسعود تصمیم گرفت جهت مذاکره وملاقات با آنها با چندتن از همراهانش ( داوود داوود، اسدالله خالد، عبدالرحیم مالی) به دیدار آنها رفته و خواسته های آنها را بشنود زمانیکه از آنجا نا امید برگشتند رهبری حکومت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی مصمم بر این شد که جنگ را از کابل به بیرون ببرد برای اینکه شهروندان کابل در طول جنگ داخلی خیلی آسیب دیده اند،

فرمانده مسعود به فرد مورد اعتمادش داوود دستور داده بود تا نیروهایش را از پایتخت دور نگهدارد و فرماندهی قوای مرکزی در شمال شرق را به‌دست گیرد.

وقتی طالبان در افغانستان به‌قدرت رسیدند، وی نیروهایش را علیه طالبان رهبری نمود[۳] و تا دسامبر ۲۰۰۱ که به گونه کامل طالبان شکست خوردند وی در سمت اش (فرمانده قوای مرکزی) باقی ماند و علیه‌شان جنگید؛

او با موفقیت ولایات تخار و کندز را از وجود القاعده و طالبان پاکسازی نمود.[۴]

جنرال داوود معاون وزیر کشور افغانستان در حال صحبت با ویلیام کراسبی، سفیر کانادا در افغانستان، جنوری ۲۰۱۰.

بعد از شکست رژیم اول طالبان تورنجنرال داوود داوود که والی ولایت تخار در دولت اسلامی افغانستان بود پس از روی کار آمدن دولت مؤقت به رهبری حامد کرزی به[۵] رتبه دگرجنرال ترفیع و به‌عنوان قوماندان قول اردوی/ یگان ارتش ۶ در شمال شرق تعیین گردید.

ژنرال داوود در سال ۲۰۰۴ توسط حکومت منتخب جمهوری اسلامی به رهبری حامد کرزی که معاونت او را برادر احمدشاه مسعود به عهده داشت منحیث معین/معاون مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله/کشور افغانستان تعیین گردید، در این پُست کارکرد بی سابقه داشت، از جمله ساختن قانون مبارزه با مواد مخدر در همکاری با نیروهای بین المللی، کاهش ۷۰٪ کشت و ترافیک مواد مخدر در ولایات هلمند،کندهار، زابل، پکتیا، پکتیکا و بدخشان افغانستان، و ساخت پولیس خاص مبارزه با مواد مخدر با همکاری کشور انگلستان اما او بعدها بخاطر حمایت‌های مالی و مردمی اش از دسته انتخاباتی تغییر و امید به رهبری دکتور عبدالله عبدالله از سوی حامد کرزی تهدید به اخراج شد.[۶]

پس از پیروزی کرزی در انتخابات؛ در سال ۲۰۱۰ وی از سوی کرزی به حیث فرمانده زون پولیس در شمال و شمال شرق گماشته شد.

به باور رهبری وزارت کشور/داخله او از چهره‌های شناخته شده ضد طالبان و القاعده در شمال است که میتواند به امنیت شمال مفید واقع شود، همچنان ژنرال منگل معاون امنیتی وزارت کشور/داخله می‌افزاید: فرمانده داوود طرح پولیس محلی (تأمین امنیت محلات توسط مردم) را دارد و آنرا به امنیت شمال خیلی مفید خواند.

داوود داوود در هنگام گفتگو با (آسوشیتد پرس) در مورد ایجاد پولیس محلی گفت: پولیس شمال از مردم و فرماندهان محلی فاصله گرفته است؛ به همین منظور میخواهد فرمانده‌هان محلی و جهادی را منسجم و شامل تشکیلات دولتی سازد چون هم تجربه دارند و هم دشمن را میشناسند، او افزود که به معاون‌اش رضایی و دستیار اش طارق وظیفه سپرده تا هرچه عاجل فهرست فرماندهان را آماده سازند، پس از آماده شدن به بسم الله محمدی وزیر داخله/کشور میفرستد. [۷][۸]

طرح او در ولایات شمال بسیار مؤثر و مفید بود و اما در مناطق چون ولایات جنوبی افغانستان مؤفقیت آمیز نبود .[۹][۱۰]،

او که بیشترین روزهای فرماندهی خود را در مبارزه علیه تروریسم سپری میکند، رهبری دولت از او ناراض اند او به صورت مستقیم از سوی حامد کرزی که معاونت نخست او را مارشال فهیم (جانشین مسعود و وزیر امنیت دولت برهان الدین ربانی) به عهده داشت؛ در نشست شورای امنیت ملی متهم به نسل کُشی پشتون‌ها (یکی از اقوام افغانستان) شد.

سر انجام او در۷/خرداد-جوزا/۱۳۹۰ برابر با ۲۸ می ۲۰۱۱ توسط ماین که در صندلی اش گذاشته شده بود در دفتر کاری والی/استاندار ولایت تخار نخست زخمی و توسط فرد نامعلوم با فایر/شلیک سیزده گلوله/مرمی در همانجا کشته شد.

مسوؤلیت این حمله را حزب حرکت اسلامی ازبکستان به دوش گرفت اما متنفذین و مسؤولین زادگاه‌اش تخار جنرال زلمی ویسا فرمانده ارتش/اردوی ملی در شمال و عبدالجابر تقوا والی/استاندار تخار را مسوؤل کشته شدن او میدانند.[۷]

برهان الدین ربانی رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس جریان ائتلاف ملی از حکومت خواستند تا قتل های زنجیره‌ای اخیر به گونه جدی بررسی نماید

پیش از این خان محمد مجاهد فرمانده پولیس کندهار (در جنوب افغانستان) و عبدالرحمن سیدخیلی فرمانده پولیس کندز (در شمال شرق) نیز توسط حملات انتحاری کشته‌ شده اند، این دو نیز از فرماندهان جمعیت اسلامی به رهبری برهان الدین ربانی بوده اند.

او چهار پسر به اسم های حاجی صلاح الدین داوود ، محمد طالوت، حمزه و جلال الدین دارد.[۱۱]

منابع

[ویرایش]
  1. Evans, Michael (2006-08-18). "Poppy harvest at a record level". The Times. London. Retrieved 2009-03-12.
  2. http://www.unodc.org/pdf/afg/2005CounterNarcoticsLawEnforcementUpdate4.pdf
  3. Beeston, Richard (2006-03-08). "Poppy crop destruction sows discord for British". The Times. London. Retrieved 2010-05-13.
  4. Counter Narcotics Police Seize 133 KG of Processed Heroin
  5. «arg.af doamin». arg.af. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۹-۰۹.
  6. http://www.strategicstudiesinstitute.army.mil/pdffiles/pub804.pdf
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "In Afghanistan, IMU-Taliban Alliance Chips Away At The Stone". Radio Free Europe/Radio Liberty. 9 June 2011. Retrieved 15 October 2014.
  8. King, Laura (2011-06-13). "Afghans fearful of push to negotiate with Taliban". Los Angeles Times.
  9. http://www.thenational.ae/news/world/south-asia/deepening-crisis-feared-after-taliban-bomb-kills-afghanistan-general
  10. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «فرمانده زون شمال و فرمانده امنیه تخار در حمله انتحاری کشته شدند‏ | DW | 28.05.2011». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۳۰.
  11. پژواک. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)