ماوریک وینیالز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماوریک وینیالز
ملیت اسپانیا
زاده۱۲ ژانویه ۱۹۹۵
فیگرس اسپانیا
تیم کنونییاماها
شماره موتور۱۲
آمار مسابقات موتورسورای
رقابت‌های جایزه بزرگ موتورسواری
سال‌های فعالیتاز ۲۰۱۱ تاکنون
راننده شرکتیاماها
قهرمانی‌هایک قهرمانی در موتو۳
رقابت‌ها پیروزی‌ها Podiums پول پوزیشن سریعترین دورها امتیازات
0 0 0 0 0 0

ماوریک وینیالز رویز (به اسپانیایی: Maverick Viñales Ruiz) (زاده ۱۲ ژانویه ۱۹۹۵ در فیگرس خرنا اسپانیا) راننده مسابقات موتوجی پی است؛ و اکنون برای تیم یاماها رانندگی می‌کند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ماوریک وینیالز از زمانی که سه ساله بود موتورسواری خود را با موتورهای مینی شروع کرد بعد از آن به موتورکراس و در نهایت در سال ۲۰۰۲ در مسابقات ۵۰ سی سی کاتالونیا به قهرمانی دست یافت. وی بعد از سپری کردن چند سال در کلاس ۷۰سی سی در سال ۲۰۰۷ در کلاس ۱۲۵ سی سی قهرمان کاتالونیا شد.

بعد از این موفقیت وی مورد توجه مدیران تیم‌های موتورسواری در سطح اروپا قرار گرفت و در مسابقات متعددی پس از این شرکت کرد از جمله مسابقات مدیترانه، مسابقات قهرمانی ۱۲۵ سی سی در آلمان و مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۰.

مسابقه فیلیپ آیلند استرالیا کلاس موتو۳

ورود به مسابقات حرفه ای[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱ به مسابقات قهرمانی جهان در کلاس ۱۲۵ سی سی آمد و در همان سال اول حضورش در این کلاس توانست عنوان سومی فصل را کسب کند، در سال ۲۰۱۲ این کلاس به موتو۳ تغییر نام داد و سال بعدش توانست قهرمان این کلاس شود. ماوریک وینیالز سال ۲۰۱۴ به کلاس موتو۲ رفت و سوم شد اما فقط یک سال در این کلاس باقی ماند و از سال ۲۰۱۵ وارد کلاس موتوجی پی شد و دو سال برای تیم سوزوکی مسابقه داد که در این دو سال یک قهرمانی در گرندپریکس سیلوراستون برای سوزوکی کسب کرد.

وی در سال ۲۰۱۷ با قراردادی دو ساله به ارزش ۲ میلیون دلار به تیم یاماها پیوست و همیتمی جدید اسطوره موتوجی پی یعنی والنتینو روسی و جایگزین خورخه لورنزو که به تیم دوکاتی پیوسته بود شد.

موتوجی پی[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام شد که وینالس برای فصل ۲۰۱۵ موتوجی پی به تیم سوزوکی می پیوندد و هم تیمی الکس اسپارگارو می شود. سوزوکی دومین فصل بازگشت مجدد خود به موتوجی پی را پشت سر می گذاشت و وینالس نیز برای توسعه هر چه بهتر موتور تلاش می کرد و در نهایت اولین فصلش در موتوجی پی را در مکان دوازدهم با ۹۷ امتیاز پشت سر گذاشت. او همچنین عنوان تازه کار سال موتوجی پی را از آن خود کرد.

فصل ۲۰۱۶ موتوجی پی برای موتورسوار جوان اسپانیایی بسیار بهتر از سال گذشته اغاز شد و او در فرانسه با کسب رده سومی، اولین سکوی خود را بدست آورد. در مسابقه ی بریتانیا نیز وینالس دومین شگفتی فصل خود را رو کرد و اولین پیروزی خود و سوزوکی را از سال ۲۰۰۷ کسب کرد. او در نهایت با کسب دو سکوی دیگر، فصل را در مکان چهارم به پایان رساند.

وینیالز با موتور سوزوکی در خط استارت مسابقه کاتالونیا

با رفتن خورخه لورنزو به تیم دوکاتی، تیم یاماها اعلام کرد که ماوریک وینیالز برای فصل ۲۰۱۷ و ۱۸ موتورسوار آن ها در کنار والنتینو روسی بود. او فصل ۲۰۱۷ را بسیار طوفانی و با سه برد در مسابقه های قطر، آرژانتین و فرانسه شروع کرد و همه او را مدعی قهرمانی می دانستند اما در انتهای فصل روند نزولی پیدا کرد و با کسب ۲۳۰ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد.


پس از رونمایی از موتور ۲۰۱۸، یاماها قرارداد موتورسوار جوانش را تا ۲۰۲۰ تمدید کرد. فصل ۲۰۱۸ موتوجی پی اما برای موتورسوار یاماها مانند سال گذشته نبود و آن ها با روند توسعه موتورشان مشکل داشتند. او در انتهای فصل با پیروزی در مسابقه استرالیا در جایگاه چهارم جدول رده بندی سال قرار گرفت. وینالس در فصل ۲۰۱۹ موتوجی پی به جای استفاده از عدد همیشگی اش ۲۵، از عدد ۱۲ استفاده خواهد کرد.[۱]

اخراج از یاماها[ویرایش]

تیم یاماها در اواسط فصل در گرندپری اتریش با بررسی داده های تله متری موتور وی متوجه شد وینیالز به صورت عمدی در صدد خراب کردن موتور بوده و او را به دلیل این خرابکاری از تیم اخراج کرد . ماوریک وینیالز از مسابقه آراگون همان سال به تیم آپریلیا پیوست .

جدول عملکردی[ویرایش]

فصل کلاس موتور تیم مسابقه برد روی سکو پل پزیشن Fast Lap امتیاز جایگاه فصل
۲۰۱۱ 125cc Aprilia Blusens by Paris Hilton Racing ۱۷ ۴ ۹ ۳ ۳ ۲۴۸ سوم
۲۰۱۲ Moto3 FTR Honda Blusens Avintia ۱۵ ۵ ۷ ۵ ۱ ۲۰۷ سوم
۲۰۱۳ Moto3 KTM Team Calvo ۱۷ ۳ ۱۵ ۲ ۳ ۳۲۳ اول
۲۰۱۴ Moto2 Kalex Paginas Amarillas HP 40 ۱۸ ۴ ۹ ۱ ۵ ۲۷۴ سوم
۲۰۱۵ MotoGP Suzuki Team Suzuki Ecstar MotoGP ۱۸ ۰ ۰ ۰ ۰ ۹۷ دوازدهم
۲۰۱۶ MotoGP Suzuki Team Suzuki Ecstar MotoGP ۱۸ ۱ ۴ ۰ ۲ ۲۰۲ چهارم
۲۰۱۷ MotoGP Yamaha YZR-M1 Movistar Yamaha MotoGP ۱۸ ۳ ۷ ۵ ۴ ۲۳۰ سوم
۲۰۱۸ MotoGP Yamaha YZR-M1 Movistar Yamaha MotoGP ۱۸ ۱ ۵ ۱ ۲ ۱۹۳ چهارم
۲۰۱۹ MotoGP Yamaha YZR-M1 Monster Energy Yamaha MotoGP ۱۹ ۲ ۷ ۳ ۱ ۲۱۱ سوم
۲۰۲۰ MotoGP Yamaha YZR-M1 Monster Energy Yamaha MotoGP ۱۴ ۱ ۳ ۳ ۰ ۱۳۲ ششم
۲۰۲۱ MotoGP Yamaha YZR-M1 Monster Energy Yamaha MotoGP ۱۰ ۱ ۲ ۱ ۱ ۹۵ دهم
MotoGP Aprilia RS-GP Aprilia Racing Team Gresini ۵ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱۱
۲۰۲۲ MotoGP آپریلیا آپریلیا ریسینگ ۲۰ ۰ ۳ ۰ ۰ ۱۲۲ یازدهم
۲۰۲۳ MotoGP آپریلیا آپریلیا ریسینگ ۲۰ ۰ ۳ ۱ ۱ ۲۰۴ هفتم
۲۰۲۴ MotoGP آپریلیا آپریلیا ریسینگ ۵ ۱ ۱ ۱ ۱ ۸۱ پنجم*
مجموع ۲۳۲ ۲۶ ۷۵ ۲۶ ۲۴ ۲۶۳۰ یک قهرمانی
  • * فصل در جریان است.

منابع[ویرایش]

  1. "motogp.com · Maverick Viñales". www.motogp.com (به انگلیسی). Archived from the original on 2 February 2013. Retrieved 2019-03-24.