پرش به محتوا

فرانک توماس (پویانما)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانک توماس
زادهٔ۵ سپتامبر ۱۹۱۲
درگذشت۸ سپتامبر ۲۰۰۴ (۹۲ سال)

فرانکلین رازبورو توماس با نام فرانک توماس (انگلیسی: Frank Thomas؛ ۵ سپتامبر ۱۹۱۲ – ۸ سپتامبر ۲۰۰۴) یک انیماتور و پیانیست اهل ایالات متحده آمریکا بود. او یکی از تیم پیشرو انیماتورهای والت دیزنی موسوم به نه پیرمرد بود.[۱]

در کمپانی دیزنی

[ویرایش]

از سپتامبر 1934 به عنوان کارمند به شرکت والت دیزنی پیوست . در آنجا ده‌ها فیلم بلند و کوتاه انیمیشن ساخت.

آثار کوتاه

[ویرایش]

از جمله کارهای او در انیمیشن های کوتاه کارتونی می‌توان اشاره کرد به: خیاط کوچولوی شجاع که در آن صحنه هایی از میکی موس و پادشاه را به عهده داشت و میکی و خرس در اشاره گر و صحنه های دیالوگ آلمانی در تبلیغات کوتاه جنگ جهانی دوم آموزش برای مرگ[۲] ، در طول جنگ جهانی دوم او به اولین واحد فیلم سینمایی منصوب شد و در آنجا فیلم های آموزشی ساخت.

فیلم بلند

[ویرایش]

در فیلم‌های بلند انیمیشن ، در میان شخصیت‌ها و صحنه‌هایی که توماس انیمیشن کرد، کوتوله‌هایی که بر روی جسد مرده سفید برفی گریه می‌کردند، پینوکیو در حال آواز خواندن در تئاتر خیمه شب بازی، بامبی و تامپر روی یخ، بانو و ولگرد در حال خوردن اسپاگتی، سه پری در زیبای خفته بودند. ، مرلین و آرتور در نقش سنجاب‌ها و "دوئل جادوگر" بین مرلین و خانم میم در شمشیر در سنگ ، کینگ لویی در کتاب جنگل (آهنگ "I" Wan'na Be Like You" با حضور شاه لویی و بالو خرسه، پنگوئن های رقصنده در مری پاپینز و وینی پو و پیگلت در وینی پو و روز پرسروصدا و وینی پو و همچنین ببری. توماس کارگردانی انیماتور چندین شخصیت منفی به یاد ماندنی بود، از جمله نامادری شرور لیدی ترمین در سیندرلا ، ملکه قلب ها در آلیس در سرزمین عجایب ، کاپیتان جیمز هوک در پیتر پن و مشاور داستان در نمو کوچک: ماجراهای در سرزمین خواب. او در 31 ژانویه 1978 از دیزنی بازنشسته شد. در دهه های 1980 و 1990، توماس در هیئت مشاوران موسسه ملی فیلم دانشجویی خدمت می کرد و اغلب در مراسم اهدای جوایز جشنواره سالانه فیلم مجری بود.[۳][۴]

منابع

[ویرایش]
  1. "Frank Thomas, 92; One of Disney's 'Nine Old Men'". Los Angeles Times. September 10, 2004.
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_for_Death
  3. National Student Film Institute/L.A: The Sixteenth Annual Los Angeles Student Film Festival. The Directors Guild Theatre. June 10, 1994. pp. 10–11.
  4. Los Angeles Student Film Institute: 13th Annual Student Film Festival. The Directors Guild Theatre. June 7, 1991. p. 3.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Frank Thomas (animator)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۴.
  • «Frank Thomas». دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۴.[پیوند مرده]

پیوند به بیرون

[ویرایش]