عقل و احساس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عقل و احساس
نویسنده(ها)جین آستین
عنوان اصلیSense and Sensibility
برگرداننده(ها)رضا رضایی
کشورلندن
مکان ناشر فارسی: تهران
زبانانگلیسی
گونه(های) ادبیرمان عاشقانه
ناشرتوماس اگرتون
کتابخانه میلیتاری
(وایت‌هال، لندن)
ناشر فارسی: نشر نی
تاریخ نشر
۱۸۱۱
شمار صفحات۴۰۸
شابکشابک ‎۹۶۴-۳۱۲-۸۱۹-۹
پیش ازغرور و تعصب 

عقل و احساس (به انگلیسی: Sense and Sensibility) که با نام حس و حساسیت نیز در ایران شناخته می‌شود، نخستین رمان جین آستین، نویسندهٔ انگلیسی است که در سال ۱۸۱۱ منتشر شد. آستین نسخهٔ اولیهٔ این رمان عاشقانه را در سال ۱۷۹۵، وقتی ۲۰ سال داشت نوشت. ابتدا نام کتاب الینور و ماریان بود. آستین در سال ۱۷۹۷ و احتمالاً ۱۸۰۹ رمان را بازنویسی کرد و نام آن را به عقل و احساس تغییر داد. در سال ۱۸۱۱ این کتاب با نام مستعار «لیدی ال» و با هزینهٔ شخصی نویسنده منتشر شد. تا سوم ژوئیه ۱۸۱۲، ۱۰۰۰ نسخه از کتاب به فروش رفت و در سال ۱۸۱۲ تجدید چاپ شد.

داستان عقل و احساس در فاصلهٔ سال‌های ۱۷۹۷–۱۷۹۲ در منطقه‌ای در جنوب غربی انگلستان می‌گذرد. شخصیت‌های اصلی، دو خواهر به نام‌های الینور و ماریان دشوود هستند که به خانه‌ای جدید نقل مکان می‌کنند و درگیر و دار ماجراهای عاطفی‌شان، عشق و دلشکستگی را تجربه می‌کنند.

عنوان این کتاب را می‌توان بازتابی از دو شیوهٔ تفکر و رفتار در جریان‌های فلسفی و سایر جریان‌های فکری رایج در قرن هجدهم دانست که یکی متأثر از فلسفهٔ دکارت و عصر روشنگری بود و دیگری برآمده از آثار ادبی نویسندگانی چون جان میلتون و فیلسوفانی نظیر جان لاک. در وهلهٔ نخست، انسان موجودی میان فرشته و حیوان بود که با قدرت عقلانیت و با مهار غرایز جسمانی می‌توانست خود را به جایگاه فرشته نزدیک کند. در وهلهٔ دوم، بدن انسان (و امیال و غرایزش) اعتباری دوباره یافت. بر مبنای این شیوهٔ تفکر، عقلانیت و در نتیجه اخلاق تنها از مسیر تجارب جسمانی میسر می‌شد. تقابل میان عقل (به انگلیسی: Sense) و احساس (به انگلیسی: Sensibility) حاکی از منازعهٔ میان این دو جریان فکری در قرن هجدهم است.

عقل و احساس را نشر نی با ترجمهٔ رضا رضایی و انتشارات جامی (مصدق) با ترجمهٔ وحید منوچهری واحد به زبان فارسی منتشر کرده‌اند.[۱]

اقتباس‌ها[ویرایش]

بر اساس این رمان تاکنون اقتباس‌های ادبی، سینمایی و تلویزیونی فراوانی انجام شده از جمله:

منابع[ویرایش]

  1. «کتاب عقل و احساس اثر جین آستین | ایران کتاب». فروشگاه اینترنتی ایران کتاب. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۵.
  • Shaffer,Julie (۱۹۹۸). "SENSE AND SENSIBILITY" (به انگلیسی). University of Wisconsin Oshkosh. Retrieved 24- 09-2012. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  • "Sense and Sensibility" (به انگلیسی). juggle.com. Retrieved 24- 09-2012. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)[پیوند مرده]
  • «عقل و احساس». نشر نی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]