شبح درون پوسته (فیلم ۲۰۱۷)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شبح درون پوسته
پوستر اکران
کارگردانروپرت سندرز
تهیه‌کنندهآوی آراد
استیون پال
نویسندهویلیام ویلر
جیمی موس
ایرن کروگر
بر پایهشبح درون پوسته
اثر ماسامونه شیرو
بازیگراناسکارلت جوهانسون
پیلو اسبک
مایکل پیت
سم رایلی
ژولیت بینوش
تاکشی کیتانو
موسیقیکلینت منسل
لورن بالفه
فیلم‌بردارجس هال
تدوین‌گرنیل اسمیت
بیلی ریچ
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۳۱ مارس ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-۰۳-۳۱) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۱۰ میلیون دلار
فروش گیشه۱۶۹٬۸ میلیون دلار

شبح درون پوسته (به انگلیسی: Ghost in the Shell) فیلمی در ژانر اکشن علمی–تخیلی به کارگردانی روپرت سندرز و محصول سال ۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا است. فیلم‌نامه فیلم توسط ویلیام ویلر، جیمی موس و ایرن کروگر بر اساس مجموعه مانگایی ژاپنی به همین نام از ماسامونه شیرو به رشته تحریر درآمده است. در این فیلم بازیگرانی همچون اسکارلت جوهانسون، پیلو اسبک، تاکشی کیتانو، مایکل پیت و ژولیت بینوش ایفای نقش می‌کنند.

نخستین نمایش شبح درون پوسته در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۷ در شینجوکو، توکیو بود و سپس توسط پارامونت پیکچرز در ۳۱ مارس ۲۰۱۷ در ایالات متحده به صورت سه‌بعدی و آی‌مکس اکران شد. فیلم با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ که سبک تجسمی، صحنه‌های اکشن، فیلم‌برداری و موسیقی آن مورد ستایش قرار گرفت، اما منتقدان داستان و عدم سیر تکامل شخصیت‌ها را مورد انتقاد قرار دادند. همچنین انتخاب بازیگران قفقازی، به‌ویژه جوهانسون، اتهامات نژادپرستی و نقش‌آفرینی یک سفیدپوست در نقشی غیر سفیدپوست را در ایالات متحده به همراه داشت. این فیلم ۱۶۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجهٔ ساختش ۱۱۰ میلیون دلار بوده‌است.

داستان[ویرایش]

در آینده‌ای نزدیک، انسان با پیشرفت‌های سایبرنتیک در ویژگی‌هایی مانند بینایی، قدرت و توانایی ذهنی تقویت می‌شود. در این بین یک شرکت توسعه‌دهنده افزونه، به نام هانکا رباتیکس یک پروژه مخفی برای ایجاد یک بدن مصنوعی یا «پوسته» ایجاد می‌کند که قادر به ادغام مغز انسان در ازای یک هوش مصنوعی است. میرا کیلیان، تنها بازمانده از حمله سایبرتروریسم است که والدینش را به قتل رساند، و پس از آسیب دیدن بدن وی، به عنوان نمونه آزمایشی انتخاب می‌شود. بر خلاف اعتراض طراحش دکتر آولت، مدیر عامل اجرایی شرکت هانکا رباتیکس، آقای کاتر، تصمیم به استفاده از کیلیان به عنوان یک عامل ضدتروریسم گرفت.

یک سال بعد، کیلیان رتبه سرگرد را در مبارزه با عوامل ضدتروریسم در بخش ۹ دفتر به دست آورد، که در کنار همکارانش باتوئو و تُوگوسا و زیر نظر رئیس دایسکی آراماکی کار می‌کرد. کیلیان، توهماتی را تجربه می‌کند که دکتر آولت آن‌ها را به عنوان خطاهای سیستمی از بین می‌برد، و از اینکه مقدار ناچیزی از گذشته‌اش به یاد دارد، نگران بود. این تیم حمله تروریستی به یک کنفرانس تجاری هانکا را خنثی می‌کند، و کیلیان یک گیشای رباتیک را پس از قتل یک گروگان از بین می‌برد. کیلیان پس از اطلاع از هک شدن گیشا توسط نهادی ناشناخته معروف به کوزه، قوانین را زیر پا گذاشته و برای یافتن پاسخ در هوش مصنوعی‌اش غوطه‌ور می‌شود. سپس این نهاد اقدامی ضد هک انجام می‌دهد و باتوئو مجبور می‌شود ارتباطش را قطع کند.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]