دیمون هیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیمون هیل
هیل ۲۰۱۲
زاده۱۷ سپتامبر ۱۹۶۰ ‏(۶۳ سال)
لندن، انگلستان
فعالیت در مسابقات جهانی فرمول یک
ملیتبریتانیا بریتانیا
سال‌های فعالیت۱۹۹۲۱۹۹۹
تیم‌هابرابام, Williams , Arrows, Jordan
ورودی‌ها۱۲۲
قهرمانی‌ها۱ (۱۹۹۶)
پیروزی‌ها۲۲
سکوها۴۲
مجموع امتیازات۳۶۰
اولین ورودجایزه بزرگ اسپانیا ۱۹۹۲
نخستین پیروزیجایزه بزرگ مجارستان ۱۹۹۳
آخرین پیروزیجایزه بزرگ بلژیک ۱۹۹۸
آخرین ورودجایزه بزرگ ژاپن ۱۹۹۹

دیمون هیل (به انگلیسی: Damon Hill) (زاده ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۰) راننده سابق فرمول یک اهل بریتانیا که در سال 1996 قهرمان جهان شد.

او پسر گراهام هیل، قهرمان دو دوره فرمول یک است و در کنار نیکو روزبرگ و پدرش ککه روزبرگ، دو پدر و پسر قهرمان در فرمول یک هستند.

دیمون هیل در 17 سپتامبر 1960 در هیستینگز، انگلستان به دنیا آمد. او از کودکی به اتومبیلرانی علاقه داشت و پدرش او را تشویق کرد تا در مسابقات کارتینگ شرکت کند. هیل در دهه 1980 به مسابقات فرمول سه و فرمول دو راه یافت و در سال 1992، به عنوان راننده تست برای تیم ویلیامز، به دنیای فرمول یک پیوست.

هیل در سال 1993، پس از خروج ریکاردو پاتریسی، به ترکیب تیم فرمول یک ویلیامز اضافه شد و اولین پیروزی خود در فرمول یک را در گرندپری مجارستان 1993 به دست آورد. او در سال 1994، در رقابتی نفسگیر با مایکل شوماخر با اختلاف یک امتیاز دوم شد .

در سال 1996، هیل با تیم ویلیامز برای قهرمانی جهان بازگشت. او در 8 مسابقه از 16 مسابقه فصل پیروز شد و با 97 امتیاز قهرمان جهان شد اما برای فصل بعد از ترکیب تیم ویلیامز کنار گذاشته شد.

هیل پس از بازنشستگی از مسابقات، به کار به عنوان مفسر تلویزیونی و نویسنده پرداخت. او همچنین به عنوان سفیر سازمان های خیریه مختلف، از جمله بنیاد گراهام هیل، فعالیت می کند.

منابع[ویرایش]